Gå til innhold

hei alle sammen! hvordan går det? Jeg er gravid jeg!

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med dere? For en 5-6 uker siden mista jeg når jeg bare var 5 uker på vei etter Pergokur, og hadde nå pausemnd. Jeg har av alle ting klart å bli gravid i pausemnd og er nå 3 uker på vei. (bruker HcG-tester fra sykehuset som slår ut på 10 mIU/ml, istedetfor Billigetester.no og clearblue og alle de andre som slår ut på 25-50 mIU/ml)

Ble jo så deppa sist jeg at jeg måtte bare holde meg unna BIM for ikke å bli gal av alle de heldige jentene med baby, men nå er jeg inne igjen :D

Holder meg her på slitere ett par-tre uker til jeg, orker ikke skru opp forhåpningene enda engang ...... men LITT glad er jeg jo ;)

Men ja, hvordan er det med alle dere andre?? :)

klem

Fortsetter under...

GRATULERER SÅ MASSE=) håper virkelig at spira "klorer" seg fast nå!!!

jeg venter nå på ikm den 24 sep, så blir spennende)

har gått på min første pergokur denne mnd, og har hatt stikkninger i lysken venstre side,siden 2 dager etter el, og det kommer og går hver dag,mye bobling i magen,ømme brystvorter...hmmm, er sikkert bare innbilt gravid jeg...hihi=)

Håper vår spire setter seg snart også ,er vel på tide det nå siden vi har prøvd siden januar 07!!

Masse lykke til=))

*Klem*

takk for det! IKM 24 er jo snart! Jeg har IKM den 26, men bruker som sagt andre tester, som er svært ømfindtlige. De slo ut 5 dager etter sex, og er nå 3 uker på vei. Det er jo så tidlig, derfor orker jeg ikke lage noe baluba utav det. Gidder ikke fortelle det til noen, etter det gikk så dårlig sist så orker jeg nesten ikke forholde meg til det engang....

Håper virkelig du har like flaks som meg, da kommer vel vi til å få termin med en dags mellomrom! eller noe spennende :)

Hei Lindynatt!

Hvor har du hørt dette hen?

Jeg er sykepleier på gynekologisk avdeling og dette vet jeg en god del om, egget fester seg fra 48-129 timer etter eggløsning, dvs fra 2-5 dager.

Jeg har tatt tester i 4 dager nå, 7 tester tilsammen og siden jeg har vært gravid ett utall ganger før (2 fødsler og x antall SA) så er ikke graviditetstegnene jeg har til å ta feil av :) Heldigvis ;)

Hva mener du egentlig med falsk positiv? det har jeg ikke hørt før.

Annonse

Tja et egg fester seg ikke så tidlig, det befruktes ca 1 dag etter det hopper, dvs vinduet er 1-2 dager etter El hvor man kan bli gravid, sædcellene trenger tid for å nå egget.

Man driver jo med assistert befruktning og setter eggene inn etter 5 dager,d a er det blasocyster.

Før et egg kan feste seg, må det nå dag 5 eller 6 uansett, enten utenfor kroppen ved assistert befruktning, eller i kroppen.

Etter befruktning reiser egget fra eggstokken ned i livmoren og vokser videre før det fester seg.

Ved assistert befruktning har man også funent ut at hvis man setter inn det befruktede egget etter 6 dager, synker sjansene for graviditet drastisk, man mener at dette er fordi egget fester seg rundt dag 5-6

Falsk positiv er mulig, om enn sjeldent. testen viser positiv uten at man er gravid. eller det kan være kjemisk gravitet, at egget blir befruktet, sneier borti livmorveggen, kroppen svarer med å produsere hcg men egget slipper taket igjen med en gang.

En test kan vise feil om man er gravid og testen viser IKKE gravid, men en test kan ikke vise feil GRAVID, i og med at det er hormonet HcG som måles. det finnes kun i morkake og ved testikkelkreft. Man kan ikke si at det er FALSKT gravid med å si at kjemisk graviditet er falskt positiv, egget var jo befruktet. En test kan også vise positivt om man har hatt en SA i uke 3-4 forrige syklus og svangerskapet ikke ble oppdaget, men det er fortsatt ikke en FALSK graviditet. Det er flere

Det du sier om egget stemmer rett og slett ikke, det KAN feste seg etter 6 dager, men må det slett ikke. du kan befruktes 1-5 dager før eggløsningen og inntil 1 dag etter at eggløsningen, og egget må heller ikke befruktes i eggstokken. det kan befruktes hele veien ned. Det er også store individuelle forskjeller på hvor lang tid forskjellige kvinner bruker på at egget går ned fra eggstokk og eggleder til det eventuelt fester seg eller utstøtes.

Jeg vet når jeg hadde eggløsning og sex, og min HcG fra forrige mnd var nullstilt (2,34 mIU/ml på serumprøve) både på blod og urin for 3 uker siden, så dette er det ingen tvil om. Jeg er godt monitorert siden jeg får Pergotime i tillegg.

Dette har jeg jobbet med i 4 år lindynatt, og jeg gidder aldri skrive noe på nettet om jeg er usikker eller ikke vet.

Og når det er sagt, denne tråden var ment som noe hyggelig, jeg ville veldig gjerne vite hvordan det gikk med alle de andre jeg venet på IKM med for noen uker siden, og hvordan alle hadde det. Ikke lage en ukoselig tråd med deg med kverulering på dette. Sorry, men du bør ikke være så skråsikker på ting du åpenbart ikke vet alt om. Det er ikke så svarthvitt som du legger det frem. For meg og MANGE andre er det ikke sånn.

Beklager men hvis egget fester seg på dag 2, hvorfor har man større sjanse rved assistert befruktning når man får en blasocyste?

Dvs fra og med dag 5 sånn ca?

Egget fester seg ikke så tidlig, og selv om dette ikke er noe jeg jobber med, har jeg da nok erfaring.

Et egg kan ikke bli befruktet før eggløsning, men man kan ha sex en eller flere dager før el som da gjør at egget blir befruktet eter eggløsning.

Kjemisk graviditet er ikke å forveksle med falsk positiv, men det finnes falske tester av en enkle grunn av at hormonet LH likner på hcg i oppbygning og har man f.eks for mye lh kan man få falske positive el tester og det skal være mulig å få falske graviditetstester.

Nå tok jeg et kjapt google søk og både gynekologiske og andre sider sier at ca dag 6, etter at blasocyste stadiet er nådd, fester egget seg.

Hadde eggene festet seg på dag 2 hadde alle med ivf/icsi fått eggene tidligere tilbake.

Men i følge de sidene jeg fant , blir egget befruktet i egglederen og vandrer ca 2-3 dager etterpå ned i livmoren og fortsetter å dele seg til blasocyste stadiet er nådd.

Nøyaktig slik jeg skrev.

Dette er tydeligvis ikke individuelt, ahdde det vært det hadde man jo at LAVERE svangerskapsrate på blastocyster enn med 2 eller 4 delte egg.

Det motsatte er tilfellet.

Det er ikke meningen å være slem, jeg håper inderlig du er gravid, men en så tidlig test og så mye feile informasjoner var det som overrasket meg.

I tillegg sier jo man jo at hcg i urinen er svakere enn i blodet og ved blodtest er i følge denne tabellen:

http://www.wunschkinder.net/infosammlung/HCGWerte kun ca 4-5 dager før ikm also 9 dager ca etter EL.

Men selvfølgelig, hvis du er gravid og vet nøyaktig når EL var, om så bedre.

Uansett, gratulerer så mye og jeg håper spiren(e) klorer seg fast de neste 9 månedene

HcG i urin er svakere?? hehehe, "ja det går jo an" HcG synker jo ikke bare fordi den taes i urin og ikke i serum.

Og det ER større forskjeller på eggløsning og eggfeste enn du legger frem her. Hva med alle tvillinggravide som har knallsterke prøver på dag 5 og 6, hvordan forklarer du det? juger alle i verden unntatt deg liksom??

Og som jeg sa fra om, jeg er ikke intr i kverulere med deg her, jeg ser jo at du er en person som aldri kan gi deg når du skal ha igjennom ditt, og nå har du klart å kræsje denne tråden. Dette var meningen som en koselig og positiv tråd, og man skulle da tro at jeg og min gynekolog vet adskillig bedre om min kropp enn hva du tror du vet????

Du skriver tilogmed på profilen din at du ikke har barn eller prøver å få barn, hva er greia med å kræsje trådene til folk her da?

"Jeg håper testen ikke viste falsk positiv," er åpningskommentaren din på tråden min, og for å si det sånn, da skjønte jeg tegninga med deg.

Burde heller ta dette på Krangle du.

Du får tro hva du vil men du er på bærtur når du tror at et egg kan befruktes før EL..og at det fester seg etter noen dager.

Men untak bekrefter regelen og i stedet for å ta sak tar du person, men full i hormoner er det jo ikke så rart :)

Annonse

tusen takk :) så utrolig gøy at dine spirer fortsatt sitter der de skal og sikkert koser seg i beste velgående! alltid så morsomt å lese om dere som jeg prøvde samtidig med og som lykkes, det er så oppmuntrende :)

heldiggris! :D

grattis med spire igjen! jeg syntes så synd på deg da du mistet for noen uker siden :( skjønner du ikke klarer å være så mye på BIM da ja. håper den klorer seg fast nå!

Lindynatt: jeg skal innrømme at det er litt pussig å gå inn på lykketrådene til andre å være så utrivelig som du fremstår. hvorfor krangle på en sånn tråd, skjønner du ikke at man heller vil glede seg her? Fins andre tråder for krangling, det her syntes jeg var litt dårlig gjort av deg. Ikke er det du sier helt sant heller, det er litt større variasjoner enn A4-bildet du legger frem her.

• 1 år senere...

Hei jeg vil ikke krangle, men det er heeelt umulig å befrukte et egg før eggløsning... Faren min er en av norges mest kjente leger på dette og jeg tror ikke han vill lyve/misinformere...

Mulig dette blir misforstått med at man kan ha samleie før eggløsning og fortsatt bli gravid, men dette er jo pga levetiden på spermiene.. Det må fortsatt forkomme en eggløsning hvis ikke er det jo ingenting å befrukte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...