elle-vill Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 Hvorfor henger nesten alle helseteppe eller annet teppe over vogna når de er ute og triller? Jeg lurer på hva jeg har gått glipp av her... Spurte helsesøster om det samme og hun skjønte det heller ikke. Men det hadde vært et tema på helsestasjon, og de skal nå begynne å ta det opp på nyfødtsamtaler. For det er visst gjort endel undersøkelser av luftkvaliteten i vognene, og den var ganske dårlig selv uten teppe. Og med teppe foran kunne det være direkte helseskadelig. Dette er ikke ment som kritikk eller noe, jeg bare lurer veldig på hvorfor man gjør dette. Og tenkte at kanskje noen setter pris på informasjon om luftkvaliteten!
Gjest Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 Mange må ha teppe over vogna helt til smotten har sovna, ellers vil de bare holde seg våkne ved at de titter ut. For oss holder det å ta over myggnettingen og en vognparasoll som dekker den ene siden. Uten de to tingene løfter snuppa seg opp hele tiden for å titte ut...liten nysgjerrigper;D Men noen har jo dette teppet over vogna konstant og det kan jeg ikke forstå....litt av vitsen er jo at de skal få frisk luft...
Labambie Skrevet 17. september 2008 #3 Skrevet 17. september 2008 Hehe! Ja, denne diskusjonen kommer sånn innimellom.. Og jeg er helt enig med deg, det samme er landsforeningen for uventet barnedød (lub) slikt øker selvsagt risikoen for krybbedød. Nå har gudskjelov barselavdelingene også begynt å fraråde dette. Om man stikker hodet nedi en vogn, så er luften allerede varm og tung. Om man da skal hindre litt luft å komme til, så sier det seg selv at det blir lite luft... :-( Mange forsvarer bruken av dette med sol, vind osv.. Men det finnes bedre løsninger enn teppe foran åpningen. For min del, blir det helt feil og totalt ulogisk å hindre frisk luft å komme til.
elle-vill Skrevet 17. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. september 2008 Skjønner... Jeg tenker at litt av poenget med en trilletur må jo være den friske luften! Men jeg tipper at noen gjør det fordi de ser andre gjør det også. Jeg vet selv at som førstegangsforelder så er det lett å bli påvirket av hva andre gjør;)
Labambie Skrevet 17. september 2008 #5 Skrevet 17. september 2008 Jeg tror det er mye tradisjon i å gjøre det ja. Mange gjør det, men vet egentlig ikke helt hvorfor de gjør det. Bare fordi det virker som alle andre gjør det. Så kommer noen til å si at de må gjøre det når barnet skal sove f.eks inne på kjøpesenter. Jenta mi sover godt inne på kjøpesenter uten teppe foran åpningen. Det er å skape et behov som i utgangspunktet ikke er der. Alle barn sovner i lyset. Så har du de som hevder det er pga vindt... Mye enklere og bedre å bare snu vogna. Eller så gjør det heller ingenting om barnet får vind i kinnene sine.
Katharina88*Angelica08 Skrevet 17. september 2008 #6 Skrevet 17. september 2008 Liker det ikke, kan ikke fordra og se det heller..
Malin G. Spann Skrevet 17. september 2008 #7 Skrevet 17. september 2008 Jeg har teppe over vogna når solen skinner rett i fjeset på babyen. Å da prøver jeg å bare ha det hengende akkurat så langt ned at det kommer frisk luft, samtidig som solen ikke skinner inn i vogna. Bruker aldri teppe ellers.
baby 07.02. Skrevet 17. september 2008 #8 Skrevet 17. september 2008 Jeg grøsser hver gang jeg ser det. Syns synn i de babyene nedi vogna med teppe over. For meg er det også helt ulogisk å gjøre boe sånt! Heldigvis har jeg evnen til å snu vogna hvis det er sol el... Herregud trodde ikke noen måtte ha info om at dette ikke er bra...
Gjest Skrevet 17. september 2008 #9 Skrevet 17. september 2008 Er i mot teppe foran vogna. Det er som andre sier her helsefarlig. Når sola stod på som verst i sommer kjøpte jeg en parasoll til vognen. Fungerte supert det- Tror også at det kommet av mye uvitenhet og det at man ser andre gjør det- Og hvis man har lagt til ungen den vanen at den må sove i mørket så er det vel mange som velger den enkle veien istedenfor skrik og skrål. Bra hvis dette blir belyst på helsestasjonene framover. Skikkelig dårlig trend alstå!
SmashingMummy Skrevet 17. september 2008 #10 Skrevet 17. september 2008 Jeg har hatt teppe for å skygge for skarp sol. Tatt vekk hvis jeg har trillet en annen vei og henger bare på skrått for å skygge over ansiktet hennes.
elle-vill Skrevet 17. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 17. september 2008 Så godt å høre at ikke alle sverger til dette! Har litt følelsen av at "alle" gjør det. Vi gjør jo oss selv en bjørnetjeneste ved å venne dem til at det alltid skal være mørkt når de skal sove. Og for å være helt ærlig så må det jo være utrolig kjipt for de barna som ser litt lenger enn innsiden av vognen å bli snytt for den herlig utsikten. Det må jo være dritkjedelig å se rett inn i et teppe når de først er ute og ser på livet. Med mindre man kun triller for å få barna til å sove da.
Malin G. Spann Skrevet 17. september 2008 #12 Skrevet 17. september 2008 Nå blir jeg nok grillet, MEN jeg ser ikke problemet når man legger tilrette for at det kommer frisk luft inn. Slik at teppet kun blir hengende slik at barnet ikke får sol i øynene. Så trekker jeg heller ned dyna slik at det blir et godt luftehull. Dekke til slik at vogna blir helt tett hadde jeg aldri funnet på.
RødRev Skrevet 18. september 2008 #13 Skrevet 18. september 2008 Her har vi dib-moralismen på plass ja.. takk for det. Hva med oss som har utrooolig nysgjerrige barn som absolutt ikke får sove uten mørke og ingenting å se på/ plukke på. Sånn er det nemlig her. Jeg bruker et lett helseteppe med lufttilførsel på begge sider når småtten har sovnet. Før det må jeg henge noe mørkere foran. Tar jo ikke så lang tid da. Sånn er det bare, og jeg blir litt provosert over dere som synes det er så avskylig.
En snupp - og en knert i magen Skrevet 18. september 2008 #14 Skrevet 18. september 2008 Vi har brukt et helsteteppe halvveis foran åpningen når sola har stått rett inn i vogna, parasollen funket ikke til å dekke skikkelig når vi gikk tur i sommer. Ellers bruker vi det ikke
anette&tutta mari :) Skrevet 18. september 2008 #15 Skrevet 18. september 2008 kunne aldri falt meg inn å gjøre. det er ok hvis det henger halvveis over og man VET det kommer inn luft, men hvorfor ikke bare bruke parasoll eller kjøpe en vogn med vendbart styre? kjempefint at man nå skal bli opplyst om dette for det er nok som mange sier blitt en trend det her.
ventejenta Skrevet 18. september 2008 #16 Skrevet 18. september 2008 Jeg var i utgangspunktet sterkt imot bruk av tepper over vognene, og før jeg fødte tenkte jeg at jeg ALDRI skulle bruke det. Meeeen.... Jeg har vendbart styre på vogna, men den er så og si umulig å trille gal vei. Jeg har gått til innkjøp av parasoll, men den er håpløs å få festet greit på vognen (mulig jeg gjør noe feil, har kjøpt parasoll som hører til vognen). Har også kjøpt et slags UV-nett til å ha foran åpningen, men føler det tetter enda mer igjen enn et helseteppe. Så jeg har av og til vært nødt til å ha teppe over vogna så ikke poden skal få sola rett i øynene. MEN: jeg tetter aldri helt igjen, hvis sola kommer fra venstre, henger jeg det kun over venstre side, eller motsatt. Hvis den kommer rett inn i vogna fester jeg teppet med klyper på skjermen og over til styret. Slik kommer det luft inn fra begge sider, men ingen sol. Hvis noen har bedre tips til solskjerming tar jeg imot med takk!
lambchop Skrevet 18. september 2008 #17 Skrevet 18. september 2008 Misunner deg som har vendbart styre! Her har vi bare brukt å snu vogna og trille baklengs på de verste (beste?) solskinnsdagene. Slitsomt, ja, men synes det er bedre enn alternativet med teppe over. Fikk aldri kommet oss rundt til å kjøpe parasoll, så da ble det denne heller tungvinne løsningen. Vil tro at det med å trille gal vei er en treningssak, det var det i alle fall her.
*Mamma-i-Mars* Skrevet 18. september 2008 #18 Skrevet 18. september 2008 jeg bruker å ha helseteppet litt over vognen pga solen for jeg har ikke makket meg til å kjøpe en parasoll til vognen enda...mn jeg dekker bare slik at han ikke får solen i øyet, ikke heeeeeeeeeele åpningen ;p
vimsa;) Skrevet 18. september 2008 #19 Skrevet 18. september 2008 må bare si at det er utrolig provoserende når dere som har babyer som sovner på kjøpe senter og lignende utaler dere om å skape behov.. barn er faktisk forskjellig, og hvis mann har et barn som sovner med så mye lyder rundt seg så ikke tro at det er noe alle kan!! blir så irritert når det blir lagt fram som det er noe man har gjort riktig for å få til dette!! alle har vel vært der at man har prøvd, men det er kanskje en grunn til at mann slutter å prøve? ikke fordi han skaper et behov som ikke er der!! Det er nettopp det det er? hvorfor hadde mann ellers tatt fra seg selv muligheten til å kunne fly i butikker når babyen sover?? beklager, pleier ikke være så kvass. men bare bobla over her. når det gjelder teppe debatten er jeg helt enig...) jormoren min fortalte faktisk en historie om et barn som var lagt inn på intensiven pga mye co2, dårlig oksyginering inni i vogna..
Antro Skrevet 18. september 2008 #20 Skrevet 18. september 2008 Å hærliget! Har du tenkt på de ungene som faktisk ikke sover når de får lys i ansiktet? Jeg kan faktisk bare drømme om at min skal sove uten teppe over vogna..Og ja, jeg har prøvd fra tidlig alder å venne han til dagslys, men han har nok arvet lysømfintligheten min. Dessuten er han så nyfiken at han aldri ville ha sovnet. Jeg vil gjerne se en empirisk basert undersøkelse på at luften blir dårligere og at det øker sjansen for SIDS. Har du en link?
2hærligegutter Skrevet 18. september 2008 #21 Skrevet 18. september 2008 her vil det ta en evighet før han hadde sovnet hvis ikke jeg hadde gjort det. Tar det vekk når han har sovna da. Men vet om mange som ikke sovner hvis ikke det er mørkt
Trulte76 Skrevet 18. september 2008 #22 Skrevet 18. september 2008 jeg heller skjønner ikke helt det der. Forstår argumentet med sola, men jeg triller heller vogna etter meg så han ikke får sola i ansiktet, eller så vipper jeg litt opp dyna så det skjermer akkurat. Men i sommer så jeg noen som trillet inne på et kjøpesenter med et tykt pledd over. Det kan jeg ikke skjønne vitsen med.
Simbasa Skrevet 18. september 2008 #23 Skrevet 18. september 2008 Jeg lurte også på det med teppe over vogna. Så at de fleste andre gjorde det, og tenkte at det sikkert var lurt. Samboeren min nekta, fikk knapt nok ha en myggnetting over. Han har en utdannelse der han jobber mye med luftkvalitet, fysikk og kjemi, og mente at et teppe ville øke varmen og skape dårlig luftkvalitet (lite oksygen som etter hvert kunne bli oppbrukt av barnet hvis det ble for lite tilførsel av ny oksygen). Han sa at det forsåvidt var greit nok med de som har tepper med hull i (helsetepper) og som bare dekker deler av åpninga, men for vårt barn ville han ikke anbefale det heller. Vet ikke hva som er riktig her, og vil ikke moralisere. Sier bare hva han mente.
knærten71 Skrevet 19. september 2008 #24 Skrevet 19. september 2008 Over 7 minus og vind så bruker jeg det
kisselin Skrevet 19. september 2008 #25 Skrevet 19. september 2008 Så lenge man bruker helseteppe får da barna nok av luft. Vi er helt avhengig av å bruke det mot sola. Parasol funker ikke for meg. Den er bare i veien, og det er iallefall klønete å skulle gå å dra vogna etter seg. Jeg kan skjønne at spørsmålet dukker opp, men er helt fjernt å begynne å kritisere de som bruker teppe over. Man gjør da som man vil?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå