Pollyanna67 Skrevet 21. september 2008 #1 Skrevet 21. september 2008 Hei! Kom til å tenke på noe i dag. Er det mulig at donorens blodtype har innvirkning på sjansene til å bli gravid? Det er jo kjent at inkompatible blodtyper kan skape problemer under graviditet ved at moren lager antistoffer, men kan det tenkes at dette også påvirker sjansene for befruktning? I tidligere tider hadde man jo ikke antistoff-sprøyter, så det ville vel ikke være unaturlig at slike svangerskap vanskeligere oppstod. I verste fall kan jo både mor og barn dø dersom man ikke får disse sprøytene. Har søkt litt på Internett vedrørende dette, men har ikke funnet at det har vært gjort noe forskning på dette området. Det er imidlertid noen teorier om at gjentagende aborter kan skyldes inkompatible blodtyper. Dette kunne jo kanskje være en årsak til ufoklarlig barnløshet? Er det noen her som har valgt donor ut ifra sin egen blodtype? Jeg vet ikke engang hvilken blodtype jeg har, men jeg lurer på om jeg skal sjekke opp dette til neste gang. Og kanskje be Stork finne en donor som matcher..? Eller tror dere teorien min er helt på jordet...?:-)
snuffe Skrevet 21. september 2008 #2 Skrevet 21. september 2008 Jeg har også lest at noen blodtyper matcher bedre, men husker ikke hvor og hva som skulle være grunnlaget for dette. Fastlegen min mente også at dette stemte, og at det også var forsket noe på at noen kombinasjoner gav lavere risiko for spontanaborter. Men sa hun ikke hadde kompetansen til å anbefale meg en spesifikk blodtype hos donor. Hun mente dog at i det hun hadde lest sånn "en gang i tiden" ikke tilsa at det var rhesus +/- som var avgjørende. Spurte forresten jordmoren i Danmark om det var et poeng i å velge en rhesus + donor når jeg selv er dette, hun lo og sa at det hadde hun aldri blitt spurt om før men mente det ikke hadde noe for seg.
Pollyanna67 Skrevet 21. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. september 2008 Hmm...Det er visst noen som har tenkt på dette før ja...:-) Fant følgende ekspertsvar på nettet (det var en som spurte om blodtypene kunne ha noe å si for infertilitet): "Blood Type O carries anti-A and anti-B antibodies and rejects anything with an A-like or B-like antigen. Type A carries anti-B antibodies, and Type B carries anti-A antibodies. Only Type AB carries no anti-blood type antibodies, which is why Type AB individuals can receive blood transfusions from anybody. Several studies conducted over the past forty years have concluded that infertility and habitual miscarriage may be the result of antibodies in the woman's vaginal secretions reacting with blood type antigens in the man's sperm. In one of these studies, it was determined that the majority of miscarriages were of Type A or Type B fetuses, caused as the result of incompatibility with Type O mothers who produced anti-A and anti-B antibodies. HOWEVER, many couples with different blood types have perfectly healthy pregnancies and babies. So, this possibility is exactly that - a possible reason for issues concerning multiple miscarriages and/or infertility in couples with different blood types." For oss som er så "heldige" at vi kan velge donor, er det kanskje verdt å velge en donor som matcher med blodtypen? Dersom det faktisk kan bedre oddsene er det jo en liten ting å gjøre for å lykkes raskere. Det gjør jo i hvert fall ikke sjansene mindre. Prøves det som prøves kan sier nå jeg da:-)
Pollyanna67 Skrevet 21. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. september 2008 Nysgjerrig som jeg er, letet jeg litt videre. Fant en studie gjort i India som viser signifikant forskjell i fertilitet for par med kompatible og par med inkompatible blodtyper: http://www3.interscience.wiley.com/journal/110485764/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0 Begynner nesten å tro at dette kan ha noe for seg....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå