L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 21. september 2008 #1 Skrevet 21. september 2008 Han er så kresen på mat, skjønner egentlig ikke hvorfor:( Middag spiser han kun 2-3 ts har prøvd stort sett ALT! lage selv/glass osv osv... Ellers så spiser han grøt/morgen/kveld. div typer... og alt av frukt glass/fersk frukt er han og glad i... Brødskive liker han ikke, spytter ut. han prøvd ulike brød/pålegg med neida:( han spiser kjekt fra hipp, de syns han er god. har prøvd med knekkebrød og kavring men han bare kaster det i gulvet:/ hehe:) så kosten blir så ensidig føler jeg Noen som har forslag til hva jeg kan prøve med? *vi prøver ågjøre måltidene til noe hyggelig, og han får smake på det vi spiser om han vil det selv:) Men han har liksom behov for mer mat føler vi og av til må vi gi han et ekstra grøt måltid på dagen for han er sulten liksom!* han er som sagt 11.5 mnd og 10,5 kg:) han ammes morgen/kveld + kanskje en gang før luren sin på dagen:) er såusikker på HVA han kan få ... ser noen som har abrn i samme alder gir de både kaker/vaffel kaker og slikt... jeg har ikke gjort det... og vet ikke hva som er lurt? skulle vært en bok en kunne kjøpt om dette<
Ladybug~N&E Skrevet 21. september 2008 #2 Skrevet 21. september 2008 det er vanskelig det der altså...helsigvis er ikke min kresen i det hele tatt så her sklir all mat ned på høykant!! av middag kan du gi han stort sett alt det dere spiser. jeg har fått det for meg at små barn ikke skal ha kål og hvitløk så det får ikke min. uten at jeg har hørt noe sted at de ikke skal ha det. hehe. har du prøvd pannekaker? gryterett? pasta? det er selvsagt ikke lurt å gi småbarn kaker og vafler men jeg lar min smake på slikt. men om man velger å la være så er jo det også fint. bare man ikke blir fanatisk. det er lov å smake men man trenger ikke gjøre det til en vane. de trenger det jo ikke. brød er det litt værre med... de bør jo ha det og jeg aner ikke om noen alternative måter å få i dem brød på. men jeg regner med siden brød er av mel og mel er av korn så det vel samme om man spiser brød eller grøt. det å gi brød er vel bare sånn tyggemessig og som til slutt skal erstatte grøten. du må jo bare fortsette å prøve å gi brød. gi skalker og skorper å tygge på uten pålegg. eller et rundstykke? ta det litt etter litt. forresten så kan man fint bruke frukt på glass/fruktmos som pålegg. kan jo prøve det? andre typer mat slik at det ikke blir så ensformig mtp at han ikke vil ha brød - som mellommåltid kan du gi en yoghurt med litt grøtpulver i. det er mettende og godt. (gjerne en sånn naturell grøt da) eller bare yoghurt, fruktsalater, grønnsaker, når man varierer maten såpass så trenger man ikke stresse med brødet. det kommer nok etterhvert. middagsmat må dem jo ha og her er det også bare å prøve seg frem. små barn kan vennes til det meste men man skal jo selvsagt ikke proppe i dem ting man vet de spyr av da;) gi han alt det dere spiser. la han gjerne spise av deres tallerken i begynnelsen om han synes det er festligere. om han ikke har spist så mye til middag så er det bare å gi noe annet etterpå. etterhvert så vil nok også dette rette seg av seg selv. men når det er sagt så er det noen barn som er vanskelige med mat hele livet. man kan ikke annet enn å prøve;) men så lenge sønnen din er mett og fornøyd og du varierer maten og prøver å få i han de viktigste matgruppende så tror jeg nok alt som det skal være;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå