Chiquita Bananas Skrevet 20. september 2008 #1 Skrevet 20. september 2008 Sønnen min er 21 mnd og får fortsatt ikke lørdagskos. Han er en veeeldig aktiv gutt som oppfører seg som om han har fått en liter sukkervann i seg !!!! Men har aldri hatt det store behovet for å gi ham smågodt og slikt - han får kake og brus i selskaper, saft og juice i ukedager. Er vel egentlig ikke noe hastverk med å gi ham noe slikt så lenge han ikke vet hva det er og higer etter det ? Han blir heeelt på styr med litt sukker innabords. Tror vel at han ikke får noe slikt før han er så stor at han faktisk spør etter det selv....
Anonym bruker Skrevet 20. september 2008 #2 Skrevet 20. september 2008 Mine har fått rosiner og oppskåret frukt, smakte faktisk ikke sjokolade/snop før de var 4 år.
Alvepike Skrevet 21. september 2008 #3 Skrevet 21. september 2008 Så klart får snuppa lørdags kos. Vi koser oss alltid med ekstra god middag og snop på lørdager.Når vi spiser så ser jeg ikke helt hensikten i å nekte henne. Det er jo koselig for alle å nyte noe ekstra sammen i helgene.Da kan man heller være "streng" i ukedagene. Uansett snuppa lærer jo av det vi gjør, så da lærer jeg henne heller gode vaner med en gang. Når jeg spiser spiser godteri selv, vhorfor nekte henne?? De blir jo å " gjøre som jeg sier , men ikke som jeg gjør opplegg.Synes det blir for hyklersk for min del da..
Linchen Skrevet 21. september 2008 #4 Skrevet 21. september 2008 Nei, det får han ikke. Dvs det hender jo at vi går på bakeriet og spiser bolle el.l. Men ei skål med godis er ikke aktuelt. De små kroppene har mye bedre av frukt osv. Godis spiser vi evt først når han har lagt seg. Hyklersk? Nei.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2008 #5 Skrevet 21. september 2008 Jenta vår er bare 14 mnd, og vi har ikke tenkt å begynne på leeeenge ennå. Ser liksom ikke helt poenget med det, for hun er ikke blitt så stor at hun setter seg ned og ser barne-tv f.eks. Vi spiser samme mat i helgene som ellers, og spiser selv potetgull og sjokolade helst når hun har lagt seg (evt gjemmer vi oss bort...).
Alvepike Skrevet 21. september 2008 #6 Skrevet 21. september 2008 Når du er inne på det, våres kropper har også mer godt av frukt enn godis.Men når barnet ellers spiser frukt hver dag ser jeg ikke hensikten i å ikke gi godis en gang i uken sammen med oss. Så lenge vi voksne passer på at barna ikke spiser til de blir grønne , så ser jeg ikke hva som er så galt. Ikke meningen å henge ut deg spesielt, synes bare det er morsomt å diskutere =) Uansett blir det jo " gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør" når man gjør det på den måten. Jeg ønsker å sette et godt eksempel for barnet mitt i hva jeg gjør da..
katta og co Skrevet 21. september 2008 #7 Skrevet 21. september 2008 Ja her får barna lørdagskos. I går lagde vi popkorn og det var veldig populært hos hele familien, i tillegg fikk de litt sjokolade. Jeg har ikke dårlig samvittighet for at de får lørdagskos.
mamma-07 Skrevet 21. september 2008 #8 Skrevet 21. september 2008 Jeg begynte å gi min gutt på 20mnd en eventyrsjokolade hver lørdag for en måned siden. Vi spiser lite godteri og jeg er litt rar siden jeg ikke liker is og kake derfor får han ikke mye av dette heller. Synes det er greit at han forbinder godteri med lørdag kanskje blir det enklere å holde det slik fremover. Jeg synes det er veldig individuelt om man vil gi eller ikke men søsteren min fikk ikke smake sjokolade før hun var 3 og hun er blitt helt godtenarkoman.
Silje og Vaniljebollene Skrevet 21. september 2008 #9 Skrevet 21. september 2008 Vi har ikke lørdagskos selv, så da får ikke jenta vår heller noe spesielt. Skjønner ikke helt poenget med å spise godis, når for eksempel grønnsaker med dip er mye sunnere og i tillegg smaker bedre. Men hun har fått godis i selskaper og hos bestemor og sånn da, vi er ikke så hysteriske, men syns det er dumt når det blir et behov for søtt på en bestemt dag. Da er det bedre å spise når det skjer noe spesielt.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2008 #10 Skrevet 21. september 2008 sønnen min er 21 mn og får kun iskrem på lørdager.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2008 #11 Skrevet 21. september 2008 Oi, blir han ikke fryktelig sulten da? Jadda, måtte bare..
Chiquita Bananas Skrevet 21. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 21. september 2008 Vi spiser faktisk ikke mye godis i helgene - derfor er det utenkelig nå å sette frem litt godis for ham. Det verste er bivirkningene hans - han blir heeelt koko... Men jeg må si jeg gleder meg til han skal plukke ut selv som han gleder seg til å spise. Vi fikk en kurv hver lørdag med miks og det var alltid like stas da faren vår lagde og delte ut. Har ikke noe imot å gi ham litt kos når vi er ute på handle tur i helgene eller biltur....
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #13 Skrevet 22. september 2008 ja største på 17 mnd får det, Denne helga lagde vi bløtkake så da fikk ho et lite stykke av det. Ellers får ho karnsje en handfull med sjokolade rosiner , et par sjokoladebiter, eller en kjærlighet på pinne. Noen ganger lager vi sjokolade mouse eller har is som dessert istede for at ho får godteri. Ho får alltid godteriet rett etter middagen da, slik at ho ikke spiser det for at ho er sulten, eller istede for mat. Og ho maser aldri etter mer når ho har spist opp for ho vet at det er allt ho får. Men sitter å koser seg med det mens ho får se på tv (gjerne drømmehagen) Mens jeg og pappan rydder etter middagen og så finner vi på noe sammen med henne som familie etterpå. Ellers drikker ho faktisk saft til middag nesten hver dag. Resten av dagene det bare vann å få. Vi holder et sunt kosthold med masse grønnsaker og frukt hver dag. Og er nøye på det ellers men ho får kose seg litt på en fredag eller lørdag. (vi bytter på hvilken dag som er kosedag etter som hvordan mannen min jobber da han jobber kveld.)
Honningmelon Skrevet 22. september 2008 #14 Skrevet 22. september 2008 Jenta vår på 22 mnd får det. Og det får hun pga at hun har en storebror på 4,5 år som får. Det er krise hvis han spiser noe og hun ikke får. Så for at det skal bli rettferdig så får begge to.
fox`y Skrevet 22. september 2008 #15 Skrevet 22. september 2008 Ja d får de:) ser ikke noe galt i å kose seg litt ekstra på lørdager. syns d er allt for mye hysteri rundt d jeg.
wirre;o) Skrevet 22. september 2008 #16 Skrevet 22. september 2008 Ja, det gjør vi. Så du det programmet fra England hvor barna var i to selskap der foreldrene ikke deltok og de testet foreldrene i etterkant. I ett av selskapene fikk barna masse godteri, i det andre fikk de grønnsaker. Foreldrene bommet!
LapScouse Skrevet 22. september 2008 #17 Skrevet 22. september 2008 Gutten min er 18mnd, og han får gjerne en slikkepinne når vi er å handler på butikken. Er han hos mine foreldre sammen med søskenbarna sine (4-12år) og de spiser lørdagsgodt får han et par godiser selv. Og da koser de seg i en haug...
