Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

4 åringen vår har vært tørr i over ett år, både dag og natt. Men hun nekter å bærsje på do, potte eller hva som helst. Hun skal ha på bleien. Hun sier hun har prsøvd men får det ikke til. Stemmer jo at hun har prøvd en del ganger. Vi har prøvd lokking, "formaning", gevinster. Noen som har løst et slikt problem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg lurer på akkurat det samme, så henger meg på. Akkurat samme story bare at mi er et halvt år yngre. Alle gode råd mottas med takk!!

Vet hvor slitsomt det er at de ikke vil bæsje på do, må jo fremdeles ha med bleie over alt hvis ikke er det krise! Snakka med helsestasjonen om dette og de sa bare at jeg skulle vente til hun er klar. Men håper virkelig hun er klar snart!!

lykke til! Ville bare si at dere er ikke alene om å ha det sånn!

• 2 uker senere...
Skrevet

Gutten min på 3,5 var akkurat sånn, han nektet å bæsje visst han ikke fikk bleie på. Snakket med helsestasjonen om det og fikk også beskjed om å vente til han var klar. Trodde en periode at han aldri kom til å lære dette for han var så redd for å sitte på doen. Plutselig en dag så hadde han tydeligvis bestemt seg for at han skulle klare det:) Og etter det så har det ikke vært noe problem:) Mitt råd er altså at man ikke skal presse de til å klare det...de må selv bestemme når de er klare for å få det til. Men det kan være lurt å trene på å sitte på do, det gjorde vi med vår gutt..

Lykke til! Jeg vet hvor mye stress det er når det står på men prøv å ikke vis barnet hvor frustrert du egentlig er....Fordi om det kan være vanskelig noen ganger

Skrevet

Slenger meg på her jeg også. har en jente på 3.5 som er akkurat lik; vil ikke bæsje på do! kommer og spor om bleie, og stikker av for og gjore sitt. Hun har bæsjet på do 5 ganger de siste 6 mnd. Dette passer hun på og nevne for oss hele tiden, men...nekter og gjore det igjen. Hun sier ting som;'det går ikke! Jeg greier ikke! Den er for stor! Det gjor vondt...' Lurer nesten på om hun rett og slett har blitt for 'stor' og at det er en skremmende folelse og måtte 'klemme' til hvis dere vet hva jeg mener...?

Her virker det som det ikke egenltig er noen losning? Vi har også provd alle triks; Belonninger, godsnakk, lese bok og synge sang, være bestemt og streng...til ingen nytte. Gud hvor lenge vil dette vare tenker jeg? Hun er jo flau over det selv også. Både hjemme og i bhg. Får litt vondt av henne der hun gjemmer seg i et hjorne og gjor sitt i bleien...huff...

Skrevet

Vi lagde belønningsystem til vår sønn da han skulle lære å bæsje på do ,men ikke ville. Jeg lagde et ark med mange ruter,en rute for hver dag.

På ca. hver 5.-6 . dag hadde jeg tegnet en liten pakke. Han fikk klisremerker til å sette i de blanke rutene hver gang han bæsjet i do og den dagen det kom til en rute med bilde av pakke fikk han en liten gave som f.eks. en liten lekebil, ett par kule sokker, såpebobler o.l.

En gang iblandt hadde vi pakket inn noen få bokstavkjeks eller gummibjørner o.l dersom "pakkedagen" havnet på en lørdag. Det er viktig å være konsekvent, absolutt INGEN klistremerker dersom han ikke bæsjer i do. Og han fikk belønningen umiddelbart etter dobesøket sammen med masse ros.

Kanskje noe å prøve?

Uansett; lykke til!

Skrevet

Jenta vår (straks 3) har vert slik også etter at hun sluttet med bleie, men vi begynte med klistremerke, hun får ett for hver gang hun bæsjer på do, samt massemasse skryt. Når hun har fått x antall klistremerker så drar vi f.eks. i svømmehallen eller på andre spennende aktiviteter, eller hun får velge en lek vi skal leke eller noe i den dur.. Alt ettersom ;)Dette har hjulpet henne veldig, og det er lenge siden hun har hatt uhell nå :)

Skrevet

Hei,

Ville bare si JIPPI!!, for siden i forrige uke har vår jente klart å bæsje i potte/på do! Hun er nå 3 år og 7 mndr., og hun har vært tisse-tørr både dag og natt siden forrige jul! Vi bruker ikke tisselaken om natta lenger, og det går veldig fint.

Som sagt så har vi også slitt lenge med at hun har måttet ha bleie på når hun skulle bæsje. Hun har vært veldig flink til å si ifra når hun skulle noe, så det har ikke vært uhell - bare veldig kjedelig med den bleia. Vi har aldri presset henne på noen måte, men av og til hintet at kanskje hun kunne prøve potta istedet. Hun gjorde noen forsøk av og til, men det endte alltid med bleie, for hun var veldig utolmodig.

Men, etterhvert tror jeg hun syntes det ble ekkelt med at bæsjen satt fast i rumpa med bleia på, så hun hylte hver gang hun hadde gjort noe, for at jeg skulle få av bleia fortest mulig. Da svarte jeg at hvis hun heller bæsjet i potta, så ville ikke bæsjen sette seg fast og være ekkel. Etterhvert tror jeg det modnet seg, og plutselig en dag i forrige uke ropte hun fra badet, helt overlykkelig: "Mamma jeg har bæsja i potta!!". Jeg fortet meg inn og der var det gjort. Masse skryt og hun fikk se godt på resultatet før vi tømte potta i do. Jeg hadde også lovt henne at hvis hun sluttet med bleie, skulle hun få de pengene som en bleiepakke kostet, og legge dem på sparegrisen sin. Og det fikk hun som avtalt. Tror hun syntes dette var veldig morsomt, og hun har etterpå vært veldig ivrig etterpå. Akkurat som det løsnet da, for nå har hun vært på både potte og do hver dag etterpå, og det går som en drøm.

Vil derfor si at vær tolmodig - sikker på at det skjer når barnet er klar.

Kan ellers nevne at hun gjerne vil ha med seg noen leker på do, eks. legofigurer. Da sitter hun og leker og prater med dem, mens hun venter på at ting skal skje :-).

Lykke til alle sammen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...