Gå til innhold

Noen å snakke med

Anbefalte innlegg

Hei

Kjenner jeg får litt hjertebank og blir klam i hendene bare ved å skulle begynne å skrive....

Er nok ikke av de som har den verste fødselsangsten, men alikevel nok til at jeg vil kalle det fødselsangst. Var hos JM forrige fredag og det var tid for å snakke om fødsel. Min samboer kunne desverre ikke være med pga begravelse i nær familie.

Bare JM sa ordet fødsel ble jeg klam i hendene, fikk hjertebank og ble skjelven. Ba om å ikke få vite for mye, vil ikke vite... Jeg vil selvfølgelig vite mest mulig om rammene rundt, når drar jeg til fødeavdelingen, hva gjør jeg når jeg kommer dit, hvilke muligheter har jeg? (som badekar ol som de har her.) Hun var forståelsesfull og skal ordne med omvisning på fødeavdelingen og vi utsatte praten om fødsel til neste gang når min samboer er med (som moralsk støtte)

Så hadde jeg en litt "god" opplevelse i går. Går til psykomotirisk fysioterapaut pga rygg og hofter som har vært dårlig i mange år. Normalt sett dreier ikke noe seg der om det psykiske.. Hun spurte meg bare om jeg var klar for fødselen og hadde begynt å tenke på det.

Sa at jeg har fortrengt alt som dreier seg om fødsel og ikke ville snakke om det.. Hun stilte meg noen spørsmål, veldig rolig og behagelig. Som:

Hva kjenner du nå som fødsel blir nevnt? Vet du hva du er redd? Har du tenkt noe på hvem du vil ha med, ønsker du at samboer skal være med eller vil dette gjøre det verre? Hun snakket om hvordan jeg kan begynne nå og kjenne etter hvordan jeg kan slappe av mellom riene, tenke over hva jeg ønsker av sykehuset ++

Hun fikk meg til å tenke litt igjennom hvilke følelser jeg har rundt dette, hvorfor er jeg redd? Det er det "rare" vet ikke hvorfor jeg er så redd. Tror det er litt det med å miste kontrollen og om alt skal gå bra. Er så vant til å ha full kontroll på alt ellers, som jobb o.l.

Kan ikke påstå at angsten er borte, men har tenkt til å snakke med min fysioterapaut av alle på hver behandlig fram til fødselen.

Kjente at jeg ble litt roligere mens jeg var hos henne, måten hun snakket til meg på og måten hun stilte meg spm. Ingenting om selve fødselen... Tenker det kan få meg til å roe meg litt ned fram mot fødselen om ikke helt.

Så min tanke er at det kan være viktig å finne noen å snakke med enten man velger vanlig fødsel eller KS. Men, er ikke nok å ha noen å snakke med, må jo være rett person. For meg er det altså noen andre enn JM selv om hun er veldig ok hun og.

Lykke til folkens

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138723715-noen-%C3%A5-snakke-med/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...