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #18 Skrevet 23. september 2008 minsten hos oss får litt men ikke fast det er heller fordi storesøster får jo hun er 9. og han vil smake men vi prøver å unngå det likevel. helt enig dette er ikke noedet trenger å få. eldste fikk ikke snop før hun var 3 år. men han tar til takke med en liten pakke rosiner, eller frukt han bare han også får spise på noe om hun har fått godtet sitt og han ser. hun er veldig snil oggodtar ofte å vente til han harlagt seg med å få spise godtet sitt.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #19 Skrevet 23. september 2008 Nei og ihvertfall ikke han minste på 14 mnd. Storebror på snart 4 får av og til.
Junipien Skrevet 23. september 2008 #20 Skrevet 23. september 2008 Jeg er vokst opp i et hjem der det ikke var forskjell på helg og hverdag i matveien/godteveien. Vi hadde lite godis i huset og alltid veldig sunn mat. Men ville jeg ha litt sjokolade,fikk jeg det. Det gjorde at jeg ikke syntes det var så kjempestas med sjokolade og da spiste jeg mindre og sjeldnere. Bare når jeg hadde lyst på og ikke utelukkende for at det var lørdag Jeg har ikke tenkt å innføre godis til jenta mi som en lørdagstreat. Det er andre måter å kose seg på enn med smågodt. Hun kan heller få hvis det skulle passe sånn og hun ber om det selv. Jeg tror det er viktig å avdramatisere godis og heller gjøre det til en naturlig del av kostholdet i den forstand at det er i huset, men vi ikke behøver å gjemme det eller spise det opp med èn gang.
Gjest Skrevet 23. september 2008 #21 Skrevet 23. september 2008 Vi har ikke gitt noe lørdagskos foreløpig, men så er hun jo bare 15 mnd. Men etterhvert kommer vi til å gjøre det. Helgen er jo kosedager med familien og da skal vi kose oss. Trenger jo ikke nødvendigvis være snakk om smågodt og sjokolade, blir nok mer av den hjemmelagde typen som karameller, milkshake, småkaker, fruktbiter med sjokoladetrekk osv. Det er jo også en del av lørdagskosen å lage noe godt sammen syns jeg. Sambo ELSKER å bake kaker, ikke minst spise dem, haha Hun fikk smake på litt kokesjokolade her om dagen hehe, det var en storøyd liten jente det!
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 23. september 2008 #22 Skrevet 23. september 2008 hun har jo fått smake på sjokkis og is etc, men jeg gir henne ikke lørdagsgodt nei.. Hun er da bare 17mnd så det ser jeg absolutt ikke noe poeng i. Hun vet ikke forskjell på lørdag og andre dager
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #23 Skrevet 24. september 2008 Nei, ser ingen grunn til å pådytte jenta mi et behov som hun i utgangspunktet ikke vet om eller har. Spm om lørdagsgodt kommer tidsnok likevel tenker jeg, med to storebrødre som er vant til å kose seg med dette på lørdagskvelden. Det skal dog nevnes at heller ikke de begynte med noe lørdagsgodt før de var kanskje 3 år, og da begynte jeg med grove kjeks.
pjokkemamma*07+10* Skrevet 25. september 2008 #24 Skrevet 25. september 2008 Får masse kos både lørdag og andre dager, men ikke noe godteri. :-) Vi spiser aldri godteri selv heller, så det er ikke naturlig for oss. Men frukt kan han få når han vil, og kaker etc selvfølgelig hvis det er bursdag el l.
Yo&La+spire Skrevet 25. september 2008 #25 Skrevet 25. september 2008 Jenta vaar er 1,5 aar og faar spise snop naar vi gjor det. Prover aa holde det til spesielle anledninger da, eller f eks kake til dessert paa en sondag. Paa lordager spiser vi som oftest snopet etter at hun har lagt seg, eller vi lager til med noe frukt til oss alle. Eg liker veldig godt aa bake da, og da faar hun selvfolgelig smake. Eg synes det er viktig aa laere henne at man kan spise snop og kaker for aa kose seg en gang i blant, men at det ikke er nodvendig aa dytte i seg sott hver dag (selv om eg har en lei tendens til aa gjore det, men da etter at hun har lagt seg...) Prover aa vise henne alternativer f.eks frukt, sunnere boller osv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå