Gå til innhold

Fikk en huske i hodet..

Anbefalte innlegg

Da jeg kom for å hente mini i barnehagen i dag, var det en litt betuttet gutt som møtte meg med skrubbsår og blåmerker på siden av hodet. Han hadde visstnok fått en huske i hodet, da han hadde stått ved huskene når noen eldre barn hadde lekt der (mini er 15 mnd). Han hadde visst vært i fin form etterpå og de hadde rensa sårene. De fant ut at siden jeg var like rundt hjørnet, var det liten vits i å ringe etter meg. Det er jo forsåvidt greit...

Kjenner jeg likevel er litt "urolig", og redd for at han skal ha tatt skade av dette selv om det ikke vises noe nå. Jeg må påpeke at jeg ikke klandrer noen av de ansatte for det som skjedde, uhell kan jo skje i en barnehage liksom. Men likevel... en dag i forrige uke hadde han falt på kanten i sandkassa og slått seg (enda mer uhell enn det med huska), da hadde de ikke renset såret som var en salig blanding av snørr, blod og sand :S

Kjenner at jeg er redd for at han ikke blir passet godt nok på, til tross for at jeg egentlig føler meg trygg på at han blir godt ivaretatt. Er fornøyd med barnehagen på alle måter, og de ansatte er veldig trivelige, og mini liker dem alle kjempegodt.

Tror kanskje jeg måtte bare lufte tankene litt... synes han slåt hodet sitt litt for ofte, han er litt "uforsiktig" om man kan kalle en ett-åring det. Han løper fortere enn han evner, og snubler derfor en del... hvor mye tåler egentlig et lite hode?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138713592-fikk-en-huske-i-hodet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen barn har mer blåmerker og skrubbsår enn barnehagebarn.

De er mye ute - og alt nytt av lekeapperater skal prøves ut. Gjerne vil de minste klare det samme som de store også.

Det blir mye "klabb og babb" i en bhg. De ansatte passer nok godt på allikevel.

Hadde jeg hørt at min gutt slo hodet så hadde jeg nok være svært oppmerksom på hjernerystelse. Men om du tenker på skallebrudd og hjerneblødning så skjer dette svært skjeldent - og barnet vil da få et blackout/besvime.

Takk for svar.

Ja, han var jo helt som før rett etterpå... ser i dag at blåfargen er borte, og kun skrubbsårene som er igjen. Så den huska traff nok ikke så hardt som vi trodde.

Da jeg leverte han i bhg i dag, var det tydelig at de ansatte hadde vondt av det som hadde skjedd. Mini er visstnok veldig ivrig på huskene, så skjønner godt at slikt kan skje.

Ærlig talt. Hva skal barnehageansatte gjøre? Bure ungene inne? Og kanskje la dem sitte på tripptrapp-stolen sin og ligge i vogna hele dagen?

Uhell skjer, og barn er faktisk mer robuste enn du tror! Er det ikke bedre at barnet ditt får utfolde seg utendørs, skrubbe seg litt, få en huske i hodet.. og få en sunn holdning til kropp og bevegelse og god kroppsbeherskelse? Klart han er uforsiktig om han er 15 mnd - han har jo ingen erfaring i løping og utfoldelse. Dette skal jo prøves ut!

Det skal MYE til for at et barn får kraniebrudd eller hva du var mest bekymret for. Jeg sier ikke at bhg-ansatte ikke skal følge med, for det skal man jo selvsagt. Men at et barn ramler og slår seg på sandkassa er umulig å forhindre. Å få en huske i hodet er også noe som skjer innimellom. Barn er utrolig kjappe, og barnehageansatte har ikke superkrefter slik at de kan løpe etter hvert enkelt.

Jeg synes ikke det er så selvsagt at et hardt slag mot hodet er "bare slikt som man må regne med".

Jeg, eller andre omsorgspersoner i familien, passer alltid på vår lille i forbindelse med husker. Særlig hvis det er store barn på huskene.

Dette fordi vi vet det kan skje. En klassisk felle som kan unngås. Akkurat som fall i trappa, drikke sterke vaskemidler, eller være alene med grytene på kjøkkenet. Eller klatre opp på ei usikret trampoline. Eller klatre i usikrede hyller, fall fra stellebord. Etc.

Vi unngår det vi kan. Og ungen slår seg likevel, og den får utfolde seg mer enn de fleste. Men det er ikke slagene mot hodet som er målet med oppveksten, men den frie fysiske utfoldelsen.

Husk på anonym 18:43 at det i barnehagen ikke er en voksen til å passe på hvert enkelt barn. De har tre eller fire i samme alder som din som samtidig skal utfolde seg, og det er kun i de få øyeblikkene midt på dagen da alle er på jobb samtidig og ingen har pause, og ingen barn har bæsja og trenger ny bleie, eller når ingen mat skal lages. Barn har en tendens til å utforde seg i den himmelrettningen som faller dem inn, og det er sjelden at alle tre eller fire velger å være på nøyaktig samme sted til samme tid. Da kan noen falle ned fra sandkassen eller få en disse i hodet uten at noen voksne rekker å avverge det.

Annonse

Får en skader i hodet blir en trett og kvalm, det vet de ansatte=0) Men er du i tvil, ta en tur til legen da vel=0)

Litt sår her og der er en del av det å vokse opp, og en konsekvens av å bli motorisk flink=0)

Motorisk flinke barn, blir bedre sosial, lærer fortere og er flinkest på flere områder!

Til orientering så er merkene etter huska snart borte, kun noen få skorper igjen :) Så det var nok ikke så hardt som først antatt. Til dere over her som sannsynligvis tror at jeg er helt "brød" i hodet, og at jeg mener at barnet mitt bør følges til enhver tid... nei, jeg tror ikke det, men jeg er vel som de fleste mødre, og vil at ungen min skal ha det godt i barnehagen (noe han har og vel så det). Sambo er snart ferdig utdannet førskolelærer, så jeg vet hvordan en barnehage fungerer, for all del...

HI

Unnskyld hvis jeg fremstod som krass. Jeg skjønner selvsagt at man er redd for gullene sine, men noen ganger må man se litt lenger enn til sin egen nese og kanskje se ting i et annet perspektiv. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg passer veldig godt på barna i bhg der jeg jobber, men likevel kan jeg ikke forhindre at de får noen blåmerker, kuler i hodet eller noen skrubbsår. Heldigvis er det ingen foreldre som forventer det heller.

Du skrev at du skjønner at slikt kan skje, men samtidig er du redd for at han ikke blir passet godt nok på. Og dette i en barnehage du i tillegg er fornøyd med på alle mulige måter ellers. Synes det er litt rart om du er redd for at de ikke passer på ham fordi han fikk en huske i hodet en dag.

Og med innlegget ditt over her til meg, så er det vel heller du som fremstår som fornærma. Jeg har iallfall ingen grunn til være det.(?)

Godt det gikk fint med gutten din! :-)

Ja,makan til krasse svar her inne!! Det er så umodent... Men,men, blir eldre med åra enkelte her inne også, tenker jeg.

Håper alt er bra med gutten din nå. Hadde vært like bekymret som deg. De er jo det mest dyebare vi har. Trenger ikke å slå seg gul og blå hele veien for å bli sterke, robuste barn, nei....

• 4 uker senere...

Det er helt normalt for barn og falle og slå seg... finnes det barn som ikke har skrubbsår eller blåmerker? Barn skal lære seg mye, blant annet å gå og klatre. Det og prøve selv oker selvfølelsen og evnen til å mestre noe. Og få lysten på ville. Det Motoriske... !

Dersom du kjenner at du er nervøs og synes det er ubehagelig synes jeg du skal gå og ta det opp på en sakelig måte. Det er ingen god følelse og ha i kroppen som mor. Denne kan jo bare bygge seg opp å bli verre!

Annonse

15 mnd gamle barn blir ikke flinkere motorisk av å få huska i hodet. Det går nok som oftest bra, men de kan også få f.eks hjernerystelse av det. Selvsagt skjer det av og til uhell, men de små skal og bør passes godt på f.eks ved huskene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...