Gå til innhold

Eneggede tvillinger

Gjest Angelstath

Anbefalte innlegg

Gjest Tina-Mari m/Tvillinger!
Skrevet

Er det noen andre her inne som venter eneggede tvillinger?

Noensom vet hvilke andre "regler" som gjelder for sykemelding osv for oss med eneggende fremfor dem med toeggede?

Andre tips på veien??

Og hvor kjøper man vogn?? Noen nettsider man kan se bilder på??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg venter eneggede gutter,er i uke 32 nå :) Det er ingen andre sykemeldingsregler for eneggede tvillinger iforhold til toeggede.. .. jeg ble 100 % sykemeldt fra uke 28 ,det er vanlig rutine når det gjelder flerlingsvangerskap.

Eneggede kan bli fulgt opp litt tettere med kontroller(UL) enn toeggede fordi disse to deler jo all næring gjennom en morkake. Jeg fikk vite at jeg ventet tvillinger i uke 12 og har vert til UL hver 14 dag for å sjekke at de vokser likt og at de ikke lider av TTS. Nå går jeg hver uke.

Det er såååå mange vogner der ute at det bare er å velge å vrake etter smak og behag. Du kan jo bare søke på tvillingvogn eller søskenvogn så kommer det opp en drøss med forhandlere...

Lykke til!

Skrevet

heia

jeg venter to eneggede tvillinggutter 13 des. er i uke 28 nå.jeg ble sm fra uke 20 pga type jobb jeg har(jobber på sykehjem) di vurderer nok person til person men man blir tidligere sm enn ved en baby i magen:) for å forebygge bl.a for tidlig fødsel.hver ops at det går ann å søke svangerskapspenger istedenfor sykemld.da har du mere rettigheter etter endt permisjon om du skulle bli sykemld da.du får og lengre sv.sk.permisjon( 5 uker ved 100% perm.) går og til kontroll UL hver 14 dag og skal til jordmor hver 14 dag. nyt svangerskapet og lykke til.

Skrevet

Gratulerer med tvillingene dine! Vet du hva det blir?

Jeg venter eneggede jenter i desember/januar:) term 8 januar.

Når har du termin?

Tror ikke det er noen forskjellige regler for eneggede og toeggede, men om de deler morkake (det gjør mine) kontrollerer de deg hver 14 dag på ul...Og om det skulle bli sånn at dette blir et problem må man ta det mye med ro...

Jeg har tenkt til å kjøpe OTH tvilling vogn med enkelt hardbagger, fordi dette er en av tvillingvognene som går igjennom vanlige dører (det er ikke alle som gjør det) og enkeltbagger fordi de er lettere å bære.

Har også hørt at TFK er en veldig god vogn... Barnashus og biteringen har jeg vert mye inne på å skjekka:)

Men det beste følte jeg var å se på de i butikken, da kan man jo prøve de også.

Skrevet

Hei hei:)

Tusen takk for svar!

Hva er TTS?

Jeg vet ikke hva jeg får enda, skal på UL 15.Okt. Jeg er 14+5 i dag, så jeg ligger etter dere! Jeg har ca termin 13 mars sa legen,og det er det jeg også har regnet ut på nettet.

Herre gud å spennende med 2...og 2 like! Har dere unger i fra før?

Jeg er 27 år, og disse er mine første! Jeg aner jo ikke hva jeg går til...spennende og nervepirrende på en og samme gang. Vi flyttet inn i nytt hus i helga. Takk og lov for store soverom!

Badet er fryktelig upraktisk...det er ikke plass til stellebord der inne... Blir nok å lage stellebord på soverommet deres. Det er gedigent! 3/4 deler i topp egt er til ungene. Da har de det i mange år fremover.

Nå må skap bygges, vogner, senger, og dingsebumser som jeg ikke aner hva er for noe kjøpes...

Nyter dagene fullt ut! Sliter litt med smerter nederst i lysken...strekk smerter...men de må jo ha plass!

LYKKE TIL ALLE SAMMEN!

• 3 uker senere...
Skrevet

Ikke TTS men TTTS.

Det er en feil på morkaka. TTTS står for tvilling til tivilling transfusjon syndrom og rammer mellom 10-30% av alle svangerskap med eneggedetvillinger.

Det vil si at i stedet for å ha hver sine blodårer på morkaken så deler de noen få blodårer, det resulterer i at den ene tvillingen ter imot alt blodet og sender det videre til den andre ( den fungerer som en pumpe).

Dette oppdages gjerne ved at den ene har veldig mye fostervann mens den andre har veldig lite, dette fordi den som får for mye blod produserer mer veske (urin) for å redusere blodmengden i kroppen og dermed skiller den også ut mer urin som da er fostervann. den andre sparer på all den vesken den får og produserer lite eller ingen urin og får dermed lite eller inget fostervann.

Skrevet

Åfysj!

Så skummelt da....

Nei... Uff...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...