Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 Og har bare så sinnsykt dårlig samvittighet!! Minsten er nå 16 mnd og har de siste nettene våknet i 5 tiden. Helt utrøstelig og hylgriner. I går våknet han 10 på 5 og i natt våknet han halv 5. Endte med at jeg tok han opp i sengen for å roe han. Men han sovner ikke skikkelig igjen, ligger og halvsover og kniper meg i ansiktet, på ørene og på hendene og småsutrer. Når han ikke sovner igjen, kjenner jeg at jeg ikke klarer mer. Tar han opp og med tilbake til sin seng og legger han vel ikke akkurat pent ned i sengen. Da er min tålmodighet slutt og mangelen på søvn gjør det jo ikke bedre (er alene for tiden, pga mann i nordsjøen på arbeid). Lar han ligge lenge og gråte alene, til han sovner igjen (antakelig av utmattelse) Nå har jeg jo så sykt dårlig samvittighet og vil jo selvfølgelig ikke gjøre det igjen.Men er det noen som vet om dette gjør skade på barnet? Evt. har noen linker hvor man kan finne info om dette. Vennligst spar meg for innlegg av typen 'du er en dårlig mor' etc. JEg er fullt klar over at dette ikke er greit og at jeg ikke skal gjøre det igjen.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #2 Skrevet 18. september 2008 Ååhh...jeg vet akkurat hvordan du har det. Gutten min er 13 mndr og begynte med å våkne rundt kl 5. Jeg endte også opp med å ta han opp i senga vår, og fy filler`n som jeg angrer på det. Nå har han gradvis flyttet denne oppvåkningen til tidligere og tidligere på natta, og i natt våknet han alt kl 23 -bare en halv time etter at jeg la meg. Når han våkner nå, så står han og hyler og peker på senga vår. Det er dit han skal! Føler at jeg ikke har overskudd til å ta tak i dette nå, men i helga må det gjøres noe, for jeg får ikke sove med han oppe hos meg. Jeg tror vi bare må lukke ørene og la det stå over jeg altså, uten å tenke på samvittigheten. For når de er så store så skal de kunne sove natta over i sin egen seng. Lykke til med avvenningen!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #3 Skrevet 18. september 2008 Som du selv sier er jo selvfølgelig ikke dette bra.. Jeg har en gutt som mesteparten av sitt liv har våknet 5-5.30. Nå sover han til ca 6.30, men av gammel vane våkner han ofte litt ved femtiden for så å sovne igjen. Han gråter pittelitt, finner smokken, sutrer litt og sovner igjen. Jeg har vært nøye på å lære han at han får minimalt på nattestid. Max -om det er helt nødvendig- går jeg inn og hjelper han å legge seg ned i god stilling, smokken i munnen, stryker over håret og sier sov godt får jeg går ut igjen. Dete hele tar ca 30sek. Venter lengst mulig før jeg evnt går inn igjen. Dette gjør at vi unngår surhet/sinne fra meg på nattestid som jo bare vil gjøre han lys våken, og han har lært å stelle seg selv/finne roen selv. Dette merker jeg spesielt godt når han i perioder hoster litt. Hører han våkner og hoster, finner smokken, snur seg og sovner igjen, helt uten vår hjelp.. Lykke til, vet godt hvor slitsomt det er!!
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 vel halv 5 er faktisk natt og da gjør du ingeting galt når du lar han grine litt. hadde det vaært halv 6 så hadde det vært noe annet.. jeg mener du må bare gu han sutten og gå ut igjen i noen dager..kan jo være dette bare er en liten periode. stakkasj dæ , det er vont å ha dårlig samvittighet overfor barnet sitt = )
selma07 og engel Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 Ville nok ikke latt han ligge alene og gråte, men det er vel derfor du har dårlig samvittighet.. Huff, ikke godt å ha det! Men en ting er sikkert, du kan ikke gjøre det du gjor igår om igjen, for gjort er gjort..Jenta vår er 19 mnd, og sover enda på vårt rom, hun sover store deler av nattai vår seng også. Det er sånn jeg har valgt, litt mot min manns vilje:-) Men tror nok ikke at han får varige men etter igår! Men er nok lurt å være sammen med han til han sovner. Vet litt om søvnmangel, for har ikke sovet en helt natt siden før jeg ble gravid... så derfor har jeg valgt minste motstands vei... det er viktig at du trygger gutten din idag! Ikke gøy når mamma er sint... men som sagt så har han det nok helt fint!! Det er noen som hevder at ferbers metode kan gi barna angst, men det er det eneste jeg har hørt om! Og det er ikke det du spør om heller... Men det blir kanskje litt inkonsekvent av deg at du først tar han i din seng for så å legge han bestemt ned i sin seng etterpå.. Kanskje du bare skulle lagt deg litt lengere unna han, sånn at han sovna skikkelig.. Legg bort din dårlige samvittighet! Det kommer ingenting godt ut av den!!! Ha en fin dag sammen med gutten din, og så håper jeg at dere får sove godt i natt begge to:-)
msola Skrevet 18. september 2008 #6 Skrevet 18. september 2008 Vi stod lenge opp med han i 5 tida, den perioden det stod på. ( Husker ikke hvor lenge, men iallefall noen mnd). Det ble heldigvis bedre når vi flyttet han på eget rom og når han ble litt større og begynte å sove lengre på morgenen. Tror det er en periode ( lang for noen, og kortere for andre) som vi alle må igjennom. Desverre. Litt greiere i helgene da. Sørget alltid for å sove når han sov på dagtid. Verre når man skal opp på jobb, og ikke akkurrat får sovet så mye på ettermiddagen. Greit når man er to og kan byttes på ang. hviletid, men verre når man er alene med barnet. Lykke til. Håper han begynner å sove lengre på morgene snart.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2008 #7 Skrevet 18. september 2008 Jenta mi vokner til tider i 4-5 tiden, her har vi løst det med at ho får lov til å se på en dvd film fram til klokka er 6. Ho har tv på rommet sitt. Det er karnsje ikke så veldig "riktig" måte å gjøre det på men ho ligger i senga si å koser seg mens ho ser en film, byggmester bob eller noe. Og jeg og pappan får en times tid ekstra søvn før dagen starter. Å ta henne i senga vår er ikke et alternativ hos oss da ho bare skal hoppe å leke om vi prøver det. Er ho først ute av semga si så er det full fart fram til formidags luren. Nå er ikke jenta vår noe tv slave og ser sjelden på tv. Så det blir en time om morran hvis ho vokner tidelig og karnsje en halvtime på kvelden, før kveldstellet. Heldigvis vokner ho før 6 om morran bare en til to ganger i løpet av en uke.
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 18. september 2008 #8 Skrevet 18. september 2008 h herregud! 4-5 tiden. stakkasj dere det er jo sykt tidlig. hvor gammel er hun siden hun vil se på tv? det var forresten lurt av dere, det er jo umenneskeli å stå opp 4!
AneB Skrevet 18. september 2008 #9 Skrevet 18. september 2008 Hihi, nå måtte jeg le litt for meg sjøl. Syns jeg ser hun for hun meg der hun ligger å slapper av med byggmester bob mindt på natta! Genial idè, selv om jeg prinispielt er mot TV på rommet før de er gammel nok til å finne på det sjøl.
Yrha Skrevet 18. september 2008 #10 Skrevet 18. september 2008 Hmm, han har nok ikke vondt av i går nei, men jeg ville aldri latt gutten min skrike alene i senga si. Vi har en krevende gutt når det gjelder soving, og har hatt mange våkenperioder, så jeg vet hvordan du har det! Vet ikke om du har flere barn eller andre grunner, men den enkleste måten å holde ut dette på er å legge seg MYE tidligere selv! Da er man faktisk opplagt til en tidlig morgen. Greit nok, vi ønsker 'voksentid' etter barna er lagt osv, men du overlever uten dette en stund! Litt om oss: vi har en dobbelseng på soverommet til gutten, og når han nekter å sove så ligger vi der med han, Vi sover/halvsover og han vrir og vender på seg til han sovner av utmattelse. Vi kan ikke gå fra rommet fordi da hylskriker han. Han er veldig vant med denne senga nå, og sover godt i den, så ting har forbedret seg. Han får aldri sove i vår seng, for da sover ingen av oss godt. Ikke la han skrike, du kjenner selv at det ble feil og jeg er enig med deg i at 'skrikekurer' ikke er bra! Lykke til!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 19. september 2008 #11 Skrevet 19. september 2008 Her i huset er det natta til kl er 07.00. Våkner han før det eller midt på natta så går jeg inn til han og gir han smokken og bamsen og går og legger meg igjen. Det har hendt at han har grått seg i søvn ,men da har han ikke hatt mareritt ,eller vondt noe sted ,men vi står ikke opp midt på natta for å leke ,for det er som regel det han vil. om natta så sover vi ,enkelt og greit...
Anonym bruker Skrevet 19. september 2008 #12 Skrevet 19. september 2008 ja er egentlig ikke for tv på romet jeg heller, ho får ikke ha det når ho blir større og kan slå på selv, nå har jeg jo full kontroll så da er det greit, vi satt den der fordi vi ikke hadde plass til den noe annet sted akkurat nå og får ikke kvitta oss med den enda. Hadde ho villet opp så tidelig hver morgen så hadde jeg nok tenkt ho vokner for å se på tv, da hadde ho ikke fått lov men siden det er max 2 ganger i uka så er det bare deilig å kunne drøye den slik. På dagen har ho ikke ro i rompa til å se på tv er bare sånn om morran og litt på kvelden noen ganger når ho fortsatt ikke er helt våken men ikke får til å sovne igjen. Jeg prøver alltid det først selvfølgelig. Ho har en spilledåse som spiller i 10 min. så vi prøver å gi smokk og koseklut og sette på den først. Er ho trøtt nok sovner ho i løpet av de 10 minuttene. Hvis ikke får ho se på tv mens ho ligger i senga. får en kopp med vann i tilfelle ho er tørst og favoritt leken som er en bamse oppi senga sammen seg. Ho er 17 mnd foresten. Hadde nok sliti hvis jeg måtte stå opp 4 ja, en til to timer mer søvn er døds viktig for meg da jeg ammer lillesøster 1-2 ganger i løpet av natta også. Og skal ha energi til de begge i løpet av dagen.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2008 #13 Skrevet 19. september 2008 Må være slitsomt, samtidig så synes jeg du er litt kald som slenger barnet ditt i sengen og lar han gråte seg i søvn;(
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 19. september 2008 #14 Skrevet 19. september 2008 forstår deg godt.. vi hadde en type ferber på datteren vår når hun var 7mnd, men hun sov omtrent ikke på natten.. å nå når hun nærmet seg et å begynte hun å våkne igjen.. et lite tips, latt de få sitt eget rom.. dte hjalp sykt på var datter hvertfall, hun er litt sutrete å våkne rpå kvelden før vi legger oss.. men i natt våknet hun kun 1 gang! å det var kvart over 5 ga hun smokken å hun sov pine me til 7!! pleier å våkne mellom 6-7. tenk hun våknet 1 gang:D så stolt. hun som pleier å måtte få smokken 10-20 ganger om natten.. men nå når hun sove rpå eget rom våkne rvi ikke av den lille småsutringen å da har hun lert seg å sovne selv..
Anonym bruker Skrevet 19. september 2008 #15 Skrevet 19. september 2008 her er det ikke sjeldent at minsten våkner kl 5 og vil se på pippi eller sabeltann, han har ikke tv på rommet, men ser på i stua mens vi bytter på å ligge på sofaen å duppe av.... han bare elsker sabeltann, og kan alle sangene utenatt... sitter med sabelen i handa og sjørøverhatt på hodet og synger av full hals.. hehe.... på dagen får han bare høre sabeltann på cd på rommet sitt... han er 20 mnd....
Regnbuens barn™ . Skrevet 20. september 2008 #16 Skrevet 20. september 2008 Dere tror ikke at dere gjør dere selv en bjørnetjeneste ved å la barna se på tv når de egentlig bør sove? De blir jo nærmest belønnet fordi de våkner på ukristelige tider jo.. Det finnes jo en mellomting mellom å la ungen hyle i en time og det å gi etter... Men jeg kjenner frustrasjonen, har selv hatt barn som våkner mange ganger i løpet av natten, og minste ønsket å stå opp halv seks hver dag i 6mnd..
Anonym bruker Skrevet 20. september 2008 #17 Skrevet 20. september 2008 Har hatt akkurat det samme problemet her denne uken som har gått. hun har våknet bårde 4 og 5 på natta. blir litt tullerusk av det asså og sykt sliten og da er det ikke lett å ha humøret på topp. det har ikke mitt vært ihvertfall.kan det være tenner barnet ditt holder på med? det tror jeg det er her.. jeg også tok henne inn i senga ett par netter, men nå prøver jeg først å ta henne opp i armene mine og bare koseholde henne godt så hun roer seg. står og forsiktig svinger litt så hun nesten sovner igjen. tar bare noen sekunder, for hun vet at hun er trygg da. så legger jeg henne ned , igjen og går å legger meg igjen. hun sover på eget rom. noen ganger funker jo ikke dette, å det ender med senga vår. men legg han/hun i midten og snu ryggen til, ikke gi noe oppmerksomhet, itlifelle bare si natta:) det er desverre sånne perioder vi må igjennom. og prøv å ikke tenkt på det som skjedde, har skjedd meg å så vet hva du føler, men vi er bare mennesker. men jeg tenker at det å la han gråte bare gjør han mer våken, ihvertfall her. lykke til:)
MaybeAgain Skrevet 20. september 2008 #18 Skrevet 20. september 2008 Kjære deg, du er IKKE en dårlig mamma!! Og du trenger ikke ha dårlig samvittighet. Du er kun en sliten og trett mamma når slikt skjer på natta mens du er alene ) Barnet ditt har definitivt IKKE tatt sjkade av dette. Jeg er ingen fan av å la barn gråte seg i søvn på regelmessig basis, men litt skriking skader ingen! I "gamledager" når de var "mindre pedagogiske" enn i dag, var det slik de gjorde det. Bare spør enhver mor og bestemor og oldemor - du vil nok få høre at "hun/han har ikke vondt av å skrike litt" ) Vi har en datter som er eksemplarisk på søvn - legger seg ca 18/19 og sover til 07/08. Noen ganger skriker hun når hun skal legge seg, fordi hun er sint og heller vil være oppe og leke. Det skal hun få lov til å være. Da lar vi henne skrike til hun sovner, MEN stikker innom rommet hennes ca hvert 3-5 min for å gi henne smokken og bamsen, legge henne ned, legge dynen over og si "sov godt" (ingen samtale, bare "sov godt"). Vi er konsekvent, og hun gir seg som regel veldig fort fordi hun vet at hun kommer ikke ut av sengen uansett om hun skriker. Våkner hun urolig og skriker om natten bruker vi samme metode, men stort sett roer hun seg umiddelbart hun får smokken med mindre noe er galt - e.g. bæsj i bleia (som da selvsagt blir skiftet). Er det noen som kan passe barnet ditt en time eller to så du får sovet litt på dagen når du er alene - ihvertfall innimellom? Kanskje det boter litt på manglende nattesøvn. Uansett - barnet ditt lider INGEN nød pga natten i går! )
mizz25 Skrevet 21. september 2008 #19 Skrevet 21. september 2008 Herregud altså...... Dokker støtta ho i det??? Enn hvis det egentli va myyye verre enn det ho har skrevet her? Så får ho medlidenhet fra dokker? Nei,det va helt feil det du gjør.. Å legg ungen hardt ned eller ikke særlig fint e jo kjæmpebra... (klapper,NOT) Trur du ungen da sovna eller slutta å skrik? NEI,for da blir den ihvertfall sint å evt redd... Du la dæ vel neppe så tidlig kvelden før heller... Huff.. Håpa du tenk dæ litt mere om neste gang.. Beklager,men æ måtte bare...
Anonym bruker Skrevet 21. september 2008 #20 Skrevet 21. september 2008 Oh my god,e du peise hakke tuillat? Ka i fan veit du om katti ho la seg? Idiotisk innlegg!
mizz25 Skrevet 21. september 2008 #21 Skrevet 21. september 2008 Hello anonym ;-)))))))) Siden ho va sååå trøtt,så la ho seg vel neppe så tidlig =) uansett det e uvesentlig,måten ho gjor det på va ikke bra..
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #22 Skrevet 25. september 2008 Jeg synes det er utrolig skummelt med alle dere som skriver deres personlige meninger som om det skulle være en slags fasit. Med mindre dere er barnepsykologer eller har forsket svært mye på barn, synes jeg man skal være svært forsktig med å si ting som "barnet ditt lider ingen nød av å skrike seg i søvn". Hvordan kan dere vite det? Basert på det folk på dette forumet spør om, ser det ut til at mange stoler fullt og helt på råd som blir gitt her. Av den grunn synes jeg det er alles ansvar å tenke i gjennom hvordan man svarer andre. Trøst, sympati og egne meninger har jeg full forståelse at blir gitt, men å skrive noe som det skulle vært den hele og fulle sannhet, synes jeg man skal holde seg for god for. Jeg kunne sikkert lagt ut dette innlegget mange steder her inne, men når det kommer til dette med å la barn gråte seg i søvn får jeg vondt langt inne i hjertet og klarer ikke tie stille. Dette er ingen kritikk av deg som startet denne tråden, men til dere som leker eksperter uten å være det. Legger ved en link til en artikkel jeg tror noen og enhver burde lese: http://www.vl.no/magasin/livogsjel/article3120444.ece?service=print
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #23 Skrevet 25. september 2008 Jeg vil bare si at jeg synes ikke du er en dårlig mor, bare en litt sliten en... Sender deg en liten klem! Vet hvordan det er å være fortvilet og søvnløs!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #24 Skrevet 26. september 2008 Du har helt rett, anonym 21.04!!! Vi vet ingenting om barn har vondt av å skrike seg i søvn; mange voksne mennesker sliter med psykiske problemer - hvordan vet vi at dette ikke kommer av at de måtte skrike seg i søvn små babyer??? Mange trøster hverandre her inne for å gjøre seg populære og virke medfølende, men dere gjør dere selv og de som spør spørsmål en bjørnetjeneste, når dere ikke har peiling på hva dere snakker om!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #25 Skrevet 26. september 2008 Dra meg baklengs inn i fuglekassa!! Da jeg ble født skulle barn ligge å gråte, og det gjorde vi fra vi var født omtrent. vi skulle ha mat til faste tider, og gråt nok mye fordi vi var sultne men ikke fikk mat når vi selv var sultne. Gråt var bra for lungene og blabla. var mange unnskyldninger/argumenter for at gråt bare var sunt... (jeg er selvfølgelig ikke enig, og forskning viser jo noe annet i dag) Poenget mitt er at jeg kan ikke se at hele befolkningen i min aldersgruppe lider som følge av det i dag...! Dessuten er det forskjell på å gråte en natt og på å gråte hver natt. Medfølelse viser man når man kan sette seg inn i en annens situasjon enten man har opplevd den selv eller ikke. Og kan ikke forstå hva populæritet har med saken og gjøre. Det er da flere som uttrykker seg anonymt?? Jeg tror ikke du har opplevd noe lignende selv, og kanskje ikke har evnen til å sette deg inn i andres situasjon? Men tenk deg litt om i stedet for å være så dømmende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå