Gå til innhold

Sykmeldt fra jobben, men kan jeg fortsatt studere???

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fulltidsstudent (på et ganske krevende studie m/obligatorisk oppmøte) og jobber i tillegg mye. Jeg har en liten fast stilling, men med alle ekstravaktene jeg tar, jobber jeg nok tilsvarende en 50% stilling. Er 5 mnd på vei, og begynner rett og slett å bli sliten (både mentalt og fysisk) av hardkjøret, kroppen greier ikke samme innsats som før jeg ble gravid. Legen min vurderte å sykmelde meg, men jeg har så fryktelig lyst å fullføre dette semesteret, da blir jeg ferdig med utdanningen! (Tror nok ikke jeg har overskudd til å få toppkarakterer, men akkurat nå er jeg fornøyd med bare å stå..)

Så spørsmålet er, kan jeg bli sykmeldt fra jobb, men fortsette å studere (og motta støtte fra lånekassen) ?

Noen som vet??

Fortsetter under...

Takk for svar. Teoretisk sett er jeg ikke ferdig med utdannelsen, har ikke fullført mastergraden. Kommer til å ta permisjon fra det når barnet blir født. Men er strengt tatt ikke sikker på om jeg kommer til å fullføre mastergraden etter permisjon. Har nok lyst å jobbe litt først.

Altså er jeg fremdeles student når jeg går ut i foreldre-/fødselpermisjon. Men kan Lånekassa begynne å krangle i etterkant, viss jeg ikke begynner på igjen?

Så det er helt sikkert at det ikke er "juks" å fortsette å studere, hvis jeg blir sykmeldt fra jobben? NAV og Lånekassa blander seg ikke opp i hverandres saker?

Siden studiet krever aktivt oppmøte er jeg redd for å få represalier fra NAV om at når jeg er frisk nok det, er jeg også frisk nok til å jobbe...

(Selv om saken er at det er kombinasjonen av mye jobb og mye studier og graviditet som gjør at det blir for mye for meg)

Annonse

Nei, de blander seg ikke opp i hverandres saker. Man kan helt klart være for syk til å jobbe , men klare å studere.

Jeg ble f.eks sykemeldt pga bekkenløsning. Har en fysisk krevende jobb så det var umulig å jobbe. Å studere derimot, går fint.

Jeg har som sagt mottat sykepenger fra NAV samtidig som jeg er aktiv student.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...