Ellebettemor Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 Jeg har lagt inn følgende i ''penger og juss'' debatten og (og sendt mail til NAV, men det begynner å haste): Så vidt jeg har forstått er fars rett til permisjonstid avhengig av mors opptjeningstid, og det kan bli problemer for begge dersom mor er i mindre enn 50 % arbeid forut for permisjonen. Videre må man ha jobbet i 6 av de siste ti mnd før permisjon for full opptjening av foreldrepenger i permisjonstiden. Jeg var tilbake i jobb fra permisjon med min datter 20.03.08. 20.08.08 ble jeg sykmeldt 100 % tom 14.09.08. F.o.m 15.09 har jeg vært sykmeldt 50 % fra jobb. Jeg har altså ikke jobbet 100 % i 6 mnd enda. Jeg har termin 22.11.08. Hva har det å si for foreldrepenger og rett til permisjon gitt at jeg ikke kan jobbe 100 % mer frem til jeg går av med permisjon? Hva hvis jeg må sykemeldt meg 100 % om en ukes tid- Gjør det noen forskjell contra om jeg kan jobbe i minst 50 % i ytterligere 3 uker (slik at jeg i alle fall har jobbet i 6 mnd med min 50 % på jobb). Takknemlig for svar
Bella¨^ -med to små rosa- Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 Hei! Her er bestemmelsen i folketrygdloven som regulerer det du spør om: "§ 14-6. Opptjening av rett til foreldrepenger Rett til foreldrepenger opptjenes gjennom yrkesaktivitet. Både moren og faren kan opptjene rett til foreldrepenger ved å være yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt (§ 3-15) i minst seks av de siste ti månedene før vedkommendes uttak av foreldrepenger tar til, se §§ 14-10 første og annet ledd og 14-14 annet ledd. Ved adopsjon må moren ha opptjent rett til foreldrepenger ved omsorgsovertakelsen. Den pensjonsgivende inntekten må på årsbasis svare til minst halvparten av grunnbeløpet. Likestilt med yrkesaktivitet er tidsrom da det er gitt en ytelse til livsopphold i form av dagpenger under arbeidsløshet etter kapittel 4, sykepenger etter kapittel 8 eller stønad ved barns sykdom m.m. etter kapittel 9, eller enten foreldrepenger eller svangerskapspenger etter kapitlet her." Som du ser likestilles sykepenger og foreldrepenger med pensjonsgivende inntekt - at du er syk eller nettopp har vært i permisjon har med andre ord ingen betydning for opptjeningen i forhold til fremtidig permisjon. Mvh juristen :-)
Gjest Skrevet 22. september 2008 #3 Skrevet 22. september 2008 Så bra at noen vet råd! Egentlig hadde jeg håpet på at vi kunne hjelpe hverandre litt utfra hva vi har greie på eller interesse for da jeg så alle de spennende yrkessituasjoenen som ble rapportert på en annen tråd her. Ikke at jeg lurte så veldig på akkurat dette akkurat nå, men greit å vite:-) Takk for at du deler! Cecilie
Gjest Skrevet 23. september 2008 #4 Skrevet 23. september 2008 Hvilken stillingsprosent har du egentlig? Var du i 100 prosent eller 40 prosent stilling da du ble sykmeldt i august? Hvis du er ansatt i full stilling og har vært helt eller delvis sykmeldt fra denne stillingen så har du ingen grunn til bekymring mtp opptjening av permisjonsrettigheter. Se svaret til "juristen".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå