Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 21. september 2008 #1 Skrevet 21. september 2008 Er veldig glad i manchego-ost (normalt i kombinasjon med rødvin, men det går jo ikke ;o)). Ser på de hele ostene som importeres at melken er pasteurisert. Men så skjæres de ofte opp i mindre biter i butikken og blir liggende en stund før de blir solgt. Litt usikker på om jeg tør å prøve. Hva gjør dere?
Mortiletbittelitenurk Skrevet 21. september 2008 #2 Skrevet 21. september 2008 Ja, så lenge den er laget av pasteurisert melk! Nam, nammm
FruMamma med nr 2 Skrevet 21. september 2008 #3 Skrevet 21. september 2008 Hvilken ost er det? Aldri hørt om faktisk:) Jeg gleder meg til jeg kan spise Brie igjen, nam nam:)
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 21. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. september 2008 Det er en fast spansk ost laget av fåremelk, minner litt om parmesan. Serveres ofte som tapas, gjerne sammen med godt brød og aioli. Anbefales!
FruMamma med nr 2 Skrevet 21. september 2008 #5 Skrevet 21. september 2008 Ok, da vet jeg det. Verdt å prøve skjønner jeg. Ville spurt jordmor/lege først jeg i og med at det er spansk ost. Leste på matportalen at mykoster som det er brukt pasteurisert melk i, skal man helst holde seg unna likevell. Forstår det slik at dette er en fast ost, så det gjelder sikkert ikke den.
my71 Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 Jeg har spist manchego hele graviditeten, og brukt den istedenfor parmesan i en del retter, siden manchego er laget av pastaurisert melk (noe parmesan vanligvis ikke er). Jeg har både lest og hørt flere steder at harde oster som manchego og parmesan er trygge. Du må bare sørge for å skjære vekk kanten (vokslaget) med god margin, det er visst der mye av bakterier legger seg. Etterhvert har jeg faktisk begynt å spise parmesan igjen også (det står jo bl.a. i matportalen at det er ok), men er som sagt nøye på skjære vekk kanter og holdbarhetsdato. Kos deg videre med manchego du ;-)
Mortiletbittelitenurk Skrevet 22. september 2008 #7 Skrevet 22. september 2008 Synnøve Finden selger en parmesanost laget av pasteurisert melk... Kjempegod!
my71 Skrevet 22. september 2008 #8 Skrevet 22. september 2008 Tusen takk for tipset. Skal se etter den i dag :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå