Gå til innhold

Ta ut ferien før permisjon?

Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan avtale med din arbeidsgiver når du skal ta ut ferien din. Du har krav på ferie. Enten kan du ta den ut før du skal ut i permisjon eller du kan forlenge permisjonen din ved å ta ut fire uker ferie i permisjonen eller etter permisjonen. For arbeidsgiver blir det nok det samme siden du er ute av jobb i x antall uker + 4. Du må huske på å melde fra til nav om når det er ferie og når det er permisjon. Nav stopper fødselspengene i ferien- da betaler arbeidsgiver.

Jeg tror faktisk ikke du kan kreve det, fordi man som arbeidsgiver kan kreve at hovedvekten av ferien tas i sommermåndene. (etter 1. juni- 30 sept)

Det er derimot ikke noe i veien for at du og arbeidsgiver blir enige.

Om du har et ferieønske i denne tiden er det jo greit, ellers så har du altså fullt mulighet til å legge ferien i permtiden og forlenge permisjonen med 4 uker.

• 4 uker senere...

Du kan be om ferie og arbeidsgiver vurderer ferieønsket ditt på samme måte som andre ferieønsker blir vurdert.

Forresten er det veldig lurt å legge ferien inni permisjonen, slik at permisjonen blir tilsvarende lengre. Hvis du har termin i mai, kan du neppe regne med å få barnehageplass før i august 2010. Lurt å gjøre permisjonen lengst mulig utover våren/sommeren 2010. Og husk at du har ferie både i 2009 og 2010.

Har selv termin i april og skal forlenge permisjonen med ferien.

Annonse

Hei,

Jeg har også termin i mai 09 og lurer på et lite tilleggsspørsmål: Går det an å ta både de 4 ferieukene for 2009 på slutten av permisjonen (altså i 2010) i tillegg til de 4 ferieuker for 2010 i strekk? Altså vanlig permisjon + 8 ferieuker?

Og forresten, er det ikke 5 ferieuker man har? Jeg har fått 5 uker ferie de to siste årene på min arbeidsplass.

Håper på svar, for dette tenkte jeg mye på i dag;)

Teoretisk kan du kanskje ta all ferien på slutten, men som regel tillater vel arbeidsgiver overføring av kun 2 ferieuker. Slik du har satt opp da må du avvikle 2 uker i 2009, overføre 2 uker til 2010, og ta det i tillegg til ferieukene for 2010.

Grunnen til at man opererer med 4 uker her er at ferieloven gir rett til 4 ukers ferie, mens den 5. ferieuken egentlig er tariffestet (selv om de fleste nok har den). NAV forholder seg (som regel kan man vel si) til ferielovens 4 uker. Hvis du skal avvikle ferien for 2009 i løpet av permisjonstiden må du nemlig søke NAV om det, i permisjonssøknaden. Skriver du opp 5 uker kan det være at de stryker en uke, som du da må overføre til året etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...