Gå til innhold

Kan jeg spise sognemorr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Morr går vel under spekemat, så tror ikke det.

Skrevet

Det er spekemat, så det er noe vi bør holde oss unna..

Vi kan jo se på fargen at det ikke bør spises. Spekemat har jo en mørk rødaktig farge.

Mens kokt skinke, servelat osv som vi kan spise, har en helt annen lys farge..

Skrevet

Humm, da jeg spurte på legesenterer ved første sv.skap fikk jeg beskjed om at speket mat var ok, så lenge det var godt speket...dvs at det ikke var mye rødt i kjøttet... Spiste sikkert et fenalår alene den julen....

Skrevet

ville ikke tatt sjansen på det tror jeg.. det første jeg skal ha etter jeg har født å pumpa masse melk. en haug med sognemorr. det er så sinnsykt godt :)

å eggerøre surra i sånn pæreskinke..mmmmmm

Skrevet

Dumme legen jeg snakka med, kunne vært farlig jo!

Men uansett har dere feil på et VIKTIG punkt....

Det er STRANDAMØR som er tingen, ikke sognemorr =)

Skrevet

hiihihihi.. de små sorte pølsene hvertfall hehehe..

å sånne øl-pølser.. mmmmmm

Skrevet

Man kan spise sånt hvis man fryser det i noen døgn (for oppskjær.. 18 døgn eller noe for et stort stykke) først. Da dør de bakteriene man er redd for:)

Skrevet

Jeg var hos jordmor i går, og kjæresten min spurte om det var greit å spise spekemat. Hun lurte på om jeg var bekymra i og med at det var rått kjøtt, men sa at det var helt i orden. Bare ikke spis det hver dag hele tiden, og vær obs på at saltet binder vannet i kroppen, noe som gjør at man kan føle seg litt oppblåst.

Velger å stole på jordmor her gitt, for fenalår er så godt ;) Har bare spist det en gang, men hvis hun sier det er greit, så er det greit for meg.

Skrevet

Nei, det er bare den ene typen bakterier som dør, den andre dør kun ved varmebehandling.

Dersom dere er usikre så mener jeg det er en grei sak å se på www.matportalen.no , det er rettningslinjer utarbeidet av offentlige myndigheter basert på erfaring, forskning og kunnskap på disse områdene. Og helt fritt for synsingen man ofte treffer på blant både leger, jordmødre og bimmere.

Og der sier de nokså klart at man bør unngå alle typer kjøtt/kjøttpålegg som ikke er varmebehandlet.

Skrevet

Men så skal det også sies at det er RETNINGSLINJER for hva man BØR holde seg unna fordi det KAN være skadelig!

Det betyr ikke at vi trenger å få panikk om obs, jeg spiste visst en salami!

Blir det samme som å slippe en liten unge over veien... ungen BLIR jo ikke påkjørt, men sjansen er der. Så trenger absolutt ikke å skje noe, og det er nok massevis av uvitende folk før oss som har spist både salami og sognemorr og fenalår, og likevel har det gått helt fint.

Selv spiser jeg salami, så lenge det er helt ferskt... rett og slett fordi det er stortsett det eneste som frister på jobb.. og både jeg og barnet lever i beste velgående :)

Skrevet

Spiser både spekemat og salami jeg.

Skrevet

Det har ingen ting å si om salamien er fersk eller ikke i forhold til om man blir smittet av toxoplasmose.

Hver og en må vel få gjøre som man selv vil, men rådene på matportalen er ikke tatt ut av løse lufta...

Skrevet

Mange sier at det ikke er bra å spise spekemat og morrpølser. Jeg for min del tar det ganske med ro når det gjelder mat. Har spist morr flere ganger siden jeg ble gravid. Det går nok bra skal du se :) Bare pass på at det du spiser ikke begynner å gå ut på dato.

Skrevet

d at bakterier dør, når du fryser maten, er bare tull !! de går bare i dvale, og kommer like sterkt tilbake når maten tiner !!! helt sant. :)

spekemat og mør står vel på nei-lista. . jeg må si, at jeg sniker i meg både litt strandamør og spekeskinke innimellom. er favoritter som hverdagspålegg.... er ikke hver uke, men d skjer. har gått helt fint, og gikk helt fint med snuppa å.... :)

Skrevet

1 rosa og 1 blå: Toxoplasmose forårsakes av en parasitt, ikke en bakterie, og denne parasitten tåler ikke dypfrysing. Men du har helt rett i forhold til bakterier som f.eks. Listeria monocytogenes.

Skrevet

meg80*høygravid* : rått kjøtt, som spekemat, kan også inneholde listeriabakterier..........;) derfor, vet man jo ikke hvorvidt kjøttet er ok etter å ha fryst d..........:)

Skrevet

Selvfølgelig kan du spise det om du vil!

Du kan drikke vin og røyke 40 om dagen også om du VIL, og det KAN HENDE det går bra.

Så ja, det er retningslinjer, men de er utarbeidet av en grunn. Det er en viss risiko for smitte av bakterier som kan være livsfarlige for den lille i magen.

Du lar vel ikke ungen leke på vegen heller ... selv om det KAN gå bra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...