☆Lille my* Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 Har nettopp kjøpt meg akvarium og har noen spørsmål ang det. Nabojenta krur av pumpa på natten, men i dyrebutikken sa de at det overhode ikke var bra. Hva gjør dere? Og hvilken fisk bør jeg starte med som nybegynner? Gullfisk kanskje?
Gjest irismor Skrevet 18. september 2008 #2 Skrevet 18. september 2008 Skrur du av pumpa om natta fratar du fisken oksygenet i vannet. Man kan bli fiskemorder pga det. Gullfisk er lette å ha og enda lettere å ta livet av spør du meg. Hvor stort er akvariet ditt og hvor mange fisk har du tenkt til å ha oppi?
☆Lille my* Skrevet 18. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. september 2008 http://img.zett.no/prospectmainthumb800/prospectmainthumb800/c4/44/c4440c32c9d00f2a8e11e1d8db63473f Dette har jeg. Tror det er 23 l. Han i butikken sa at det dannes giftstoffer i vannet når pumpa er av! Så når man setter den på igjen vil giftstoffene sirkulere rundt. Jeg sover på stua og har kun en ledig plass til akvariet like ved sovesofaen. Men skal nok klare å hørte på bråket=) Om jeg ikke kan finne en plass i gangen da, men vil jo se fiskene hele tiden. hehe. 5 gullfisker var ok i det akvariet, synes det høres litt rtangt ut jeg da
AneB Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 Du må ikke slå av pumpen om natta Guppy er kule! Og veldig fine og se på, og ganske "billige" i innkjøp. Og så blir de gravide hele tiden, og får mange unger, og det er skikkelig stas!!
Gjest irismor Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 Og ha en "sugemalle" oppi så slipper du å rengjøre glass og sand så ofte. Men kjøp en som ser litt effektiv ut. Vi fikk en som trodde han var på ferie ;-) Guppyer er kule, og fine farger. Men de spiser opp sine små hvis du ikke har et babyfisktank oppi akvariet. La de være oppi der til de blir for store til å bli spist. Og pumpen bråker ikke så mye, og gjør den det så rens den og bytt filtere.
☆Lille my* Skrevet 18. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. september 2008 Ja guppy hadde vi da jeg var liten:) Mange i et atort akvarium! De formerte seg noe sinnsykt ja:) Hva med kulefisk? (vet at man ikke kan ha andre fisker med de)
Sjokoladekaka Skrevet 18. september 2008 #7 Skrevet 18. september 2008 Trur nok eg ville berre hatt 3 fiskar i 23 liters. Gullfiskar(slørhale?) treng plass, det er forholdsvis store fiskar. Gullfisk er hardfør, men dei foredla typane, slik som slørhale, er ikkje like hardføre. Dess meir foredla fisk er, dess mindre tåler dei. Dette fordi det er eksteriør ein foredlar til akvarium. Ikkje helse;) Likevel er slørhale forholdsvis enkel å ha. Tåler meir enn mange andre sortar. Pumpa må gå heile tida, skal ikkje slåast av. Ikkje om du reiser vekk eingang. Når du lagar til akvariet, så bør du vente nokre dagar før du har fisk oppi. Dette for at gode bakteriar skal lage godt miljø først:) Giftstoffa han snakka om er nok nitritt. Det får du kjøpt målesett, slik at du kan sjekke det heime. Nitritt kjem av for mykje mat og av avføringa til fiskane. Dei to tinga du bør sjekke jamt, er nitritt og pH. Setta får du kjøpt på dyrebutikk med akvarier og fiskar.
☆Lille my* Skrevet 18. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 18. september 2008 Er sugemalle en slange med en dert som løfter opp sanden osv? kjøpte noe sånn i dag, men han i butikken kalte det "hævert" haha
Gjest irismor Skrevet 18. september 2008 #9 Skrevet 18. september 2008 Nei nei nei *ler* Sugemalle er en fisk som "pusser" vinduer og sand for møkk og dritt =0) Stygg som juling men kul fisk =)
AneB Skrevet 18. september 2008 #10 Skrevet 18. september 2008 En sugemalle er en fisk, hehehe!! Jeg hadde aldri sånn der fødekar til guppy-kidsa i min akvarie-karriære, jeg lot de leve etter "de sterkeste overlever". Og det var igrunn mange nok som overlevde....
Sjokoladekaka Skrevet 18. september 2008 #11 Skrevet 18. september 2008 malle er ein fisk;) Hevert er det ein brukar å rense sanden med. Ein ting, altså
☆Lille my* Skrevet 18. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 18. september 2008 Takk for tipsene:) Ja det var nitritt han prata om! Om at nitritt ble omdanna til noe annet gørr også:/ Han sa 5 slørhaler ja! Synes det er litt mange for mitt akvarium. Blir nok max 3 ja. Akvariet har stått på i 2 dager nå, tenkte å kjøpe fisk over helga. Jeg ble ikke helt fornøyd med plantene jeg kjøpte fra ikea! kan jeg bare bytte de ut nå? eller må akvariet stå i nye 3 dager da? Og hvor ofte må jeg bytte sand? brukte den sanden som var med i akvariepakken, men den ble så mørk! lurer på om jeg skal kjøpe hvit sand. Men da må kanskje akvariet stå i nye 3 dager før jeg kjøper fisk?
☆Lille my* Skrevet 18. september 2008 Forfatter #13 Skrevet 18. september 2008 Hahah! åkei:):) Går sugemaller sammen med de fleste fisker da?=)
Gjest irismor Skrevet 18. september 2008 #14 Skrevet 18. september 2008 Med alle til og med kampfisker. Snuppa har 5,5l akvarium, hun hadde en kampfisk og en sugemalle. Gikk kjempebra helt til svigers skulle passe akvariet når vi var på ferie. Hun knerta begge to gitt, og sugemaller er ganske hardføre og tåler mye "juling". Vi knerta aldri bikkja hennes når vi passa den når de var på ferie ;-)
☆Lille my* Skrevet 18. september 2008 Forfatter #15 Skrevet 18. september 2008 Jøss:) Såppas ja!! Godt gjort :/ Nei må ikke knerte bikkja:) hehe
milli87 Skrevet 18. september 2008 #16 Skrevet 18. september 2008 Nitrit blir til nitrat ) hva med neontetra og guppy.. Eller f.eks platy. de kommer jo i mange forskjellige farger: hvit, sort, gul, rød, mikkemus (sort og hvit)
Sjokoladekaka Skrevet 18. september 2008 #17 Skrevet 18. september 2008 Neida, du kan skifte plantar og sand, utan at det må stå. Det er vatnet og filteret i pumpa som skal gå seg til. Berre skyll sanden først;) Du treng ikkje byte sand i det heile. Den kan du ha til du blir lei;) Du brukar berre den heverten når du byter litt vatn. Den stikk du ned i sanden, for då får du med all skiten i staden for det reinare vatnet øverst. Kvit sand har eg, men eg kjem til å byte den snart, for du ser all skit og algar så lett på den.
☆Lille my* Skrevet 18. september 2008 Forfatter #18 Skrevet 18. september 2008 Stemmer;) Tror ihvertfall det blir guppy=) Skal google de andre fiskesortene du nevner:)
☆Lille my* Skrevet 18. september 2008 Forfatter #19 Skrevet 18. september 2008 Okei=) Hvordan bytter jeg sanden på lettest mulig måte når akvariet er fylt med vann da?
☆Lille my* Skrevet 18. september 2008 Forfatter #20 Skrevet 18. september 2008 Jøss! Det var disse fiskene jeg hadde da jeg var liten jo;) guppy, neontetra og platy=) og algespiser da:)
Sjokoladekaka Skrevet 18. september 2008 #21 Skrevet 18. september 2008 Du kan bruke bøtter(obs! pass på at dei er reine, og utan såperestar osv) slik at du tar vare på vatnet. Dette fordi du har så lite akvarium:) nok med 2 ti-litersbøtter:) Så skiftar du berre sanden. Og tømmer tilbake vatnet frå bøttene:)
☆Lille my* Skrevet 18. september 2008 Forfatter #22 Skrevet 18. september 2008 Takker:) Må jeg suge ut vannen med den heverten? eller hvordan fungerer den?
Sjokoladekaka Skrevet 18. september 2008 #23 Skrevet 18. september 2008 Du setter heverten i vatnet, så senker du slangen til litt under akvariet og suger berre til du kjenner vatnet kjem. Då renn det av seg sjølv, så ha ei bøtte klar til å sette slangen nedi:) Det går etter hevert-prinsippet;)
6Ymamma Skrevet 18. september 2008 #25 Skrevet 18. september 2008 Må bare rette opp i noe her.. Sugemalle spiser ikke møkk og dritt...Den spiser alger, å det lønner seg å kjøpe mat til den fisken, å noe som mange kanskje aldri gjør, å skjønner heller ikke hvorfor den kan dø etter tid og stunder. Å man skal ALDRI rense og skifte filteret i pumpa, hvis det da ikke er nødvendig pga slitasjen. Filteret i pumpa skal vaskes i det vannet du tapper ut av akvariet, dette for å beholde bakteriekulturen i filteret. Bruk slamsuger, putt tuten nedi vannet å sug i enden av røret mens du holder den nedover. Skift 1/3 av vannet, ALDRI alt. Det anbefales å starte med en slamsuger, siden du har et lite akvarium og vil ha en dyktig medarbeider til å spise alger så anbefaler jeg ancistrus. Den er svært dyktig i jobben sin, å blir heller ikke så stor som da plecostomus kan bli. Kjøper du slørhale så er det ikke så mange andre fisk du kan ha oppi,da andre fisker synes finnene til slørhalen er apetitt vekkende!=) Å som i barneoppdragelse så er det delte meninger om alt, så det er vel ikke sikkert alle er enige i meg. Men jeg har jobbet på dyrebutikk, har hatt akvarium i 13år og vært på kurs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå