Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #1 Del Skrevet 18. september 2008 Igår dro jeg og min kjære til sykehuset.. Skulle på ultralyd med jordmor, og hadde talt ned dager til denne store opplevelsen. Var 16+5, så trodde det var litt tidlig, men tydelig at det var ALTFOR tidlig for vår jordmor. Hun tok jo ultralyden, og sjekket at det var en baby der, at den hadde to armer og to bein. Så skrudde hun av apparatet, og sa- Du må få en ny time, du er for kort på vei for å finne ut noe mer! Så sjekket hun på hjulet sitt,- og sier: ja for her står det at du er 15 uker på vei. Har vært hos 3 leger tidligere, og alle har fått samme termindato, bortsett fra hu her som fikk to uker senere. Har hun sitt eget spesielle hjul hun eller? Trodde seriøst hun hadde drikki. Og ble så forfjamset at jeg ikke fikk frem et ord.. Og superskuffet.. Hun nevnte ikke et ord om hvor stor/lang fosteret var, eller om alt var som det skulle. Var vel inne i ca 15 min max, og var laaangt ifra den fine opplevelsen jeg trodde det skulle bli.. ( Nå har jeg ikke fått ny time før om 5 uker, det vil si at jeg er ca 21 uker på vei.. Tiden går så altfor sakte.. Gledet meg veldig til å få et hint om kjønn også, men det kunne jeg jo bare drite i for det hadde hun i hvert fall ikke tenkt til å gjøre et forsøk på å se etter engang.. Noen andre som har hatt en like kjip første jordmor-ultralydtime?? Lykke til alle dere, dette er helt fantastisk til tross for noen snåle jordmødre! Håper dere har litt mer hell enn meg ;o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138720904-jeg-er-s%C3%A5-skuffa-etter-ultralyd-med-jordmor/
Mamma's trolljenter Skrevet 5. oktober 2008 #2 Del Skrevet 5. oktober 2008 Det der hørtes ikke så kjekt ut, og det høres egentlig ut som det er jordmoren som er den leie her, på så tidlig ultralyd er det litt vanselig å se så veldig mye, selv om det kanskje hadde gått ann så kanskje ikke jordmoren var så kvalifisert? MEN det kan jeg si det at det var jo heldig at du fikk ultralyd så tidlig da! Jeg var ikke før i uke 19 og fant da ut at det var tvillinger, hadde gjordt ganske mye for en tidligere ul for å se slike ting! Etter ultralyd pleier en å få en annen termin dato, da mensdato ikke stemmer alltid... Så hun har nok regnet litt på lengdene hun tok og funnet ut hvor stor babyen deres er! Det er mange måter å få hint om hvilket kjønn det er da! Du kan spørre neste gang noen hører på hjerteryttmen til barnet, jeg husker ikke akkuratt hvordan det er nå, men jordmor eller lege vet nok sikkert hva forskjellen på gutt og jente er:) tror gutter bruker å ha litt høyere puls!Også har en jo alltid slike kjærring råd og sånn, om man kan se det bakfra (altså på sidene og sånn) er det en jente, om du kun er magen er det en gutt!! Men det er jo ikke alltid så sant da, selv om jeg syns en kan se litt forskjell på jente mager og gutte mager! Håper neste ul blir koseligere for dere! Kanskje dere kunne tatt en privat ultarlyd hos en spesiallist? Og lykke til videre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138720904-jeg-er-s%C3%A5-skuffa-etter-ultralyd-med-jordmor/#findComment-138836627
nemi1981 Skrevet 17. november 2008 #3 Del Skrevet 17. november 2008 hadde en ganske lignende opplevelse selv, men i tønsberg er det en flott lege som heter "kvinnedoktoren" (privat). dette kostet jo noen kr, men for en ufattelig flott opplevelse det var å komme hit etter å ha hatt en sånn dritt opplevelse som du også har hatt. han forklarte alt i detalj, tok seg god tid og fant kjønn uten problem. jeg var der i uke 20 og han mente da at de hadde bommet med en uke på den første ul-timen . dette forklarte han med at de på alle sykehus i sør-norge har valgt å kjøpe inn en litt "billig" variant av måle-program til maskinene sine. disse måler kun bredde på den lilles hode og ESTIMERER ut ifra dette isteden for å måle den faktiske omkretsen som er det som setter mer nøyaktige mål(sammen med lårbeins lengde osv). det dumme er at de på sykehuset kun tar hensyn til ul-terminen de selv har satt. og når jeg var på tilvekst-kontroll hos "kvinnedoktoren" nå i uke 36 så mente han å fremdeles kunne konstatere at jeg burde hatt termin MINIMUM en uke før... er ikke rart man blir forvirra som førstegangs;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138720904-jeg-er-s%C3%A5-skuffa-etter-ultralyd-med-jordmor/#findComment-139121076
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå