Gå til innhold

Hei:) Lurer på noe ang lån i bank osv og hva de sjekker.. Er vel noen som har huslån her som kanskje kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal i banken om ett par uker da vi har kjøpt oss hus som vi overtar 1 november:) Vi har vært i banken og hørt om vi får lån og det får vi:) Men jeg lurer på når vi skal dit og skrive på låne papirer.. Hva sjekker de da? Er vel ikke sånn at vi ikke får lån likevel da? Bare lurte på om de sjekker om man har brukt kredit kort osv... Og at man kanskje ikke får lån likevel om man har brukt litt på det? Regner med at de bare sjekker med de store inkasso selskapene?

Håper noen kan svare meg... signerer nå som anonym da jeg er en kjent bruker her inne...

Skrevet

De sjekker kun om du har noe utestående. Og det er ikke slik at inkasso-byråene kan sende ut noe slikt selv. Slikt må gå gjennom namsmannen... evt. Statens innkrevningssentral.

Skrevet

regner med at dere fikk et finansieringsbevis før dere gav bud? Og at megler tok kontakt med banken når kjøpet var i boks? Da skal de ha gjort all "sjekking" på forhånd slik at det bare er å skrive under lånepapirene.

Det de sjekker er vel om kredittstatus (om du har betalingsanmerkninger), samt om hvorvidt man er belånt for mye ifht inntekt. Om man da har 250 000 utestående som f.eks et forbrukslån som man med vilje ikke har sagt ifra om (og som ble inngått i år slik at det ikke kom med på ligningen) TROR (er ikke sikker, og summen er bare en sum som er slengt ut i lufta) at det står i lånepapirene at banken da kan velge å ikke gi boligfinansiering. Men såfremt banken har gjort leksa si når dere fikk lånebevis tror jeg ikke de sjekker en døyt nå :-)

Skrevet

jada,megler har ringt og sjekket og derfor har vi fått time til å signere om ett par uker:) så det dukker vel ikke opp noe da tror jeg... Har hatt litt dårlig med penger i det siste så har brukt litt på kredit kortet mitt,men det har vel ikke noe å si,har ikke noe utestående om du mener betalingsanmerkninger og inkassoer:) takk for svar folkens;)

Skrevet

De gjorde seg ferdige med alt av den type sjekking før dere fikk finansieringsbeviset.

Vi er midt oppe i det samme (skal signere i morgen, og i banken med lånepapirene).

De papirene består av følgende:

Et dokument som beskriver lånets størrelse, rente, gebyrer, avdrag, betalingsmåte, sikkerhet, betingelser osv.

Et gjeldsbrev

Et pantedokument (dere har vel sikkerheten i boligen dere kjøper, og da har banken pant i denne i tilfelle dere ikke betaler.)

Erklæring om forsikring (gjelder også panteretten)

Og ugjenkallelig betalingsinstruks/fullmakt. Fullmakt til banken om å overføre pengene du låner til meglerens konto.

Lånet har dere allerede fått innvilget, så det er i orden. Nå skal dere bare skrive under på papirene som gjør avtalen mellom dere og banken bindende. Dere har fått lånet, men dere må godta det/faktisk ta det opp (dere kan jo trekke dere om dere vinner i lotto, men banken kan ikke ombestemme seg når de har sagt til megler at finansieringen gjennom dem er ok).

Gratulerer med nytt hus, og bare spør om noe var uklart.

(Husk, lånet er i boks og kunderådgiveren vil gå igjennom og forklare papirene for dere).

Skrevet

Når man har fått avtale om å komme og signere på lånepapir, er alt i orden. Slik har det vært for oss de gangene vi har fått boliglån:) De sjekker ikke noe mer.

Skrevet

Sjekk om omkostningene blir dekket av banken at de baker det inn i lånet. Vi hadde først Nordea bank og enda finansieringsbeviset sa en betydelig høyere sum enn huskjøpet ville de kun ta pant i huset for det vi skulle gi for boligen å ikke for omkostningene. Dette er visst vanlig praksis hos mange banker. Vi har ikke noe utestående lån etc. Gikk i en annen bank å der var det ikke noe problem! Banker er rare. Men sjekk det så er du sikker! Husk å si at du har krav på førstehjemslån om du har det. Det har jeg men det informerte de ikke meg om(lavere renter). Trange tider i finansverden og bankene hiver ikke penger etter folk lenger. Lykke til:)

Skrevet

takk for svar jenter,setter stor pris på det:) Gleder meg masse til å overta huset:):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...