2 hjertegull :) Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 http://www.klikk.no/foreldre/foreldrerollen/article328798.ece "- Hvis 1- og 2-åringer har foreldre som har lyst og er motivert til å være sammen med dem, har barna det mye bedre hjemme enn i barnehagen, mener forfatter og journalist Simen Tvetereid i boka " Hva skal vi med barna?"." Hva mener du?
Athina' Skrevet 18. september 2008 #2 Skrevet 18. september 2008 Er jo noen som bare må! Er litt uenig med mannen jeg, og foreldre har nok dårlig samvittighet for at de ikke kan være hjemme. Min skal i b-hage og han er 9 mnd da, men jeg mener også at han kan ha godt av det. Gidder ikke å gå inn på hva,hvorfor å sånne ting for jeg gidder ikke å noen diskusjon om meg og mine valg og hvorfor.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 18. september 2008 #3 Skrevet 18. september 2008 Jeg har ikke lyst til å sende Adrian i barnehagen før han er ca 1,5-2 år men vi har ikke råd til at en av oss skal være hjemme med han. Sånn er det bare... Helt grusomt! Skulle ønske det fantes mer stønad for slikt enn kontantstøtten på 3000,- det er liksom ikke nok til å klare seg på.
*bubbs* Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 Jeg tror det uansett er best å gi ungene en "soft start" i barnehagen. Vi har spart opp litt slik at vi har råd til at jeg bare jobber 70% det første halvåret. Etter dette har min mamma (altså bestemor) sagt at hun kan ta 3 mnd "bestemorspermisjon" når jeg går tilbake til jobb for å avlaste oss. Det hører med til historien at både mannen og jeg da skal jobbe turnus som innebærer hyppige døgnvakter, så for oss var det kanskje ekstra viktig å gjøre overgangen så myk som mulig.
Gjest Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 Kjenner jeg blir litt lei nå. Ikke gjør sånn og sånn, ikke få unger om du har tenkt å "oppbevare" dem i bhg. Hvem er han til å si at alle har det best slik og slik? De fleste må i jobb etter endt permisjon, mange leverer sine søte små i bhg. I beste mening, gleder seg så til å komme hjem etter endt dag. Barna lærer mye de aldri ville lært hjemme og er det en seriøs bhg har barna det godt. Vi komme selv til å ha dagmamma første året, har den perfekte til nærmeste nabo. Myk og fleksibel start for både minsta og oss foreldre. Hadde jeg ikke hatt den perfekte dagmamma, hadde jeg ikke nølt med å sende henne i nabobhg.
Trulte76 Skrevet 18. september 2008 #6 Skrevet 18. september 2008 Har lite lyst å sende han i barnehagen når han er 1 år, men jeg har ikke noe annet valg. Må jo ha penger til lån, mat og andre regninger. Men jeg har fri onsdager da, så han vil få et lite avbrekk da iallefall. De dagene skal vi kose oss. Men han er bare en mnd nå da, så er en stund til enda heldigvis. Men tiden går alt for fort.
hallais Skrevet 18. september 2008 #7 Skrevet 18. september 2008 Noen barn har godt av å være i barnehage når de er ett år, andre ikke, for barn er forskjellige!! Noen barnehager er bra for ett åringer, andre ikke, det kommer helt an på hvem som jobber der og hvordan de utøver sin omsorg og pedagogikk - barnehager er forskjellige!! Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg mener at i barnehagen der jeg jobber klarer vi å ivareta, stimulere og gi masse omsorg til alle 1 og 2 åringene! Hva denne forfatteren mener og tror om emnet er meg revnende likegyldig når jeg skal vurdere hva jeg gjør med barna mine... Det eneste jeg er enig i er at man burde kunne velge å være hjemme hvis man er motivert for det. For noen er motivert for det, andre deriblant meg er ikke motivert for det! Verden er fortsatt ikke svart hvit!
Kristin! Skrevet 18. september 2008 #8 Skrevet 18. september 2008 Hjemme så går bare ungenei hælene på mor mens hun vasker og rydder. Viss ikke de gjør det, så sitter de og ser på tv, mens mor sitter på dataen. Eller mor ser på tv mens ungene leker eller spiser mat uregelmessig. Eller de går på cafe med mor eller handler... Nå blir det mange protester her, men helt ærlig-slik er HVERDAGEN for små barn som ikke er i barnehagen. Selvsagt blir det mer kos når enn er hjemme enn i barnehagen, men summen av barnehage eller ikke kommer barnehagen klart best ut. Såklart hjemmeværende barn ser og leker med andre barn. men dette er KUN innimellom, en time her og der, kanskje barnesag, men det blir på en måte aldri noen sterke vennerelasjoner av dette pga. tiden er så knapp på slike arrangement. Flere av de jeg kjenner og de jeg kjenner som kjenner....... ungene deres KAN knapt noe. Joda de får kjærlighet-og det er livsviktig, men aller helst vil mamma på cafe, shoppe eller prøve å få ungen til å sove så de kan sitte på pc eller se tv. ngen sanger, ikke telle skikkelig, ikke blir lest bøker og eventyr til, ikke male, ikke lage handavtrykk, ikke lage julepresanger til besteforeldre, ikke lage teater, ikke går i skogen ikke ikke ikke... ja listen er lang. Men guri så mange kjøpesenter disse små ungene har vært innom i løpet av en uke! Lykke til Tenk på barna, og la dem iallefall får være halv plass i barnehage! Min veninne bor på gård, så barna deres er med i gårsdarbeidet hver dag-så de er et unntak. De har halv plass i barnehage da.....
Sannali Skrevet 18. september 2008 #9 Skrevet 18. september 2008 Ja, jeg er helt enig. I dag har mitt hjemmeværende barn stort sett sett på tv mens jeg har sitte på dataen. Husker ikke helt, men jeg mener å ha stukket til henne en pose nachochips en gang i løpet av dagen, men det er ikke så farlig er det vel? Hun ligger for det meste slengt i en saccosekk fordi hun kan ikke annet enn å se på tv, å lære seg å sitte og krabbe har vi prøvd å forhindre, blir så mye mas for meg om jeg må GJØRE noe med henne. Dette er HVERDAGEN til barn med foreldre som ønsker å være hjemme med dem. Som planlegger økonomisk hvordan de skal få hjulene til å gå rundt på en inntekt. Sånn at de kan henge på kjøpesentre ni dager i uken.
Gjest Skrevet 18. september 2008 #10 Skrevet 18. september 2008 slik tenker hvertfall de som har dårlig samvittighet for at de må ha ungen sin i barnehagen..og da gjør man jo egentlig ungen sin en tjeneste,da..med at de "slipper" å være hjemme... min stakkars tre-åring var hjemme til hun var to og et halvt år. Hva hun kunne sammelignet med andre barn gidder jeg ikke skryte av her, hun har hele tiden ligget langt over gjennomsnittet. Men en hverdag med husarbeid og pc? LANGT I FRA! Er nok rett og slett en av disse kvalme mødrene som liker å synge og leke og tegne og bake og gå tur i parken og ha fast utetid og lesetid og sangstund og åpen barnehage og åpen gård og venninner med barn på samme aldre og et hav av tid og lyst og lek og morro sammen med ungene mine. Jeg har jobbet i barnehage selv og hjertet mitt hadde blødd om det var jeg som fikk beskjed i hentetiden at jenta har tatt sine første skritt, kaller assistenten mamma eller ikke vil hjem med foreldrene sine. Folk får ta de avgjørelsene og valg de selv vil, det er opp til hver enkelt. Man kan ikke rakke ned på andre fordet.. Men å nærmest kalle det mishandling å være hjemme de første årene blir bare lattelig..
2 hjertegull :) Skrevet 18. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 18. september 2008 Jeg personlig tror barnehagen kan være et fint sted for barnet å være.. Men ikke når ungen er bare ett år.. Jeg skal være hjemme med Mia til det starter nytt barnehage år i august 2009.. Da er hun 1,5 år, og det synes jeg er greit.. Da prater de litt, kan gå, spise litt selv osv.. Har full forståelse for de som MÅ jobbe på grunn av økonomien, og skulle gjerne sett at kontantstøtten var større for de som ønsket å være hjemme med barna en stund ekstra.. Jeg har ikke noe ønske om å være hjemme til hun begynner på skolen da, for de trenger andre barn å leke med som en her sier..Men jeg synes ungene er vel små når de er 10-11-12 mnd..
fikk jente 090108 Skrevet 18. september 2008 #12 Skrevet 18. september 2008 Kristin, det må jeg si var godt skrevet!!!! Det er nok satt litt på spissen, men jeg tror nok dette stemmer ganske godt for mange. Jeg jobber selv i barnehage, og ungene har det helt fantastisk. Et helt hus fullt av ting og tang som er til og for barn. Kan det bli bedre? Og en gjeng med voksne som elsker å tilbringe dagen med unger. Noen unntak er det jo alltids, men de er aldri alene på avdelingen, så alle voksne har alltid noen andre sine øyne på seg, heldigvis. Nei, jeg tror barn har det veldig godt i barnehagen!
Barbafin Skrevet 18. september 2008 #13 Skrevet 18. september 2008 Jeg er enig med deg, Mamma <3 Mia. Småen min skal helt klart i barnehage, men ikke riktig enda. Jeg skal være hjemme til han ihvertfall er 1,5 år. Det blir trangt økonomisk, men vi strammer inn og klarer det likevel. Andre får velge som de synes er best (eller økonomien tilsier), men for min del så gleder jeg meg til alt vi skal gjøre og oppleve sammen i den tiden. Tror nok ikke han får noen varige men av å være utenfor barnehagesystemet en liten stund til :-)
Trønderjente82 Skrevet 18. september 2008 #14 Skrevet 18. september 2008 Jenta mi har vært i barnehagen i en uke nå (11mnd) og hun stortrives, har fått plass i en fantastisk barnehage. Hun skal bare være der 50%, jeg har råd til å være hjemme en dag i uken, mens pappa som er student skal ha henne resten av tiden. Det er den beste løsningen for oss og jeg synes vi er kjempe heldige som har muligheten til å gjøre det slik. Nå har hun som tidligere nevnt bare vært der i en uke, men vi merker allerede positive forandringer, hun elsker å leke med de andre barna og har allerede lært masse. I tillegg er jeg mindre sliten og gleder meg til å være sammen henne når hun er ferdig, det gjør at vi får mer kvalitetstid sammen. Merket at det begynte å bli kjedelig både for meg og henne å være hjemme på slutten, ble nok litt for mye husarbeid og handling som nevnt ovenfor:)
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 18. september 2008 #15 Skrevet 18. september 2008 Tror nok samfundet hadde sluppet en del problemer om foreldrene hadde mere tid til barna sine. Så jeg skulle gjerne vært hjemmeværende med jenta vår, har IKKE lyst til å begynne å jobbe igjen.. Men med hus og bil så må man bare.. Og her vi bor er vi nesten nødt til å ha to biler også. Man skulle fått omsorgslønn for å være hjemme med barna sine (en av foreldrene).
mebre Skrevet 18. september 2008 #16 Skrevet 18. september 2008 Jeg syns dette blir for dumt, alle er ikke like, og sånn er det bare. Folk må begynne å respektere hverandre mer. Med tanke på de som veldig gjerne har lyst til å gå hjemme, men ikke har råd. Tenk på hva de går gjennom. Jeg er så heldig at jeg kan kombinere jobb og husmorstillingen, og kan derfor gå hjemme, men vi går i åpen barnehage, for at jenta mi skal få være med andre barn, for det har de godt av. Faren tar seg av barna når jeg går på jobb.
Ludoline Skrevet 18. september 2008 #17 Skrevet 18. september 2008 Tror det blir feil hvis man skal prøve å diskutere seg frem til, her på forumet eller i den offentlige debatten om barnehage, hva som er best for barnet; å være hjemme med mor (eller far..) eller å gå i barnehage. Hva som er best for en familie, trenger ikke å være det beste for en annen. Både personligheten til barnet, hva mor (far..) trives med, økonomi, miljøet hvor en bor (om det er åpen barnehage i nærmiljøet, andre barn med hjemmeværende foreldre, etc.) spiller jo inn. Så jeg er nok enig med mebre, at man må respektere hverandres valg og ikke være så opptatt av at man skal synes det samme om alt.
Simbasa Skrevet 18. september 2008 #18 Skrevet 18. september 2008 Jeg signerer mebre og Lou-lou. Folk må selv finne ut hva som er best for dem. For noen er det beste å være hjemme, for andre er det beste at barnet er i barnehage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå