babyT Skrevet 21. september 2008 #1 Del Skrevet 21. september 2008 Jeg er nå gravid med vårt første barn (prøverørsbarn). Er 17+4 nå og har hatt store smerter i bekkenet i ei uke. Går til fysioterapeut pga stiv nakke og skuldre, og nevnte bekkensmertene for henne. Hun kjente på ryggen og bekkenet og stilte mange spørsmål og konkluderte da med at jeg nok garantert har bekkenløsning. Ba meg ta kontakt med lege og be om ny henvisning på grunnlag av bekkenløsning med gangvansker. Hun ba meg også kontakte ergoterapitjenesten i kommunen og hente ut krykker og bruke dem for å belaste bekkenet minst mulig. Anbefalte også å vurdere bekkenbelte. Legen min er på ferie så fikk bare tid hos en turnuskandidat. Denne reagerte på at jeg kom gående med krykker. Det var visst ikke bra i det hele tatt mente hun. Jeg burde gå mest mulig uten. Bekkenbelte var heller ikke bra. Og det var bare så vidt jeg fikk med meg henvisningen til fysioterapeuten, hvor hun motvillig skrev bekkenløsning med gangvansker. Ble sykmeldt 100% i to uker. Hvem skal jeg egentlig høre på? Legen eller fysioterapeuten? Prøvde meg igår en liten tur på butikken uten krykkene, og fikk selvfølgelig svi for det resten av dagen :-( Har noen av dere bekkenbelte? Var på apoteket og spurte igår og fikk vite at det må bestilles, og at det finnes 4 ulike typer. Hva skal man da velge? Fastlegen min er heldigvis snart tilbake fra ferie, og jeg har bedt om time hos ham snarest mulig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138735671-noen-spm-ang-bl/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #2 Del Skrevet 25. september 2008 Hei! Skjønner godt at du blir forvirret av alle rådene. Har ved tidligere svangerskap blitt rådet til å bruke krykker, men ikke gjort det..... Vet ikke helt hvorfor. Fysio jeg går hos nå sier at jeg ikke bør bruke dette på grunn av faren for feilbelastninger. I og med at du har stiv nakke og stive skuldre er jo dette noe som kan gjøre dette værre. Han ville heller ikke at jeg skal bruke bekkenbelte. Han jobber direkte med bekkenet for å få det i stilling. Da blir smertene mindre. Gjør og øvelser med slynge for å styrke musklaturen rundt. Men du må jo kjenne på kroppen selv hva som er best for deg! Det kan være at du får det bedre når bekkenet kommer på plass og du får styrket musklaturen. Kanskje det da er mulig å gå uten krykker. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138735671-noen-spm-ang-bl/#findComment-138768248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. september 2008 #3 Del Skrevet 26. september 2008 http://www.ronda.no/3.html dette bekkenbeltet er jeg veldig fornøyd med. det er det samme som et av de man bestiller på apoteket, men det tok kortere tid å bestille det selv enn gjennom apoteket. (sikkert billigere også siden man slipper et mellomledd). jeg bruker bekkenbeltet når jeg må stå og gå litt, for eksempel oppvasken eller middagslaging. bruker det aldri når jeg hviler eller sitter. jeg har hørt at ved mye bruk av krykker så svekker man hele ryggmuskelaturen og stiller dermed dårligere. viktig å ta vare på de musklene man har uten å overdrive. passer også på å ikke ha det bekkenbeltet strammere enn jeg må. egentlig merkelig lite støtte som skal til før at jeg føler det hjelper. ellers så går jeg til kiropraktor og får justert skjevstillinger som oppstår siden man er "slarkete". og er akkurat begynt med akupunktur for å se om det lindrer. har også noen øvelser jeg gjør hjemme for å forebygge å bli værre. for meg er det viktig å bevege meg så normalt som mulig når jeg først beveger meg, hvis ikke så forplanter smerten seg videre ut i rygg, nakke og bein. også er det viktig å ikke overdrive, jeg må hvile før kroppen sier at den er sliten. ellers så sitter smerten lengre i etterpå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138735671-noen-spm-ang-bl/#findComment-138780273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
babyT Skrevet 30. september 2008 Forfatter #4 Del Skrevet 30. september 2008 Takk for svar, jenter. Fikk tak i bekkenbelte, og det har hjulpet veldig. Klarer meg stort sett med kun det nå. Men enkelte dager må jeg bruke krykkene i tillegg. Særlig om jeg skal være på beina lenge om gangen. Går til fysioterapeut og hun har begynt å gi meg behandling for bekkenet selv om jeg ikke har fått riktig henvisning enda (skal til fastlegen min 10.10). Fysioterapeuten skal i møte med legen nå på torsdag (2.10) og skal da si fra til ham at hun har testet meg og at det er bekkenløsning med gangvansker. Går også i varmebasseng en gang i uka. Den henvisningen turnuskandidaten hadde gitt meg var bare en henvisning til å undersøke om det kunne være BL. Hun hadde også, ved hjelp av koder så ikke jeg skulle skjønne det, skrevet at hun mente det ikke var BL, kun vondt i korsryggen. Det var visst for tidlig å få BL i uke 17! Fysioterapeuten min var IKKE enig med henne. BL er jo hormonelt betinget, så det kan man jo få tidlig. Mamma fikk allerede i 1. trimester med meg og brødrene mine... Har vært sykmeldt ei uke nå, og det hjelper veldig. Jobber som lærer så står og går hele dagen på jobb. Å sitte på kontoret og gjøre annet pedagogisk arbeid hjalp heller ikke særlig de siste dagene jeg var på jobb. Kontorstolen var forferdelig å sitte på. Håper jeg kan komme tilbake i 50% stilling etterhvert. Hvertfall prøve. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138735671-noen-spm-ang-bl/#findComment-138801768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå