Gå til innhold

huff å huff! Fikk en telefon INGEN mødre vil få :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk i byen med ei venninne isted, og ante fred å ingen fare, så ringer tlf min fra ett nr jeg ikke kjente til, tok tlf og en dame stemme sier: Hei er det XXXX Jeg prater med? Jeg: Ja? Damen: Dette er XXX fra barnevernstjenesten i XXXX som ringer, vi har fått inn en bekymrings melding!

Jeg visste ikke hva jeg skulle si, ble helt stum, hørte hva påstandene var for at barnevernet skulle bli informert, og det stemte jo overhodet IKKE av det hun hadde sagt! Den personen som har "anmeldt" meg eller hva jeg skal si, må jeg kjenne veldig godt for personen kjenner til ting ang med meg og barnefar osv, så sitter her da, aner ikke hvem som har ringt til barnevernet, føler meg dolket i ryggen og at jeg ikke kan stole på noen lenger, så har vært ganske deppa idag kan man si! Jeg er blitt innkalt til møte i neste uke, det jeg lurer på da er hva som skjer på dette møtet? Kommer til å føle meg så dum, siden jeg har fått ett stempel nå allerede på at jeg er en "dårlig mor" Elsker jo barnet mitt over alt på jord, og vil kun det beste for barnet! Kan barnevernet ta ifra meg dattera mi? Dette er jo usannheter som er blitt sagt til de. Ønsker litt hjelp fra noen og muligens litt trøstende ord! Dette er det værste som har skjedd meg i mitt liv!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste rådet jeg kan gi deg er at når du er på det møte så vær deg selv .De forventer ikke at du skal være den perfekte mor,

Lykke til

Trøste klem fra meg :)

Skrevet

Desverre finnes det onde vennner som kan anmelde deg. Det ser du jo bare her på Bim.. hvor mange som kan tenke seg å melde den minste ting til barnevernet.

Du kan ta det helt med ro! Hvis du klarer å gjøre rede for deg på det møtet, så skjer det ikke noe. I verste fall, spør de om de kan ta kontakt med barnehagen evt. skole. Det sier du selvfølgelig ja til, for du har ditt på det tørre. Ei jeg kjenner ble anmeldt av en ond svigermor. Det gikk veldig bra.

Desverre er det noen som skal belaste BVs allerede små ressurser med sånt.

Lykke til! Dette går bra... :P

Skrevet

hei:)

jeg forstår at du er redd og engstelig. bv tar nok ikke fra deg datteren din. men de vil prøve og hjelpe deg og veilede deg. men vist du ikke har noe og skjule eller at barnet ditt ikke er i fare på noen måte, blir nok saken "henlagt"

men er det så forferdelig det som skjedde mellom deg og bf da?

vil du fortelle hvilken usannheter som er blitt sakt? lettere og gi råd da.

har selv jobbet i bv en stund.. kan litt men ikke alt...

Skrevet

Huff, det er en slem verden vi lever i, jeg har kun gjort det beste for min lille, og føler jeg har fått en knyttneve i trynet. Jeg har jo ingen grunn til å bli anmeldt til banrevernet, jeg føler selv jeg er en god mor, passer på, og det hu barneverns dama sa at jeg tydeligvis har gjort mot dattera mi stemte jo ikke! Jeg kommer til å snakke for meg og forklare at dette ikke har vært tilfelle en gang, men føler meg så ydmyket og krenket, skal sitte i ett barneverns møte hvor jeg liksom er den store stygge ulven! Men kommer de til å komme hjem til meg og ha oss over kontroll i flere år fremover da? selv om det ikke er noen grunn til bekymring lissom, om du skjønner? Takk for svar dere :)

Skrevet

Man blir ikke anmeldt til barnevernet. Noen har levert en bekymringsmelding - og da må man anta at det er fordi de er bekymret for ditt/dine barn. Hvorvidt det er reel grunn til bekymring vil jo samtalene mellom deg og barnevernet avdekke.

Vær deg selv i møtet med barnevernet, og vært helt ærlig om hjemmesituasjonen osv. Barnevernets jobb, hensikt og ønske er å sørge for at barna har det best mulig. Hvis de ser at dere trenger hjelp på et eller flere områder ønsker de å bidra med denne hjelpen.

Møt med ei innstilling om at dere alle vil det samme - at barna skal ha det best mulig. Veien dit går gjennom samarbeid. :)

PS. Hvis det mot formodning er noen som har levert en bekymringsmelding helt uten grunn, bare for å være plagsom, vil dette komme frem på møtene, og du har dermed ingen grunn til å bekymre deg.

Skrevet

Den blir garantert henlagt. Ingen grunn til bekymring.

BV har plikt etter loven å undersøke de meldingene de får. De aller aller fleste blir henlagt faktisk.

Slapp av! :D

Skrevet

Altså, jeg har ingen kontakt med bf, så han ser ikke dattera vår, jeg har fått meg en ny kjæreste så bor sånn halvveis hos han..

De påstandene som den anonyme melderen hadde gitt til barnevernet var:

*Kjærsten min stilte ikke opp nok og hjalp ikke til hjemme (Stemmer ikke)

*Jeg var ikke flink nok til å levere dattera mi i bhg, altså at det var sporadisk osv, jeg og dattera mi har vært hos moren min som bor ett stykke unna meg, i over 1 uke, men det har jeg sagt ifra til bhg om!

*Vedkommende som har meldt meg til bv har tydeligvis kommet hjem til meg kl 1 på ettermiddagen, hvorpå jeg lå og sov mens dattera mi tassa rundt ustelt og møkkete (noe som ALDRI har skjedd)

Så man kan si jeg er skikkelig sinna, frustrert, skuffa og lei meg pga bv da tror dette om meg!

Skrevet

her er det tydeligvis en ord mot ord sak. jeg vil tro at de vil snakke med deg, stille noen spm. og vist de føler det nødvendig, så kommer de på hjemme besøk. vist bv ser behov for det blir nok de inni bildet frem til DE er sikker på at barnet har det bra.

hilsen anonym 19:40

Skrevet

den første: ingen beskymring.

den andre:ingen grunn til beskymring. jobber selv i barnehage og der er det laaaaaangt i fra alle som gir beskjed. og ikke er der hver dag..

den siste: litt i tvil... MEN så lenge det ikke har skjedd og datteren din er glad og fornøyd. og ikke har noen skader o.l tror jeg du kan slappe helt av.

dette er mitt syn på det.

bare ver deg selv. smil og ver blid. så går nok dette bra:)

mvh barnevernspedagog.

Skrevet

Det er ikke bra for et barn å bo litt hjemme, litt hos din nye kjæreste og litt hos bestemor. Barn trenger trygge rammer.

Skrevet

synes det er kjempefint å høre at noen bryr seg om deg! for hvis det er noen som kjenner deg godt som har meldt deg til BV kan dette være fordi de er like bekymret for deg som for barnet ditt. det er ingen som er ute etter å ta barnet ditt! :) BV er like mye til for å veilede foreldre. jeg aner ikke hva dette mellom deg og bf er, men jeg ville ha lagt alle korta på bordet på det møtet og tatt det derfra. jeg har selv vært i slike møter(jobber i barnehage), og de som jobber i BV er kjempegreie folk som ikke allerede har stemplet det som "dårlig mor", men er ut etter å gjøre hva som er best for deg og barnet ditt:)

jeg vet flere som har ringt BV for å få tips og råd rundt ting de synes er vanskelig. f.eks. legging, måltid, grensesetting+++. dette er foreldre som selv tar kontakt med BV for at de føler de stenger hodet mot vegen og trenger tips og råd.

uansett; lykke til:)

Skrevet

Anonym 19:55 unnskyld meg..men det der er pisspreik. Hva med de barna som bor annenhver uke hos foreldrene fra de er bitte små? Og så er de hos besteforeldrene en og annen helg?

Hva med de som er på 8 ukers sommerferie og reiser både hit og dit? Barn av diplomater og hjelpearbeidere??

Tror kanskje det var litt "over the top" å si!

Skrevet

Det var merkelige grunnlag for bekymringsmeld du....herregud..før jeg fikk gutta, var datteren min i bhg kanskje annenhver dag, selv om hun hadde fulltidsplass..og hun er rett som det er borte fra bhg pga at hun drar ned til moren min i sverige. Og at den nye kjæresten din ikke har noe med barnet å gjøre...hva så?

Blir jeg alene får ingen ny mann komme innen 5 meters omkrets av mine barn. Stoler kun på samboeren min, ingen andre menn.

Eneste som var "bekymringsfullt" var at du sov mens hun gikk rundt møkkete. men hvis du hadde besøk, er det jo merkelig at du sover....:-)

Det blir nok en hyggelig samtale, og jeg regner med at du ikke vil høre noe mer.:-) Bare slapp av og vær imøtekommende

Skrevet

Glemte å nevne nomader...samer... Barnemishandlere alle mann eller?

Skrevet

barnevernet har ikke lov til og ta i fra deg ungen uten at di har hatt utredning på deg og finne ut om det er noe i "bekymringsmeldingene"

men møt opp på møte snakk med di,inviter di hjem til dere så di får se bo stedet dær du bor:) ett tips jatt med di er det noe du e uenig i av det du sier jatt med di og heller få ut fustrasjon din på noen andre senre, har selv hatt problemer med barnevernet på min datter..

barnevernet er pliktig til å ta alle henvendelser seriøse men mange saker blir henlagt siden di ikke finner grunnlag til å gå inn med tilltak

Skrevet

Jeg trodde det var positivt at man kunne ha barnet litt hjemme hver uke. Heller det enn lange dager i barnehagen hele uken. Skjønte ikke den altså.

Skrevet

Det har vært mange innlegg av samme karakter her i det siste. Jeg svarer alltid som om det er en riktig historie uten ekstra fakta. I ditt tilfelle er det jo ikke et menneske som vil deg godt. Faktisk har vedkommende diktet opp løgner. Det er meget alvorlig. Jeg syntes ikke du skal la barnevernet ta kontakt med barnehagen. Mange mennesker, akkurat som du kan lese her på dib-bim sier det ikke er noen røyk uten ild. Denne historien bør ikke få spinne videre. Møt de. Vær blid og åpen. Si du ikke trenger eller ønsker vidre oppfølging. Vær klar på dette. Det er jo ikke i seg selv et tegn at du er dårlig mor når du velger å være sammen med ditt barn eller velger å la familie passe ditt barn i stedet for å ha barnet i en institusjon (barnehage). Prøv å finn ut hvem dette menneske er som har meldt sin falske bekymring slik at du kan holde deg langt unna.

Lykke til.

Skrevet

Du har KRAV på å få vite hvem som har meldt deg. Det er viktig slik at du har en sak for du har faktisk rett til å forsvare deg selv!!!

Sier de noe annet så kontakt en advokat for det er faktisk loven.

Skrevet

HI her igjen, har lagt dattera mi så derfor jeg ikke har vært å svart før nå ;)

Men altså, jeg forstår ikke hvorfor man skal ringe BV og legge inn en bekymringsmelding når det ikke er noen grunn til bekymring, jeg har jo så absolutt ikke gjort noen av disse tingene som er blitt påstått! Grunnen til at jeg nevnte saken mellom meg og bf litt oppi her er fordi BV dama visste at jeg ikke hadde kontakt med han, det vil da si at det er noen jeg kjenner godt tydeligvis som har kontaktet BV, og da blir jeg lei meg for alle disse tingene som er blitt sagt stemmer jo ikke, det har ikke skjedd i det hele tatt, og føler jeg da får ett stempel som en dårlig mor siden det er såpass ille ting som er blitt tatt opp (tenker mer da på den siste påstanden om at jeg sov)

Og ikke minst at dette er snakk om noen som jeg kjenner som har gått bak min rygg! Ordner seg sikkert på møtet og de er hjertelig velkommen hjem til oss, men får bare følelsen av å være en dårlig mor siden BV er innblandet!

Og meg og dattera mi bor mer eller mindre her hos kjærsten min så hun blir ikke drassa med rundt omkring hele tiden, herregud!

HI

Skrevet

Huff, stakkar deg! Det må være helt JÆVLIG å få en sånn beskjed... Jeg arbeider ikke i barnevernet, men har litt barnevern i utdannelsen min. På meg høres det ikke ut som grunnlag til bekymring overhodet, selv om påstandene skulle ha vært sanne. At kjæresten din ikke stiller opp? Irrelevant. Det er du som er moren, og som tar ansvaret for barnet ditt. At dere ikke har vært i barnehagen på en uke? Hva så? Det bestemmer vel du, om barnet ditt skal i barnehagen eller være sammen med deg. At dere har bodd hos moren din? And? So?

At dattera di skulle ha tasset ustelt rundt mens du lå og sov er vel kanskje uheldig, men etter en våkenatt er man kanskje så trett at man kan duppe av noen sekunder? Og barn er vel ikke til enhver tid gullende rene med blendahvite klær? Dessuten sier du at påstandene ikke er sanne! Barnevernet er pliktig til å undersøke alle meldinger de får ja, men de vil nødig fjerne barnet fra sine foreldre. De forsøker i det så langt det er mulig å gi hjelp i hjemmet, så barnet kan være hos sine foreldre. Dersom barnet skal fjernes fra sine foreldre, snakker vi om alvorlig vanskjøtsel, fysisk og/eller psykisk mishandling, eller veldig umodne foreldre/foreldre med utviklingshemming som ikke forstår hva et barn trenger. Hvis foreldre har det tøft i en periode, kan de få hjelp der og da. Men det vil ikke si at barnevernet skal overvåke dem livet ut! Skjønner du er depp, og at du ikke stoler på folk nå. Men du skal ikke bekymre deg, ingen kommer til å ta barnet ditt!

Skrevet

Barnevernet er da ikke ute etter å ta barn i fra foreldrene! De aller fleste som i det hele har kontakt med barnevernet, får veiledning og hjelp til å best mulig kunne ha et godt familieliv. Alt fra kurs i grensesetting til aktiviteter for barna. Har jobbet mye med barn som har kontakt med barnevernet, og har selv sendt flere bekymringsmeldinger til barnevernet gjennom jobben. Mange har fått hjelp. Vil også si at barnevernet ikke har like mye stigma rundt seg alle steder i Norge. Vet om et barn som "ble tatt fra foreldrene", og det var totalt krise i det hjemmet. Full omsorgsvikt på ALLE områder. Og det skal utrolig mye til før barnevernet vurderer slike ting i det hele.

Tipper det går fint i møtet. Ikke se de du snakker med som en trussel. Når det ikke er noe i påstandene, vil de ikke gjøre noe uten om å være hyggelige!

Og nei, jeg er ikke en av hobby-melderne det skrives om her inne, men når unger blir slått, ikke får nok mat eller rent tøy, eller ikke er trygge hjemme og er livredde for foreldrene sine, sier man fra.

Er anonym pga taushetsplikt i jobben:)

Skrevet

Du må IKKE høre på Miss Misantrop. Hvis du setter deg på bakbeina mht at de kan ta kontakt med barnehagen begynner de å LURE!!! Har du noe å skjule liksom?

Bare si som sant er...dette er oppspinn og løgn fra ende til annen. Så spør de da kanskje om å kontakte bhagen.. Hvis du sier nei så gjør de det uten ditt samtykke - DET er ingen god løsning!

Skrevet

Men har jeg altså lov til å få vite hvem som sendte inn bekymringsmeldingen?

HI

Skrevet

Vi er tydligvis uenige på området Supha. (Er ikke så ofte da, lol). Jeg mener at ugresset må dras opp med en gang. Her trengs det ikke bølge effekter og merkelapp på barnet. Har selv hatt endel fosterbrødre. Fordi de var fosterbarn fikk de skylden for allt muligrart av skole og barnehage. Selv når de ikke hadde vært til stede. Voksne er forutinntatte og når de hører at barnevernet lusker rundt er jeg redd de vil behandle barnet deretter. Hvis de utfra disse uskyldige bekyldningene skulle undersøke uten mors samtykke ville jeg definitivt ha engasjert advokaten min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...