Gå til innhold

Ond sirkel-hjelp til nattavvending.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må noe gjøres...

Ingrid på snart syv månder tuller hele natta. Sovner i seks-syvtiden, sover til åtte-ni eller ti og vil ha pupp. Deretter våkner hun hver time og vil ha pupp, det varierer hvor mye hun egentlig drikker. Prøver å sitte å amme for så å legge henne tilbake i egen seng, men er av og til så trøtt at vi begge sovner.. I seks tiden er det morgen! De siste kveldene/nettene har vi prøvd å ikke tilby puppen hver gang hun våkner. Hyyyler da en halvtime før hun slokner, for så å våkne en time senere -da får hun det som hun vil.

Hun er veldig aktiv og nyskjerrig men blir fort suttrete og trøtt på dagtid. Hun vil ikke ha noe fast føde, får kanskje i henne ett par skjeer grøt. Prøver og prøver, kanskje for mye... Har ikke fått noe rutiner på spising og soving på dagtid. Vi bor i utlandet og her er det altfor varmt til å sove ute så kan desverre ikke sove i vogna si.

Ser jo at vi må kutte ned på nattpuppen for at hun skal spise bedre på dagen, men det er vanskelig for hun er jo sikkert sulten stakkar.

Så er mitt spørsmål; skal vi være konsekvente og si at natt er natt da får du bare vann eller gi henne mat ett par ganger på natta og ellers vann. Er redd for at hun blir forvirret viss hun av og til blir tilbudt vann og av og til pupp på natterstid...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun våkner forresten ikke hver time mellom ti og seks, men i allefall 3-4 ganger..

Og dette tullet har vart ca en måned nå..

Har ei jente på snart fire også ;-)

Skrevet

Hei! sånn har vi hatt det også, myye amming på natten og vil ikke ha fast føde på dagen ennå:(

Har hatt nattavvenning i helgen, jeg har sovet på gjesterommet for at hun ikke skal lukte meg! Det har funket veldig bra. hun fikk pupp da jeg la meg ca 23 (selvom hun ikke var våken av seg selv) og første natten fikk hun kl 6 og sovnet igjen.Hadde vært våken en stund da. I dag våknet jeg kl 7 av at hele sengen var våt..så gikk inn og ga henne pupp da. Så jeg trooor ikke hun har hatt behov for mat i mellom siden det har gått så bra hittil..

Lykke til! Veldig lurt å sove et annet sted assa

Skrevet

Hvorfor nattavvenne når hun nesten ikke spier grøt på dagen? Kan ta ganske lang tid med grøttilvenning, så vil ikke stresset altfor mye med før hun ihvertfall var oppe et fult måltid med grøt om dagen (kanskje to). Hun er jo tydligvis sulten når hun våkner etter en time igjen, men roer seg da etter hun har fått mat.

Alle barn er forskjellige med forskjellige behov, så ettersom barnet er såpasss lite så vile jeg lyttet til dets behov.

Skrevet

Jeg ville utsatt nattavvening frem til hun spiste helst to store måltider på dagen. Mange tror at amming på natten fortrenger fast føde, men det stemmer sjelden. At hun bruker tid på å venne seg til grøt er bare bra for tarmene hennes. Så lenge hun spiser så lite på dagen trenger hun nok en del nattmåltider ennå. Du sier også at dere bor på et varmt sted, det er også godt mulig at hun er tørst :)

Det sies at barn ikke trenger nattmat etter seks måneder, dette er basert på undersøkelser som ble gjort på 70tallet, og de fleste babyene fikk mme. Mme bruker lengre tid gjennom fordøyelsen og derfor våkner mmebarn gjerne litt sjeldnere. Morsmelksernærnerte barn kan trenge nattmat en god stund utover 6 måneder.

De aller fleste barn nattavvenner seg selv når de er klare for det :)

Skrevet

Min tanke er den at hun ikke spiser grøt på dagen fordi hun drikker så mye melk om natta og derfor ikke er sulten. Det kan gå mange timer på dagtid uten at hun spiser, særlig viss vi er ute på noe og det skjer masse rundt henne.

Hun er forøvrig god og rund så er ikke bekymret ove det.

Føler at jeg har fulgt hennes behov lenge nå, det er ikke bra for noen av oss å holde på slik om natten. Er ikke nødvendigvisute ute etter å slutte med nattmåltid, men 4-5 måltider mellom 18 og 06 syns jeg er for mye..

Skrevet

ingen fare å prøve syns nå jeg. i vårt tilfelle led hun ingen nød, og det viste seg jo at hun ikke trengte puppen 4-5 ganger iløpet av natten. forsømte ikke henne behov av den grunn:) Nå spiser hun isteden lengre og mer til hvert måltid om dagen

Skrevet

Det er anbefalt å vente med avvenning til de spiser minimun 2 måltider fast føde pr dag. De trenger faktisk maten om natta...

Skrevet

Hvor lenge har du holdt på med grøt?

vi hadde samme problemet her, men nå som hun har begynt å spise endel grøt, så vil hun bare ha mat sånn ca 24 og 05/06 og det er akseptabelt synes jeg. Av og til spiser hun bare kl 02/03 også.

vi brukte over 1.5mnd på å få henne til å like grøt. Hun ville absolutt ikke ha! Så løsna det litt da hun blei 6mnd og jeg kjøpte en grøt fra hipp som hun ser ut til å like litt. Trikset var også, som alle andre anbefalt, å blande noe godt i grøten som hun liker, men det er jo ikke lett å finne ut hva alltid! Her viste det seg at sviskemosen fra småfolk er deilig, så nå spiser hun nesten en porsjon grøt 2 ganger om dagen.

Hadde testa litt ulike ting å blande i grøten hvis jeg var deg, eventuelt kanskje gått over på middag i steden? Helsesøster sa til meg at det var helt ok når vi holdt på å gi opp grøten.

Skrevet

Vår lille frøken på snart 6 mnd har også hatt det med å spise mer på natta enn dagen. For tre netter siden bestemte vi oss for å strekke henne på natten for at hun skulle spise mer på dagen. Vi bestemte oss for at hun kun skulle få mat hver tredje time. Sambo var den som skulle stå opp med henne. Første gang hun våknet hadde det gått 3 timer siden kvelsmåltidet og hun fikk da pupp, som vi hadde bestemt oss for. Så våknet hun i kjent stil en time senere og da sto sambo opp og roet henne. Det tok litt tid for å få henne til å sove igjen, men etter en halvtime eller noe sånt sov hun og det uten noe gråt. Hun fortsatte å våkne OFTE og sambo bare gikk inn til henne og holdt på henne, roet litt og ga vann hvis hun klagde for mye (hun gråt fremdeles ikke, lagde bare sånne klage-knirkelyder) - hun sovnet fortere etter resten av oppvåkningene. Dette gikk så bra at klokka var faktisk 5 før hun fikk mat og det var fordi jeg hadde sykt spreng!! Natta etter gikk som natt 1 - ca 7 timer uten mat:-). Natt 3, i natt, sov hun tre og tre timer ad gangen og sambo sto opp hver gang, roet henne, evt ga litt vann, og hun sovna igjen uten gråt:-) Også 7 timer i natt uten mat.

Resultatet allerede etter første natt var at hun spiste bedre på dagen og mye mer grøt. Før dette spiste hun kanskje 50 ml mm med grøtpulver fordelt på to måltider og nå spiser hun ca 140 ml mm med grøtpulver fordelt på to måltider. Så bare på et par netter kan man snu denne nattespisingen:D

Så ja, man kan natteavvenne før de har to fulle måltider med fast føde og ja, de kan spise mer grøt på dagen når de spiser mindre på natta. det er ihvertfall vår erfaring.

Lykke til;-)

Skrevet

Takk for råd og tips.

Tror vi går for en mild form for avvending som Trøtta, med mat maks hver tredje time på natta. Har prøvd med mange forskjellige grøter i 6 uker nå så håper det løsner snart... Det har hendt at hun spiser "masse" grønnsaksmos, men da har vi timet det optimalt. Fruktpure kan hun også finne på å like. Men vil som regel ikke åpne munnen for å smake når skjea kommer ;-)

Skrevet

Må legge til at vi har innført strikte rutiner på mat på dagtid de siste to ukene. Det er mat hver tredje time til faste tider hele dagen, om hun er sulten eller ikke. Klart spiste hun veldig dårlig til et måltid, så strekker jeg det ikke lenger enn kanskje 2,5 timer til neste og jeg har aldri latt henne gråte av sult. Men nå etter et par uker så er det sjelden hun 'spør' etter mat før tre timer og hun spiser stort sett godt. Det er derfor vi valgte tre timer til natta også - holder det på dagen, så holder det på natta.

Skrevet

glemte en ting til som vi har begynt med for noen dager siden...litt surr nå;-)

Alltid aktivitet etter mat! Det er fordi hun ikke skal forbinde mat med søvn. Aktiviteten etter kveldspuppen er nattstellet (mat 1830, stell og i seng kl 19), ikke lek. Så klart ikke aktivitet etter nattmat;-)

Skrevet

Hva med å gi noe annet enn grøt?? Ikke alle liker det. Siden hun har spist grønsaksmos, så kan du jo prøve ulike typer av det? Eller blande det i grøten. Det gjør vi og er veldig populært;) (mange bruker bare frukt i grøt og det trenger man jo ikke begrense seg til) Ser du har fått mange andre gode tips, så sier bare lykke til!;)

Skrevet

Tror kanskje vi får prøve det med bedre rutine og kortere tid mellom måltid.

veslA mi på over ni måneder spiser godt på dagtid (to grøtmåltider, et med grønnsaker og et med brødskive) og får pupp i tillegg. Har hittil ikke likt fruktmos, men det har løsna siste uke.

Problemet er at hun våkner omlag fire ganger om natta. Prøver med smokk, men hun er hysterisk om hun ikke får pupp. Begynner å bli veldig sliten av oppstykka nattsøvn, og trenger sårt litt mer krefter.

Skrevet

Jeg hadde nok begynt med mer fast føde og, ikke minst, tøyd tiden mellom måltidene på dagtid før jeg hadde begynt med nattavvenning. Da vi begynte å tøye tiden mellom måltidene til 3-4 timer ble det mye mindre spising på natten helt av seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...