Gå til innhold

Nok et melkespørsmål fra meg, et merkelig et: Dere som drikker soyamelk;

Anbefalte innlegg

Skrevet

..lukter det helt pyton av promp og avføring?

Måtte bytte til rismelk her i huset, herregud holdt på å forgå av minsten. Og mine egne fiser også, hehe;p

Skrevet

Snuppa på neste 3 har drukket soiyamelk i 1 år nå, og prompene hennes lukter helt vanlig/ingen ting. Samme med avføringslukta, den luktet helt normalt.

Mulig du vet det, men det er ikke nok næring i rismelk for små barn. Slik at barn burde drikke soyamelk om de ikke er allergiske mot det også.

Skrevet

Nei det har jeg aldri hørt før? Jeg synes soyamelken lukter og smaker som vaniljesaus, og alle i huset får jo helt fryktelig lukt innvendig av den... Vil nødig gå tilbake...

Hva må jeg gi i tillegg da, om jeg bare gir rismelk?

Skrevet

Trenger du gi noe i tillegg da? Bare velg den med kalsium. Bakdelen er at rismelk er så utrolig kjip å bruke i mat. Er det kun melk hun ikke tåler? Da er i så fall havremelken fra Oatly et godt alternativ :)

Du kan jo også prøve flere typer soyamelk, bruker alpro og har ikke kjent noe til det du beskriver. Provamel smaker bare yak så den bruker jeg ikke.

Skrevet

Er alpro vi også har brukt. Finner ikke andre typer her... Har prøvd havremelken også, funker bra den, men synes rismelken er bedre på smak, og så slipper jeg å løpe fra butikk til butikk. Kan jo kjøpe inn et lager Oatly til matlaging kanskje=)

Men hvilken type rismelk har kalsium i seg?

Skrevet

Vi fikk beskjed om dette på sykehuset når snuppa ble diagnostisert. Og det er pga næringsinnholdet i soya, ris og havremelken barn med slik allergi bruker mme erstatning ofte frem til de er 3-4 år. Og etter det anbefaler de soyamelk med kalsium.

Vet ikke hva du eventuelt må gi i tilegg hvis du fortsetter med rismelk, men ville konferert med barnelege/ernæringsfysiolog.

Skrevet

Ok, takk for svar. Dette skal jeg prøve å finne ut av!

Skrevet

Vi bruker også oatly havremelk med kalsium til matlaging og baking. Rismelk med kalsium kun til risengrynsgrøt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...