Gå til innhold

Rettigheter som vikar?

Anbefalte innlegg

Hvilke rettiheter har jeg?

har jobbet i samme jobb i over 1 år men kun på kortidskontrakter hele tiden. Ble sendt hjem fra jobb pga oppkast og har vært sykemeldt siden. Nå nærmer jeg meg den 12 uken i sykemeldingen.

De sendte ikke lønns og inntektsopplysningene til NAV, så jeg fikk dem til å sende de nå. Så endelig får jeg lønn for første gang på 3 mnd.

NAV sa at så lenge det er forventet at man skal jobbe videre på arbeidsplassen, og ble sykemeldt mens man er på en kontrakt, så er det der man regnes for å være ansatt.

Ringte LO pga trøbbel med å få jobben til å sende lønns og inntektsopplysningene til NAV. LO sa at jeg måtte melde meg arbeidsledig, søke om dagpenger innen 12 uker pga det er 12 uker som er fristen for dette ellers får jeg ikke en krone. LO sa videre at arbeidgiver ikke trengte å sende lønns++ opplysningene til NAV pga jeg ikke er ansatt der.

LO vil med andre ord at jeg skal miste 40% av inntekten min under sykemeldingen..

Føler at LO er de som ikke kan jobben sin her jeg.

Hva mener du?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138741823-rettigheter-som-vikar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Også lurte jeg på en ting til her..

Jeg jobber på båt og får ikke lov å jobbe etter 26 uke. Men jeg er bare vikar. Som er sykemeldt. Så om jeg har rett i det opprinnelige innlegget mitt, er spørsmålet mitt:

Har jeg krav på svangerskapspenger? Vet at de som er fast ansatt der får svangerskapspenger. Men er det andre rettigheter for meg? Må jeg da melde meg som arbeidssøker og finne jobb på land( for så å sykemelde meg første dagen på jobb, noe som ikke går pga man må ha vært i aktivt arbeid på en ny arbeidsplass i 4 uker for å få sykepenger)?

Føler at jeg faller mellom alle stoler her!! Var på vei til å få fast stilling, men ble så gravid og inn og ut av sykehuset med operasjoner, underernært+++ Ønsker dette barnet veldig, men det ble full ansettelsesstopp bare dager før jeg skulle signere kontrakten min:(

HI

• 2 uker senere...

Dersom du hadde et arbeidsforhold og en kontrakt på tidspunktet du ble sykemeldt har du rett på sykepenger.

Det er din arbeidsgivers plikt å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden og sende inn et inntekts og skatteopplysningsskjema til nav. Er de vanskelig på det kan du få NAV til å etterspørre dette skjemaet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...