Gå til innhold

Erfaringer med Methotrexat???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen med leddgikt,psoriasisleddgikt eller andre som har erfaring med denne medisinen?Jeg skal snart starte opp med behandling mot min psoriasisleddgikt og skal prøve Methotrexat. Tok det lang tid før dere merket bedring? Ble det mye bivirkninger? Virket den i det hele tatt på dere?

Takknemlig for svar!

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min samboer bruker Methotrexat med god virkning, og han har heller ikke daglige bivirkninger av den.

Han har brukt medisinen i flere perioder, hver periode på noen år, og får rask lindring av plager etter å ha påbegynt medisineringen. (merker bedring iløpet av noen uker).

Kjenner også flere som bruker methoen i ulike doser, de fleste med god virkning for kroppen, men dessverre så har også noen fått så kraftige bivirkninger i form av kvalme og "uggenhet" i kroppen at de har måttet bytte medisin.

Det man bør være litt obs på er at man ikke bør bli gravid mens man bruker medisinen, og ikke før noen måneder etter man har sluttet på medisinen. I min samboers tilfelle så kan han ha blitt steril av medisinbruken (han KAN være naturlig steril, men de kan IKKE utelukke og de mistenker at det kan være medisinen som har gjort det), og dersom han slutter på medisinen for å undersøke om sædcelleproduksjonen kommer igang igjen så forverrer helsetilstanden seg ganske raskt og han må igjen starte på medisinen. Vi har derfor vurdert andre muligheter for å få barn i huset.

Vær også obs på at det finnes en rimeligere variant som apoteket antakelig vil tilby deg istedefor methoen. De inneholder de samme virkestoffene, men hjelpestoffene er ulike. Apoteket mener at det er helt det samme, bare ulik produsent, men samboeren min merker forskjell på virkning og bivirkning på disse to typene. Dette trenger selvfølgelig ikke å skje med deg, men kan være greit å vite og kunne tenke på det selv.

Lykke til med medisineringen, og ønsker du får god bedring og effekt av den! :o)

Skrevet

Tusen takk for informativt svar!!!

Synd dette med sterilitet; men håper dere får barn på andre måter. Hos oss er ikke dette noe problemstilling, for jeg er frivillig sterilisert etter å ha fått mine to nydelige "små". Jeg skal starte opp med medisinen om halvannen uke, etter en runde med røntgenbilder.

Ønsker gjerne innspill fra flere med erfaringer med Methotrexat!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...