Anonym bruker Skrevet 19. september 2008 #1 Skrevet 19. september 2008 Jeg har gutten i bhg fra 7:30 til 16:30 hver dag, han er 14 mnd. Skulle gjerne ha vært hjemme med han, men hva annet kan jeg gjøre? Som eneforsørger MÅ jeg jobbe, og som eneste person som kan levere og hente i bhg så blir det lange dager for lillemann nesten hver dag. Han hentes av og til av besteforeldre, men de har også jobb og dermed liten mulighet for og hente tidligere, Synes dette er helt grusomt for en liten gutt, selv om han trives kjempegodt i bhg, så får vi to nesten ikke tid sammen lengere... Trist at det må være sånn synes jeg!!!
hva skal barnet hete? Skrevet 19. september 2008 #2 Skrevet 19. september 2008 ...var ikke meningen og være anonym:)
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 19. september 2008 #3 Skrevet 19. september 2008 du har jo ikk enoe valg og se lenge han er fornøyd så er jo det helt topp = ) det hadde vært verre om du hadde merket at han var lei seg ikke ville spise sove osv. min man jobber vekke i ukedagene så slik blir det her også . jobben begynner jo 8 og slutter 4 så har ikke akuratt valg = ( får også dårlig samvitighet når jeg leser alle fy- artiklene om små barn i BH men på andre siden: de aller fleste barne er jo det og jeg har selv vært fullt i Bh siden 10 mnds alder og jeg elsket BH !
Anonym bruker Skrevet 19. september 2008 #4 Skrevet 19. september 2008 Du MÅ jo ikke jobbe?? Du kan få overgangsstønad og mye annen støtte som alenemor. Så kan du være hjemme i 3 år minst. kontantstøtte, småbarnstillegg, dobbel barnetrygd, barnebidrag, støtte til barnetilsyn, overgangsstønad. MÅÅÅ du jobbe så mye da?? Det ville ikke jeg gjort med min baby.. sende den så mye i barnehagen og så lenge som du gjør.. Det er de første årene tilknytningen mellom mor og barn er viktigst og da den skjer. Du kan ødelegge mye. Det finner du ut om 15 år.. Trist at noen setter penger foran barna
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 19. september 2008 #5 Skrevet 19. september 2008 forstår deg kjempe godt.. snuppa er i barnehagen fra 8 til rundt 15 å jeg har også dårlig samvittighet. hun er kun 1år. men jeg må ta ferdig vidergående(går 2 året) og samboeren går skole for å få en utdannelse. det blir 1 eller 2 år skole hannes varer. men slik blir det jo for mange. når man jobber jobber man gjerne fra 8 til 4 å da må jo barnet i barnehagen
Anonym bruker Skrevet 19. september 2008 #6 Skrevet 19. september 2008 Til anonym 13:37 Hvor mye blir disse stønadene du nevner tilsammen i mnd?? Ikke mye å leve av nei!!!!! Man må jobbe skjønner du!
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 19. september 2008 #7 Skrevet 19. september 2008 det blir en del da. overgangstønad 10700(tror eg), dobbel barnetryg og småbarnstilleg 2600. kontantstøtte 3300 tror eg. det blir no faktisk over 16000kr.så tror eg du kan få hjelp til husleie. det er no mer enn hva vi har i mnd. jeg har stipend på 6500 og typen på 3300(hannes eg for det meste lån) så har vi 2000. det er det vi har. vi har da husleie på 9000 og barnehage. vi får barnehagen redusert og håper på å få litt hjelpe fra husbanken. her e det slik at det akkurat går opp. vi har litt spare penger som vi kan bruke. så me de stønadene tror eg du vil klare deg bra.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 19. september 2008 #8 Skrevet 19. september 2008 jeg glemte barnebidrag som minst er 1290( det er vist nav betaler for faren) om han har nok inntekt får du hvertfall mer enn det. tror du trygt kan være hjemme..
Yo&La+spire Skrevet 19. september 2008 #9 Skrevet 19. september 2008 Selvfolgelig kan du vere hjemme dersom du vil det:) Det handler bare om prioriteringer:) Eg er student og sambo hjemme og vi lever paa ca 13 000 i mnd:) Snuppa er i bhg 3-4 timer hver dag for aa leke med andre barn, hun er 1.5 aar og har nettopp begynt. For det var eg hjemme med henne, og fra hun var fodt til hun var 5 mnd var vi begge hjemme. Deilig aa ha saa mye til med barnet sitt da:)
Anonym bruker Skrevet 19. september 2008 #10 Skrevet 19. september 2008 Jeg blir så provosert av at folk svarer deg på en slik måte at du er nødt til å få enda mer dårlig samvittighet. Jeg har ikke regnet på stønader og slikt, er ikke inne på det, for jeg jobber og har jobbet siden jeg var ferdig student. Og kan jo ikke bli student igjen bare for å være hjemme liksom. Men uansett, tviler på at det går for alle økonomisk, eller av den saks skyld passer alle. Har du en jobb, er det jo bra å fortsette å ha den, lære mer, etterhvert tjene mer (spesielt som aleneforsørger er vel det litt ok). Trist at du selv ikke har det helt bra, men det viktigste er at barnet ditt har det fint. Og trives han i barnehagen, er jo det et tegn på at han har det fint. Jeg forslår at hvis det på noen måte er mulig, så kan du redusere stillingen din med 20%, for du har nærmest krav på omsorgspermisjon om du vil. Spesielt i ditt tilfelle. Men går det ikke økonomisk, så går det ikke økonomisk, og da må du prøve å se det positive i situasjonen og livet. Kan du ikke endre noe, så lev med det og gjør det beste ut av det. Lykke til kjære deg!
