Gå til innhold

permisjon fra Bachelorstudie

Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte på mitt 2. år når i høst, fordi jeg ble rådet til det av lånekassen. (fikk beskjed om at jeg måtte være i utdanning for å ha rett på fødselsstipend)

Nå klarer jeg ikke å møte til forelesninger lenger, pga ryggen. Dette har jeg fått en attest med legen på.

Men hva gjør jeg videre nå? Skal jeg søke permisjon fra datoen attesten ble skrevet? Er redd for at dersom jeg ikke gjør det blir jeg registrer som drop-out eller noe sånnt fra skolen og da har jeg vel absolut ikke krav på fødselsstipend?

Har snakket med de studieansvarlige på skolen og 3 forskjellige på lånekassen, men det ser ikke ut til at noen vet hvordan jeg skal gjøre det..

Og hva skriver man egentlig i en permisjonssøknad?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fristen for å søke permisjon pleier være 1.september. Men tror når permisjonen skyldes fødsel at man kan søke etter det.

Instituttene har egne søknadsskjema man fyller ut og sender inn. Legg ved en terminbekreftelse fra lege.

Siden du har legeerklæring kan du søke permisjon fra nå av. Vanligvis må man vente med permisjon fra 3 uker før termin.

Du blir ikke noen "drop-out" når du har legeerklæring. Da er du syk, men like fullt registrert student.

Skrevet

Jeg ville heller levert inn en sykmelding til skolen og søkt sykestipend hos lånekassen. Det kan du få i totalt 4mnd. Da får du stipend en stund nærmere termin :) Nå vet ikke jeg hvor lenge det er til termin, men det sies at du ikke kan ta permisjon fra studiene før 3 uker før fødsel. Men unntak gjøres ved fagligårsaker eller sykdom.

Men det som kan skje er at du mister støtten din fra du får permisjon og frem til du begynner på fødselstipendet. Det er noe som blir vurdert individuelt kan jeg tenke meg. Sånn at da blir du gående uten penger fremover mot fødselen. (du vil begynne å få penger fra lånekassen igjen etter du har født.)

Derfor kan det være lurt med sykestipend.

Skrevet

Men husk om du mottar sykepenger fra NAV kan du ikke få sykestipend hos lånekassen samtidig.

Skrevet

så supert da!

veldig hyggelig å få sånne enkle og oppklarende svar. De jeg har snakket med på lånekassen har bare forvirret meg!

Føler meg ihvertfall trygg på hva jeg skal gjøre nå!

Tusen takk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...