Lissi♥♥♥♥ Skrevet 19. september 2008 #1 Skrevet 19. september 2008 Fant dette på nettet, ikke rart det er vanskelig å vite om man er gravid før testedagen er her, i alle fall for oss som har slitt med PMS et langt liv eller alle som bruker progesteronstøtte: Den postfruktbare fasen: Denne fasen varer vanligvis i 14 dager fra eggløsning til neste menstruasjons første blødningsdag. Fasen kalles også lutealfase og refererer til kapselen egget lå i før eggløsningen – corpus lutem (det gule legemet). Her produseres hormonet progesteron som modner livmorslimhinnen (endometriet). Fasen kalles også sekresjonsfasen fordi livmorslimhinnen nå skiller ut glukose med det formål å gi næring til et befruktet egg til det er fullstendig implantert i livmorveggen, og begynner å få næring fra morens blodomløp. Dersom unnfangelse finner sted vil barnet feste seg og vokse i livmoren. Kvinnen vil vanligvis oppdage dette mellom tre og seks uker etter unnfangelsen, altså i uke fem til åtte av svangerskapet. Hvis ikke egget befruktes, vil det dø etter kort tid, og bli skilt ut ved menstruasjonsblødningen. Progesteronnivået er høyest i denne fasen, og vil fortsette å være høyt frem til et par dager før neste blødning. Det er når nivået synker, at blødningen begynner. Dersom unnfangelse har funnet sted, vil progesteronnivået fortsette å øke, og blødningen uteblir. Østrogennivået synker dramatisk etter eggløsning og begynner gradvis å øke igjen, men blir ikke like høyt som det var like før eggløsning. Østrogennivået vil også synke like før ny blødning, eller fortsette å øke dersom du er gravid. Temperaturen skal holde seg forhøyet i minst 10 dager etter eggløsning. Siden vil den synke ned til mellom 36,5 og 36,7 grader. Hos noen holder temperaturen seg forhøyet helt til blødningen begynner. Holder temperaturen seg høy lengre enn forventet første blødningsdag i den nye syklusen, og du ikke har feber, er du sannsynligvis gravid. Livmorsekretet minker i mengde og blir igjen tykk og hvit. Livmorhalsen synker og blir fastere og lukket. I begynnelsen av fasen merker du kanskje ikke noe, men når blødningen nærmer seg, melder gjerne PMS-symptomene seg. Disse kommer fra høye progesteronnivåer og virker ulikt på ulike kvinner. Noen blir kvalme, får såre bryster, vannansamlinger i kroppen eller føler seg oppblåst. Andre får hudforandringer (gjerne kviser), hodepine, forstoppelse, redsel, blir irritable og nedstemte eller opplever humørsvingninger. Dette og flere til, er vanlige reaksjoner. De tidlige svangerskapstegn kan være svært like dem som er nevnt her, og det kan derfor være vanskelig å vite om det er menstruasjonen eller et svangerskap som er årsaken til disse følelsene.
Gjest Skrevet 19. september 2008 #2 Skrevet 19. september 2008 Nei, det skal ikke være litt gitt Hvordan går det med deg da Lissi? Blitt ruger og skal snart teste du sikkert? Jeg endte vel i uka etter dere 37-gjengen jeg
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 19. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. september 2008 Hei, hei Turbotrollet og gratulerer som ruger av et supert egg med to på frys;o) Selv fikk jeg to åttedelte egg inn for 8 dager siden, og har testdato på tirsdag. Ingen egg på frys, og det var jo dårlig når jeg fikk 16 egg ut! Men jeg er så glad for at jeg ikke ble overstimulert denne gangen, for da hadde jeg vært på sykehuset nå! På den annen side så ble jeg jo gravid sist, mens nå vet jeg ikke.. Har superømme pupper og PMS-symptomer, men får nok vente til neste uke for å se om det bare er Cyclogestens virkning. 2x400 mg Cyclogest daglig er mye mer progesteron enn hva jeg fikk sist gang, så jeg må nok regne med betydelige bivirkninger. Sier tvi-tvi og heier på deg Turbo! mvh
♥♥Vilsågjerne♥♥ Skrevet 19. september 2008 #4 Skrevet 19. september 2008 Hei Lissi ) Grattis med 2 8 delte inn ! Det er jo super deling ! Håper du lykkes med småsøsken ! Klem:O)
Gjest Skrevet 19. september 2008 #5 Skrevet 19. september 2008 Tvi- tvi og heier på deg også Lissi Får håpe det kun var disse to eggene som skulle til for å skaffe småsøsken Da trenger man vel ingen på frys
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 19. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 19. september 2008 Takk så mye Vilsågjerne;o) Jeg er inneforstått med at dette kan gå begge veier. Jeg har forsonet meg (uten problemer) tanken om at dette er aller siste forsøk, og at det med en rimelig stor prosent sannsynlighet kan ende negativt. Det er lett å si at nok er nok nå, da vi jo har det ganske travelt med våre tre barn allerede, og to voksne i full jobb. Uavhengig av hva som skjer med meg vil jeg følge med hvordan det går med noen av dere andre etablerte slitere her inne fremover. Håper feks at du, Frøya, Turbo og feks apriljente66 får full klaff i jakten på høstspiren - det fortjener dere! Jeg har sikkert glemt å nevne flere andre (voksne) slitere (+ Tryne også), men jeg tror at for de aller fleste så skal dette lykkes til slutt. Spørsmålet er hvor lenge man orker å prøve. Min gode barndomsvenninne på 44 år står i adopsjonskø. Hun har alltid lengtet etter barn, så var det jeg som ikke ofret barn en tanke før passerte 30 år som skulle få mange egne. Hun har prøvd sine IVF-er uten å lykkes før hun var 40 år. Så slår jeg til med et ICSI barn som 42-åring. Livet kan i sannhet være svært urettferdig, men nå håper jeg av hele mitt hjerte at venninna mi får sin adoptivfamilie (adoptere søsken), og at sliterne her inne snart kan flytte over til gravide-sidene på BIM! Det var dagens hjertesukk, nå må jeg jobbe litt mer før jeg tar helg. God helg til dere alle ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå