En snupp - og en knert i magen Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 Det er litt treg utdriving på det ene brystet, og hun drar veldig i brystknoppen på slutten av ammingen Så jeg har begynt å bli litt sår, det svir ganske lenge etter hun er ferdig med å die, men tror ikke det er sopp da hun ikke har noe belegg i munnen og det ikke svir innover i puppen. Bruker tidvis nesespray for bedre utdriving, men da kommer det så fort fra den andre at hun setter i halsen og sluker ekstremt med luft - og hun må ha fra begge til hvert måltid. Noen tips?
Gjest Skrevet 23. september 2008 #2 Skrevet 23. september 2008 Sliter litt med det samme. Treg utdriving på ene brystet, med dertil sviende brystknopp. Babyen drar i brystet når det begynner å bli tomt, og jeg tror dette brystet tømmes fortere enn det andre, at jeg rett og slett har mindre melk i dette brystet. Har ofte tette melkeganger, verst på dette brystet. Svien i brystknoppen er også verre når jeg har tette melkeganger. Tror dette henger sammen med små propper som dannes i utførselskanalen. Noen ganger ser jeg dette som små hvite prikker på brystknoppen, men tror også proppen kan sitte lenger inn slik at jeg ikke ser den. Dette kan gjøre brystknoppen øm og vond når babyen tar tak, og det kan svi en stund etter amming. Synes det hjelper litt å ikke bruke engangsinnlegg i papir. I stedet bruker jeg ull, med en liten bit av et flanellslaken under. Jeg lekker ikke mye da, og aller minst på det vonde brystet. Ellers kan man jo legge et engangsinnlegg utenpå ullinnlegget for å beskytte klærne. Jeg setter også i gang utdrivingen litt selv før jeg legger til. Bruker fingrene og "drar i gang" noen dråper. Har ingen bedre tips å komme med dessverre...
Bilingüe Skrevet 23. september 2008 #3 Skrevet 23. september 2008 Ikke egentlig svar på spørsmålet, men når du nevner ullinnlegg: Jeg bruker ull/silke-innlegg (med silka mot puppen) innerst (fra Nøstebarn), med stort ullinnlegg utapå (for varme og i fall voldsom lekkasje). Jeg syns silkesida er veldig snill mot puppen. Prøvde kun ull en gang, men det var guffent. Lykke til!
Gjest Skrevet 23. september 2008 #4 Skrevet 23. september 2008 Ja, det er nettopp derfor jeg styrer med flanell; ull rett på puppen synes jeg også er guffent. De ull-silke-innleggene må prøves ut:) Takk for tips!
anni ke n - med ny baby Skrevet 24. september 2008 #5 Skrevet 24. september 2008 Kan du ha sopp? Du nevner at du blir hvit paa brystknoppene, dette er typisk for sopp, + svie. smerte, stikker...
En snupp - og en knert i magen Skrevet 24. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 24. september 2008 Takk for alle svar. Særlig sommerbabygutt, godt å høre at det er flere av oss. Det du beskriver er typisk for meg, det er nemlig det samme brystet jeg har hatt abcsess og betennelse i... Jeg har tenkt på sopp, men det har jo vært sånn et par uker og det gjelder bare den ene, så det stemmer liksom ikke det heller. Da burde vel hun overført det til den andre? Og det stikker liksom ikke, mer bare svir, og det går ikke egentlig innover i brystet, kun ytterst... Hm...
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #7 Skrevet 24. september 2008 La henne die den raske puppen først, så tar du nesesprayen og gir den trege.
Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #8 Skrevet 6. oktober 2008 Går det bedre med deg nå? Jeg tenkte også på sopp. Man kan visst ha det på kun det ene brystet. Men jeg sjekket det ut på hs, og det er ikke sopp i mitt tilfelle. En ting til jeg kom på som faktisk hjelper noe for meg er å amme liggende. Da gjør det mindre vondt. Og så er det mindre vondt om morgenen, når brystet er fullt. Da kommer melken raskt og fort, i tillegg til at brystet har fått hvile noen flere timer enn det får på dagtid.
En snupp - og en knert i magen Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 6. oktober 2008 Hei sommerbabygutt. Det går mye bedre, plutselig var det bare bedre. Hun har sluttet å dra så fælt i brystet når hun spiser og vips så ble det bedre Det virker også som om melkemengden på det brystet har økt en del, så det kan nok hende hun rett og slett får mer og at det renner bedre. Eller det var bare en fase (som da hun slukte masse luft, og da hun ikke skjønte at det ikke var så lurt å dytte seg bort fra puppen med hendene mens hun spiste). Liggende amming har vi prøvd en gang, andre uken hjemme tror jeg, og da holdt jeg på å kvele henne, så det var ikke akkurat noen suksess. Har litt store bryst så de blir litt i veien Godt å høre at du har funnet teknikker og andre ting som hjelper. Og det kan jo hende det er en fase med dere også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå