Gå til innhold

Sliter med søvnen - 8 mnd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte at det kanskje var en fase dette vi opplever....?

Saken er den at jenta vår NEKTER å sovne, ikke snakk om..

Hun skal bare ligge på magen, noe som hadde vært greit hadde hun sovnet sånn. Men når hun først er over på magen er det bare leking og oppgiring uten like, nekter plent å sove...

Så siden hun var omtrent 5 mnd, har vi sittet ved henne og holdt hendene inntil kroppen hennes for at hun skal sovne, noe som har funka greit helt til nå. Nå er det ikke snakk om, hun klikker totalt og skriker som jeg aldri har hørt før... Tenkte uansett ringe en kiropraktor i morra, sånn for sikkerhetsskyld.. Jeg er sterk motstander av ferber (skrikekur) så det kommer ikke til å skje så lenge jeg lever iallefall, men har noen av dere noen gode råd til oss? Som ikke innebærer å la henne ligge for seg selv å skrike? Har også prøvd sovepose både med og uten sele uten suksess.

Nå de siste nettene har hun kun sovnet når vi har ligget inntil henne.

Hjeeelp!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være tenner da?

Vår er 9 mnd og har vært sånn i 2 mnd (da det var på det verste).. Vi kjøpte sånn til å smøre på gommene.. Etter det så har han sovnet selv faktisk.. For første gang..

Så kanskje det er en mulighet?

Skrevet

Takk for svar..

Jeg trodde kanskje det var tenner selv også, men hun pleier ikke være sånn når det er tenner. Og ikke i så lang tid om gangen. Ikke klør hun i munnen heller.... Så jeg er nok ganske sikker på at det ikke er tenner...

Skrevet

Huff ja vi har en turbo her vi og. Hun har vært sånn fra 6mnd og til nå hvor hun er nesten 9mnd. Spes når hun skal sovne inn på kvelden. Akkurat nå er det bare pupp og byssing som funker. Det liker jeg dårlig, siden jeg vil at hun skal finne søvnen selv. Men har hørt at de er veldig urolige i denne perioden, hvor de begynner å åle seg rundt/krabbe/reise seg/stå/gå o.s.v Jenta vår skal bare stå i sengen og tuller og tøyser, klapper,ler og gjør alt hun har lært i det siste:) Har ingen gode råd, men håper det går over snart her. Skal til hs på tirsdag, så håper jeg får noen gode råd. Eneste rådet jeg har fått av andre er å la henne skrike, og det vil jeg ikke. (Vi har hatt nok skriking her med anttavvenning, så det vil jeg ikke...) Har prøvd Hysj-metoden (K.Naphaug), med lite hell. Tar gjerne imot tips jeg og:)

Skrevet

Vi har også en som må sovne i armene før vi legger henne, ellers så reiser hun seg opp og står i senga til vi plukker henne opp. Begynner og bli slitsomt.

Kanskje noen der ute har noen gode tips?

Skrevet

Hvordan sover hun på dagen? Vi hadde samme problem da han var rundt 7-8 mnd. Vi kuttet ut den siste luren på ettermiddagen, sånn at han hadde en lur fra ca 9-11 og en fra 13-14. Ikke senere enn det. Da gikk det ganske fort lettere å legge han på kvelden.

Hadde også problemet med at han bare begynte å leke på magen. Når vi la han, satt jeg og strøk han over kinnet. Hvis han begynte å leke og styre, gikk jeg bare ut av rommet. Hvis han begynte å grine, kom jeg inn igjen, strøk han på kinnet og sa "sssjj, nå må du sove." Hvis han begynte å styre og leke igjen, gikk jeg ut. Funket i hvertfall for oss. Er heller ikke tilhenger av skrikekurer. Tror det er viktig for babyen at han vet vi kommer når han skriker. Men siden jeg bare gjorde det samme hver gang jeg kom inn igjen, var det ikke så spennende å få oppmerksomhet.

Skrevet

Sover hun hele natten når hun først sovner da?

Skrevet

har du sjekka om det kan være trøske? var slik her oxo, måtte bæres og vugges i søvn,han er nå 8 1/2 mnd og var ikke noe jeg tenkte på at det kunne være for trøsken regnes jo mest på nyfødte, jeg trodde "bare" det var melkerester på tunga men viste seg å være trøske så da han fikk medisin snudde det seg helt om :)

Skrevet

Slutter meg til tipset om mindre soving på dagtid, men pass på at babyen ikke blir overtrøtt. Ro helt ned i fanget, eller med amming rett før senga, legg ned og gå rett ut. Hvis vi blir stående ved senga, våkner hun til igjen. Tål littegrann lyd med en gang. Jenta vår sutrer/hyler gjerne bittelitt før hun sovner. Men da mener jeg bare 10-20 sekunder eller noe i den dur.

Skrevet

Spiser jenta di mye banan?

Fikk tips hos manuell terapeut om at banan kan gjøre noen barn urolige. Han sa at slimhinnene hovner litt opp, og at det for mange gir ubehag.

Jenta vår spiser ikke banan, så funka ikke på oss hehe Blitt litt bedre her etter besøk hos manuell terapeut, ikke så mye stanging og styring, men har fortsatt problemer med legging... Uff håper det går seg til snart!

Snakka forresten med en kompis som hadde brukt hun "sove-Karin". De hadde ikke lyktes med "kuren" hennes, og hun hadde anbefalt Ferber... Synes det var rart! De snakket med henne i tlf på kvelden før de gikk i gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...