Anonym bruker Skrevet 20. september 2008 #1 Skrevet 20. september 2008 Er det sånn at det er mer skadelig å røyke i begynnelsen av svangerskapet enn i slutten? Bare tenker på at en skal være mer forsiktig med div ting de første 3 mnd enn senere.. Og hvordan tar de opp røykens innhold før de har utviklet navlestreng?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Jordmor sa følgende til meg: Kroppen "ordner" som regel opp selv, dersom det er noe feil de første 12 ukene. Det meste er, i følge henne, gentisk bestemt på forhånd.... Det er ikke bra å røyke uansett, man kan skade morkaka og navlestrengen, og altså gjøre næringstilførselen til babyen dårligere, og jo lengre og mer man røyker, jo verre blir det. Jeg spurte om dette på UL, og i følge henne, så er det nesten mer skadelig å røyke når fosteret er ferdig laget, og skal modnes og vokse. Blodårene i hjerte og hjerne kan skades, og også de viktige blodårene i navlestrengen. Og barnet får mindre næring. I tillegg forklarte hun at nikotinet får blodårene til å trekke seg sammen, og at Co2'en fortrenger oksygenet til barnet. I tillegg får barnet mer nikotin enn mor som røyker, pga. at det svelger fostervann og tisser det ut igjen, og på den måte "selvstimulerer" seg igjen og igjen, i ca. 7 timer.... Heldigvis kunne hun fortelle meg at lillegutt er helt frisk og fin, og morkake og navlestreng ser fin ut. Min kjære spurte forhåpningsfullt etterpå: "Tror du kanskje det blir lettere å slutte å røyke nå, når du vet at du kveler babyen når du røyker?" Han traff spikeren skikkelig på hodet.. Jeg hadde redusert mye frem til da, men etter praten med JM, så tenker jeg meg svært nøye om før jeg tar en røyk. Faktisk håper jeg at jeg klarer å slutte. At jeg kanskje har klart det... Har vært røykfri i mange dager. Det er stort for en som har røyka i mange år. Og jeg fikk større motivasjon, motivasjon til å bevare ting som de er nå, og ikke skade hverken morkake, blodårer eller baby. Jeg føler at jeg på en måte har fått en ny sjanse, en sjanse til å rette opp for de feilene jeg har gjort tidligere i svangerskapet. Gi lillegutt de beste vilkår resten av tilværelsen i kroppen min. Det er virkelig aldri for sent å slutte :-) Jeg opplevde at det var akk så mye vanskeligere å slutte enn jeg hadde trodd, selv med en så god grunn. Jeg har valgt å bruke nikotintyggis, for å slippe det fysiske suget. Det er heller ikke bra, men det er tross alt bedre enn at man røyker og får alle de andre gassene også innabords. Og jeg tror seriøst ikke at jeg vil få problem med å kutte dem ut når jeg føler at jeg er klar. Og til sist blir det så absolutt lettere å la være å røyke når jeg kjenner at det er et lite nurk der inne, som sparker og turner og koser seg i magen min :-) Det blir så mye mer virkelig. Jeg krysser fingrene for alle som prøver :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå