2hærligegutter Skrevet 21. september 2008 #1 Skrevet 21. september 2008 Hva er egentlig best. Ha vondt i kroppen eller få litt paracetamol en gang i mellom? Har nå en gutt som har hatt litt feber (rundt 39) og verking i kroppen, har trodd at det er tenner, men det har fremdeles ikke tittet noen frem, så har slått det litt fra meg. Jeg har gitt han pinex hoved saklig på kvelden for merker veldig godt at han ikke har det bra. Han sutrer/griner når han blir lagt på gulvet, sitter på fanget, stort sett hele tida, er veldig i ulaget, har dårlig apetitt. Er det egentlig så ille at de små får parasetamol når tilstanden er sånn, er det ikke bedre å få litt smertestillende enn at de skal ha ubehag hele tiden? Hva er deres synspunkter
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 21. september 2008 #2 Skrevet 21. september 2008 Jeg har måtte gi paracet til Jonas idag. Trøtt men ikke sovet, og veeeeeeldig utilpass. Ser en tann til er på vei, og han gråt sann at han fikk tårer... Hylte i over 30 minutt uten at noe hjalp. Så ingen vei utenom, selv trilling i vognen hjalp ikke. Nå skal det sies at jeg selv tenker meg om hundre ganger før jeg tar paracet selv, og dette var den 2 gangen i hans 7 månedlige liv han fikk smertestillende. I ditt tilfelle ville jeg også gitt litt paracet, men det er bare min mening.
Berta_78 Skrevet 21. september 2008 #3 Skrevet 21. september 2008 Signerer! Legen min anbefaler også smertestillende (i fornuftig volum) til babyen fremfor feber og vondt.
2hærligegutter Skrevet 21. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. september 2008 nå har han ikke hatt feber i dag, men han har hatt noen helt utrøstelige gråtetokter. ser at han har vondt. det er så vanskelig når ikke du får gjort noe for dem
ja08 Skrevet 21. september 2008 #5 Skrevet 21. september 2008 Jeg gir paracetamol når feberen til gutten min blir over 39.5 eller hvis han har tydelig ubehag og vondt f.eks relatert til nye tenner etc. Ser at en artikkel tar opp sammenheng mellom bruk av paracet og astma. Jeg velger likevel og fortsette samme bruk av paracet (paracetamol) som før. Det er ikke ofte det trengs, men når det trengs gir jeg det med god samvittighet.
2hærligegutter Skrevet 21. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 21. september 2008 Det er sånn jeg og alltid har tenkt. Og i en annen artikkel i sammenheng med den ang. paracetamol/astma så er står det at ubehandlet smerte kan gi vanskligheter senere i livet. Det er jo ikke lett å se at barnet ditt har vondt, og ikke lett å la vær å gi smertestillende når du da vet at det vil hjelpe. har smurt mye med dentonox i helga men den hjelper ikke så lenge. Ikke lett å være mor å skulle gjøre alt riktig
tiger82 Skrevet 21. september 2008 #7 Skrevet 21. september 2008 Jeg har faktisk bare gitt min eldste sønn smertestillende (paracet) en eneste gang i hele hans liv. Og han blir 4 i januar. Så barn er nok meget forskjellig på hvordan de blir når de er syk. Han gutten min blir veldig veldig rolig når han har høy feber, og det eneste han gjør er å sove. Han har ikke vist at det har vært vondt når han har vært syk, så da har jeg ikke syntes det har vært behov for smertestillende. Men har ungen vondt, så syns jeg man helt klart skal gi paracet i barnedose. Men man trenger ikke gi paracet bare fordi ungen har feber dersom det ikke ser ut til at barnet har vondt.
2 hjertegull :) Skrevet 21. september 2008 #8 Skrevet 21. september 2008 Signerer på den siste setningen her til tiger 82... Kroppen arbeider best med litt feber.. Hvis feberen stiger over 39- 39,5 så ville jeg vurdert å gi uansett om ubehag eller ikke.. Overdreven bruk av noe som helst er jo ikke bra, du kan "overdose" på alt mulig.. Mia får ikke ofte.. Jeg prøver gjerne dentinox først for å se om det hjelper på ubehaget.. Feber har hun sjeldent.. Men selvfølgelig, har barnet vondt, så skal h*n etter min mening få smertestillende.. De kan jo ikke si ifra med ord hvor det gjør vondt eller "hvor" vondt det gjør,så vi må jo ta den vurderingen ut ifra barnets allmenntillstand.. Gi febernedsettende/smertestillende med god samvittighet de gangene det trengs! Men for all del; følg doseringen på pakken God bedring i huset
*LilleTroll + spira Skrevet 21. september 2008 #9 Skrevet 21. september 2008 Var på legevakten i dag (jenta mi har hatt høy feber i flere dager nå) og fikk da beskjed om å være raus med paracet til de små..(han brukte de eksakte ordene!) Jenta mi er 4 mnd, og har hatt mellom 39-40 i feber hele tiden. Fikk beskjed om å la det gå min 6 timer mellom hver runde paracet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå