Gå til innhold

Ta ut ferien før permisjon?

Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurte på om noen av dere vet hvordan dette med ferie fungerer. Jeg venter baby i mai og vil gjerne ta ut mine 4 uker med ferie før det (i 2009). Har jeg rett til det?

Hvis jeg hadde termin i oktober 09 ville jeg jo tatt ut ferien min sommeren 09.

Takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på nøyaktig det samme!!!!!!!:)

Skrevet

Du kan avtale med din arbeidsgiver når du skal ta ut ferien din. Du har krav på ferie. Enten kan du ta den ut før du skal ut i permisjon eller du kan forlenge permisjonen din ved å ta ut fire uker ferie i permisjonen eller etter permisjonen. For arbeidsgiver blir det nok det samme siden du er ute av jobb i x antall uker + 4. Du må huske på å melde fra til nav om når det er ferie og når det er permisjon. Nav stopper fødselspengene i ferien- da betaler arbeidsgiver.

Skrevet

Jeg tror faktisk ikke du kan kreve det, fordi man som arbeidsgiver kan kreve at hovedvekten av ferien tas i sommermåndene. (etter 1. juni- 30 sept)

Det er derimot ikke noe i veien for at du og arbeidsgiver blir enige.

Om du har et ferieønske i denne tiden er det jo greit, ellers så har du altså fullt mulighet til å legge ferien i permtiden og forlenge permisjonen med 4 uker.

• 4 uker senere...
Skrevet

Du kan be om ferie og arbeidsgiver vurderer ferieønsket ditt på samme måte som andre ferieønsker blir vurdert.

Forresten er det veldig lurt å legge ferien inni permisjonen, slik at permisjonen blir tilsvarende lengre. Hvis du har termin i mai, kan du neppe regne med å få barnehageplass før i august 2010. Lurt å gjøre permisjonen lengst mulig utover våren/sommeren 2010. Og husk at du har ferie både i 2009 og 2010.

Har selv termin i april og skal forlenge permisjonen med ferien.

Skrevet

Tips! Dette står beskrevet under "Ferieloven" på www.lovdata.no

Skrevet

Hei,

Jeg har også termin i mai 09 og lurer på et lite tilleggsspørsmål: Går det an å ta både de 4 ferieukene for 2009 på slutten av permisjonen (altså i 2010) i tillegg til de 4 ferieuker for 2010 i strekk? Altså vanlig permisjon + 8 ferieuker?

Og forresten, er det ikke 5 ferieuker man har? Jeg har fått 5 uker ferie de to siste årene på min arbeidsplass.

Håper på svar, for dette tenkte jeg mye på i dag;)

Skrevet

Teoretisk kan du kanskje ta all ferien på slutten, men som regel tillater vel arbeidsgiver overføring av kun 2 ferieuker. Slik du har satt opp da må du avvikle 2 uker i 2009, overføre 2 uker til 2010, og ta det i tillegg til ferieukene for 2010.

Grunnen til at man opererer med 4 uker her er at ferieloven gir rett til 4 ukers ferie, mens den 5. ferieuken egentlig er tariffestet (selv om de fleste nok har den). NAV forholder seg (som regel kan man vel si) til ferielovens 4 uker. Hvis du skal avvikle ferien for 2009 i løpet av permisjonstiden må du nemlig søke NAV om det, i permisjonssøknaden. Skriver du opp 5 uker kan det være at de stryker en uke, som du da må overføre til året etter.

Skrevet

Du kan bare utsette permisjonen med lovbestemt ferie 4 uker og 1 dag.

De resterende ferie dagene må man derfor ta på slutten av permisjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...