Yrha Skrevet 19. september 2008 #11 Skrevet 19. september 2008 Hva med overgangsstønad og være dagmamma til en eller to til? Jeg ville seriøst vurdert det hvis jeg var deg. Ta en sjanse, hvis det føles rett så er det rett! Har selv trappet ned kraftig på jobben for å være mer sammen med gutten. Klarte ikke å være borte fra han så lange dager, selv om jeg hadde fått en fantastisk jobb. Men jeg har jo samboer, så det blir litt annerledes... Håper du finner en god løsning!
fox`y Skrevet 19. september 2008 #12 Skrevet 19. september 2008 sjønner godt at du får dårlig samvittighet jeg. Men du er ikke alene. har d på samme måte,bortsett fra at samboern min jobber på sjøen da. Men pga mye lån,renter å andre regninger kan jeg ikke gå hjemme lenger. å da blir d lange dager på gutta oxo siden d er jeg som henter og bringer. Jeg jobber et stykke unna oxo. Men de stor trives i barnehagen da, å de har d jo bra der. har jeg hatt råd har jeg gått hjemme lengre.Har gått hjemme i 3 år nå. Men nå er ikke situasjonen slik at jeg kan d. økonomien har allerede ødelagt mye, å jeg vill ikke la den ødelegge mere med å gå hjemme. Når jeg har fri er gutta sammen med meg, å vi stor koser oss. D er å prioritere den tiden man har sammen syns jeg. Da setter mann så mye mere pris på d mann har:) Men jeg går konstant rundt med dårlig samvittighet, når jeg står opp og når jeg legger meg. Men sånn er d å være mamma. Jeg er like glad i gutta mine fordi om jeg må jobbe og de må ha lange dager i barnehagen. håper du finner en løsning som passer for deg:)
hva skal barnet hete? Skrevet 19. september 2008 #13 Skrevet 19. september 2008 Takk for alle svar! (både positive og negative) Jeg bare lurer på til dere som sier at jeg ikke MÅ jobbe. Hvordan skal jeg gjøre det isåfall? På Nav sier de at hvis jeg ikke hedde skaffet meg jobb på egenhånd hadde jeg måttet tatt alle crappy jobbene som de legger ut. Fra deres side virket det ikke som jeg hadde et valg engang... Men jeg kan gå hjemme da? og bare få penger fra nav liksom? Høres jo helt sykt ut.
fox`y Skrevet 19. september 2008 #14 Skrevet 19. september 2008 vist nav betaler er d kunn 950 kr utbetalt. Jeg får d selv jeg.
fox`y Skrevet 19. september 2008 #15 Skrevet 19. september 2008 d var ment om farsbidrag som nav utbetaler:)
hva skal barnet hete? Skrevet 19. september 2008 #16 Skrevet 19. september 2008 fox'y: jobber du da, eller er du bare hjemme?
hva skal barnet hete? Skrevet 19. september 2008 #17 Skrevet 19. september 2008 men farsbidraget regner jo nav ut utifra hvor mye far tjener...
fox`y Skrevet 19. september 2008 #18 Skrevet 19. september 2008 Du kan søke permisjon uten lønn. Å i den perioden kan du få overgangsstønad:) du får oxo 2600 kr i barnetrygd og småbarnstilegg, 3300 kr i kontantstøtte,farsbidrag osv.
fox`y Skrevet 19. september 2008 #19 Skrevet 19. september 2008 jeg har ny samboer jeg:) så jeg måtte ut i jobb nå. minsten er 14 mnd. har skreve d i et innlegg litt lengre oppe:)
Trouble Skrevet 20. september 2008 #20 Skrevet 20. september 2008 For å få overgangsstødnad må man være i minst 50 % jobb (eller være registrert arbeidssøker), det fikk jeg beskjed om da jeg var i en slik situasjon. Man må også betale skatt av overgangsstødnaden (som man somoftest får tilbake året etter). Småbarnstillegget er vekke, men får 300 mer i kontantstøtte. Dobbel barnetrygd for ett barn ligger på under 2000. Det er ikke enkelt å klare seg som aleneforsørger i disse dager... høye boutgifter, matutgifter, strøm, tlf, transport osv. Har vært i den situasjonen og jeg er evig takknemlig for mine foreldre som hadde mulighet til å hjelpe meg, ellers hadde vi aldri klart de mndlige utgiftene.
fellesferiebarn & novemberbarn Skrevet 20. september 2008 #21 Skrevet 20. september 2008 Det jo veldig mange barn som har foreldre i full jobb og er 9 timer i barnehagen hver dag. Jeg skjønner at du synes det er kjipt og at du får lite tid sammen med han, men jeg tror absolutt ikke barnet tar skade av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå