Glad tobarnsmamma Skrevet 19. september 2008 #1 Skrevet 19. september 2008 Har hørt mange som sier "IKKE kjøp Baby björn sin bæresele, den er ikke heldig for barnet". Hva er det som gjør at den ikke er heldig for barnet da? Og hvorfor er den da så populær?
Alessi med 2 fine gutter Skrevet 19. september 2008 #2 Skrevet 19. september 2008 De sier det er veldig belastende for bekkenet til baby'n. Jeg har bestilt Manduca bæresele på nettet. Den skal være ergonomisk riktig for barnet + at den visstnok er mye mer behagelig for foreldrene å ha på seg også ) Kjøpte den på lotusbarn.no
Yo&La+spire Skrevet 19. september 2008 #3 Skrevet 19. september 2008 Babybjorn anbefles ikke fordi babyen sitter ikke ergonomisk riktig, og faar derfor en uheldig belastning paa bekkenet og ryggen. Selen er ikke farlig aa bruke litt, men skal ikke brukes mer enn 30 min om gangen og blir derfor veldig begrenset synes mange. Dessuten sier iallefall alle eg har snakket med at den er vond aa bruke, fordi nesten all vekten av barnet er paa skuldrene til den som baerer. (I motsetning til mange andre seler der vekten er paa hoftene). Babybjorn kan jo bare brukes opp til 12 kg ogsaa, mens de fleste andre kan brukes til barnet er 3-4 aar. Derfor velger flere og flere naa andre typer seler, f eks ergo, manduca, angelpack, beco osv Grunnen til at mange fremdeles velger babybjorn tror eg er fordi den er lett aa faa tak i i butikk og den var lenge det "eneste" alternativet folk visste om. Men visst du er opptatt av kunne baere lenge uten aa tenke paa at det kan skade barnet ditt saa ville eg absolutt sjekket ut alternativene;) Paa tettinntil.no finner du linker til butikker som selger alle mulige typer seler:)
MammaCecilie Skrevet 19. september 2008 #4 Skrevet 19. september 2008 Moren min brukte babybjorn til lillesøstra mi. Ble ikke brukt mere en en gang for etter å ha brukt den en stund viste det seg at hun ikke fikk nok blodtilførsel til armene. Hun var iskald og begynte å bli litt blåaktig på armene... Kan jo hende hun satt litt feil da men...
Erisa* Skrevet 19. september 2008 #5 Skrevet 19. september 2008 Hvis du kjøper den nye typen som heter BB Active, så bærer du ikke bare med skuldrene. vi er fornøyd med vår, men brukte den ikke de første mnd, for det er ikke bra å bruke den før barnet kan holde hodet selv. Althea er 8 mnd nå, og liker veldig godt å bæres i selen. Når hun blir så stor at hun ikke kan bæres i BB, har vi uansett tenkt å kjøpe en bæremeis.
Bergene Skrevet 19. september 2008 #6 Skrevet 19. september 2008 Fordi: - Den er vond å bære med! Og ja vi hadde bb active, men vond likevel. - Den er ikke ergonomisk riktig for barnet. Ungen henger etter undelivet og får ikke støtte under lårene. - Det er ikke anbefalt å bruke den før 3 mnd, og det er heller ikke anbefalt å bære mer enn 30 min i den. Dette stod på et skriv jeg fikk utdelt på min HS. - Den kan bare brukes til 11 kg (active til 12 kg), men i praksis blir den vond mye før dette. - Den kan ikke brukes på rygg. Noe som for oss er et must ved husarbeind og skogstur. Bærer man en baby som ikke er for liten og ikke er for tung, korte stunder nå og da kan nok bb fungere helt fint. Men bærer man mye er den rett og slett ubrukelig, den har altfor mange begrensinger.
Bergene Skrevet 19. september 2008 #7 Skrevet 19. september 2008 At folk fortsatt kjøper bb eller bæremeis forstår jeg ikke! Men begge deler har jo lenge vært de eneste typene på markedet, så mange vet vel ikke om noe annet. Eller så tror vel en del at det eneste altenativet er lange sjal som ser kompliserte ut, ikke vet jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå