*sommer* Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 Hei Jeg har fra før av hatt: 1. avbrutt forsøk 2. gjennomførte IVF Jeg har FSH på 7-8 og noe forhøyet østradiolnivå. Produserer veldig få egg, men sist ble 2 av 3 befruktet. Min samboer og jeg diskuterer nå 3 nye forsøk i norge for deretter å prøve i Danmark, men jeg er mest på Danmark først. Har dere noen erfaringer?
Gjest Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 Leit og høre at du testet negativt, *sommer*( Jeg har veldig lyst til og prøve assisted hatching. Klinikken her nede gjør det som fast prosedyre ved fryseforsøk, men jeg har lyst til og spørre om de kan være så snill og gjøre det på det ferske forsøket vi skal ha nå. Etter så mange runder er man klar for og prøve noe nytt:) De har vel gode resultater i Danmark med den prosedyren; har de ikke??
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 18. september 2008 #3 Skrevet 18. september 2008 Jeg har hørt om dette før, men hva innebærer det egentlig. Vet at det skal være bra for oss med høye FSH verdier. Noen som vil dele litt info??? Det blir nok ikke aktuellt hos oss da, men man kan jo håpe. Vi har ikke råd til flere forsøk uten om disse 3 forøkene
comma Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 Hei Vi var i Danmark for 3 år siden, å hadde 3 forsøk der. På dei 2 siste forsøka blei det gjort assisted hatching. Blei gravid på begge, men mistet senere i svangerskapet. Dei gjør assisted hatching på egg som har litt tykt skall sa dei til oss. Det funket hverfall hos oss. Det var ikke det som gjorde at vi mistet. Så jeg kan trykt anbefale det om dere får tilbud om det. Lykke til
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 Hei sommer.. jeg har også vært i danmark og hatt ass hatching og ikke ble gravid men mistet.. legen min her hjemme har ikke noe tro på det. Jeg vet ikke hva jeg selv mener om den saken hehe.. Uansett ønsker jeg deg masse lykke til.. Tenk på at jeg fikk beskjed av danmark at mine tette eggledere var årsaken til at vi ikke lykkes.. og jeg sitter nå gravid på egenhånd hehehe. litt feil diagnose kanskje hihi..
♥♥Vilsågjerne♥♥ Skrevet 18. september 2008 #6 Skrevet 18. september 2008 Jeg har spekulert en del på ass.hatching- men man må som sagt ut av landet for å få dette. Er jo ikke lov i Norge. Spurte Hausken om denne metoden,og han var klar i sin tale når han mente at dette ikke hadde noe for seg. Ikke godt å si hva man skal tro på som vanlig dødelig....
apriljente-66 Skrevet 18. september 2008 #7 Skrevet 18. september 2008 Jeg har hatt to runder med ass.hatching på Nordica i København og er nå inne i mitt 3 forsøk. Foreløpig ingen tegn på graviditet, men jeg har likevel tro på dette. Har snakket med et par leger om dette, bla. med chefslege dr. Lindenberg. Det kan ha noe med alder å gjøre, at skallet blir tykkere og ass hatching vil gjøre festeprosessen bedre da det klekkes. Vi har kjøpt en pakke med 3 ivf.forsøk. Hatching koster kr 2500 DK ekstra pr. forsøk. www.nordica.org: "Gode resultater med laser assisted hatching Brug af laser assisted hatching for kvinder over 38 år i IVF-behandling har medført en succesrate på 44%. Succesraten for samme gruppe af kvinder hvor laser assisted hatching ikke er anvendt er resultatet på 26%."
*sommer* Skrevet 19. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 19. september 2008 Hei jenter og takk for så mange innspill. Har dere på forhånd fått vite at dere har et tykt skall på egget eller har de funnet det ut der? Har dere hatt en lege her hjemme som har skrevet ut medisiner og som har tatt ultralyd for så å dra til Danmark og uttak og innsetting eller hvordan fungerer det. Ser bare for meg at det kan bli dyrt med mange turer opp og ned. God helg :-)
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 19. september 2008 #9 Skrevet 19. september 2008 Hei.. når det gjelder om man trenger ass hatching eller ikke, fikk jeg vite ved at jeg ringte klinikken etter at de tok ut eggene, dagen etter. Så sa de at jeg burde gjøre det, og da sa jeg ok.. er jo ikke sikkert eggene dine trenger det.. er jo her spm om de kun tenker penger eller om de virkelig vil at du skal lykkes og behovet er der.. Jeg har en lege som samarbeider med de der nede. Jeg har tatt alle undersøkelser og ul her hjemme, danmark har sendt meg resept på medisiner, og har jeg trengt mer har legen her hjemme fikset det. Veldig greit var det.. Etter noen dager på sprøyter er det jo tid for ul, og etter det sender legen hjemme svaret på antall egg og str til danmark og de ringer deg. Så blir dere enige om enten og sette e.l sprøyten og komme nedover eller så må du stikke noen dager til.. og må du det er det samme runda, inn til ul sjekk så sende/faxe resultat til danmark og ny vurdering. Alle mine 3 ganger har jeg måttet stikke noen dager ekstra og har satt e.l sprøyta på danmarks båten kl 21 hehe.. Ønsker deg masse lykke til og god helg ))
*sommer* Skrevet 20. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 20. september 2008 Tusen takk for svar Tullemor og så gøy å se at dere har blitt gravide helt på egenhånd. Det er jo helt fantastisk. Håper spiren holder seg godt fast :-)
Børnbøøøøørn 2 barnsmamma :) Skrevet 20. september 2008 #11 Skrevet 20. september 2008 Jeg har prøvd på ett forsøk, han sitter i stolen å ser tv !
Astra71 - tvillingmor Skrevet 20. september 2008 #12 Skrevet 20. september 2008 Hei! Jeg har hatt tre forsøk (egentlig fire, men ett ble avbrutt) i Haugesund. Jeg har hatt mange egg alle gangene, og god befruktning. Den ene gangen fikk jeg helt perfekte egg, i følge bioingeniøren, de andre gangene har de vært litt over middels. En kjemisk gravidiet i forsøk to, men ellers ingenting. Etter negativt resultat i august måtte vi ta stilling til hva vi skulle gjøre videre, om vi skulle ta private forsøk. Jeg kom tilfeldigvis over Nordica i København, og kontaktet dem. De fortalte meg at assisted hatching absolutt ville være noe for oss (jeg er snart 37 år). Og Nordicas statistikk overbeviste oss. De sier at etter at de tok i bruk denne metoden, så har de nå samme resultater for kvinner mellom 35 og 40 som for yngre kvinner. Dessuten trenger jeg å gjøre noe nytt for å fatte nytt håp. Det hadde nok ikke vært like lett å være optimist dersom jeg bare skulle gått gjennom det samme en gang til i Haugesund. Og nå har ballen begynt å rulle - jeg har fått fakset ned journalen min, og samme dag sendte de resept og medisinskjema i posten til meg. Skal begynne ny behandling om noen dager - en måned før jeg kunne begynt i Haugesund :-) (Skal ha kort regime denne gangen, det skal bli deilig å slippe den sprayen!) Du må ha masse lykke til med valget!
Kine71 Skrevet 21. september 2008 #13 Skrevet 21. september 2008 Heisann! Sommer jeg skjønner at du tenker på å prøve noe nytt. Blir nok slik etter et negativt forsøk. Jeg har også vært i kontakt med Nordica tidligere. Hadde et avbrutt icsi forsøk i mai, der kun to egg ble befruktet, men ikke utviklet seg. Jeg kontaktet Nordica og håpet at dr Lindeberg skulle komme med noe hokus pokus. F.eks prøve Menopur for å bedre egg-kvaliteten. Da var det ikke snakk om assissted hatching. Hadde jo aldri fått satt inn noe egg før. Lindenberg mente jeg kunne prøve samme dose medisin og kort regime. Mannen min mente vi burde prøve en runde til på stolav, mye pga pengene. Det gikk jo mye bedre denne gangen der da. Spurte om jeg kunne få kort regime og det fikk jeg. Fikk 6 egg befruktet og 1 inn og 3 på frys. Men det festet seg ikke! Har fått mensen. Jeg har ringt til stolav og spurt om jeg kan få ferskt forsøk eller om jeg MÅ bruke fryse-eggene. Kanskje jeg skal høre om jeg kan sette inn fryse-egg i okt og deretter evt dra til Danmark. Det som frister meg med Nordica er det spindelmikroskopet de har der, de kan se på kromosomene og dette med assissted hatching. Og det går sikkert ann å bli stimulert med Menopur hvis man ønsker det. Dessuten er det jo mulig å få satt inn 2 egg, noe de visstnok ikke gjør i det offentilige. Så du er i gang på Nordica du Astra71. Er spent på å høre dine erfaringer. Ja det er ikke lett å velge. Hadde man hatt fasiten så hadde det ikke vært noe problem, men det er jo kun å følge magefølelsen sin. Lykke til med valget sommer, vi får oppdatere hverandre her!
*sommer* Skrevet 21. september 2008 Forfatter #14 Skrevet 21. september 2008 Høres ut som Nordica kan bli alternativet for oss. Jeg og min samboer har kun vært sammen 1 år og får derfor ikke forsøk i det offentlige! Håper det klaffer for derer Astra71, du får holde oss oppdatert. Blir spennende å høre om du blir ruger igjen Kine71. Jeg har alltid så få egg så det blir neppe noe igjen til fryser`n for min del :-)
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 21. september 2008 #15 Skrevet 21. september 2008 Hei *sommer* Vi hadde hatching på 1. forsøk i Finnland, men testet negativt. På 2. forsøk mente de at det ikke var nødvendig med hatching (tror grensen ligger på 15 mikrometer) og da testen jeg positivt! (men det gikk jo galt og alt det der...) Unsett: Spennende med Danmark - lykke til! Klem
lillelilly Skrevet 22. september 2008 #16 Skrevet 22. september 2008 Hei dere! Bare lurer litt jeg, sjekker de tykkelsen på eggene her i Norge? Hadde jo vært greit å vite om de har tykt skall før man evt. bestemmer seg for DK. Jeg har satt inn for 10. gang nå, men har dessverre ikke noen god følelse denne gangen heller. Har testa positivt 3 ganger før (2 kjemiske), men aldri kommet særlig langt. Har flotte egg og alt ser bra ut, men problemet er da tydeligvis at de ikke vil feste seg og bli der. Er "bare" 33, men det kan vel hende skallet er tykt for det? Går det ikke denne gangen har jeg kun 1 egg igjen på frys og vil da vurdere DK pga. assisted hatching. De fleste legene har ikke særlig stor tro på det her i Norge tror jeg, men det vil jo være dumt å la det være uprøvd..... Noen synspunkter??
apriljente-66 Skrevet 23. september 2008 #17 Skrevet 23. september 2008 Hei lillelilly Synd og høre at også du sliter.... Har selv 10 påbegynte forsøk uten hell.. Vedr. ass.hatching så vil de sjekke eggene i spindelmikroskopet på Nordica. Det er et veldig detaljert mikroskop som ser kromosomfeil osv. Sist vi snakket med legen (for å høre om dette virkelig var noe for oss), sa de at de vurderer det fra gang til gang (har hatt 3 forsøk med ah nå). Så dere kan jo ta en prat med dem, det er også beregnet på de med mange forsøk som ikke har lykkes (utenom alder).
Søskenhåp adopterer Skrevet 23. september 2008 #18 Skrevet 23. september 2008 Har lest at noe av grunnen til de er skeptiske til dette her i landet er at de mener det kan skade eggene da i forbindelse med at det kan bli misdannelser på fosteret, eller i alle fall at man vet for lite om dette enda.... Noen som har hørt/vet noe om dette? Tenker litt på dette selv hvis vi orker flere runder utenom mine 2 siste forsøk jeg nå har igjen. Krysser jo fingrene for at det ikke blir nødvendig da... Men er 37 nå.
lillelilly Skrevet 23. september 2008 #19 Skrevet 23. september 2008 Takk for svar apriljente-66. Vil nok ikke gi oss uten å ha forsøkt. Føler meg litt alene om å ha så mange forsøk, men det er jo tydeligvis, dessverre,flere av oss. Vi får krysse fingrene for at det blir vår tur til slutt også! Hvis det er snakk om at det kan bli missdannelser er jo det litt skummelt....... Vil tro sjansene er ytterst små i tilfelle?!
*sommer* Skrevet 24. september 2008 Forfatter #20 Skrevet 24. september 2008 Hei Vi var til ettersamtale hos Aleris i går etter nevativt resultat. Jeg spurte om dette med Hatching og som sagt hadde ikke de noe tro på dette og mente det bare var en måte å få mer penger i kassa på. Legen mente også at det kunne være skadelig for videre utvikling at de stakk hull på skallet. Når det gjalt å sjekke kromosomer sa han at det kun tar ut et par kromosomer og at ikke disse kunne gi noe standars svar. Alle har vi egg og sædceller med kromosomfeil og det kunne jo hende at det de testet var en av disse. Han sa også at Norge har bedre prosent for graviditet enn de har i Danmark..! Vet ikke om jeg ble så mye klokere etter dette, men det var ihvertfall det vi fikk beskjed om :-/ NB! Det er også større sjanse for å lykkes de neste 1-2 mnd etter negativt forsøk. Så her er det bare å stå på. :-)
apriljente-66 Skrevet 24. september 2008 #21 Skrevet 24. september 2008 Det er ikke godt å vite hvem som har rett av oss prøvere. Vil tro de konkurrerer litt i Norge og Danmark. I Dk sier de at sjansene er større der. Men Lindenberg i Dk og Holst/Magnus på Aleris kjenner hverandre godt og vet hva den andres klinikk står for. Men vi hadde mange forsøk på Aleris, derav 3 forsøk der eggene ikke utviklet seg og syntes det var naturlig å prøve andre steder. I Dk har alt gått veldig greit, med kort regime og mange egg ut, slik sett er jeg veldig fornøyd selvom jeg ikke har blitt gravid. Det koster litt ekstra og er litt mer "styr" siden man ikke har alt på ett sted (må ta gyn i Norge), men alt i alt synes jeg DK forsøkene var vel verdt. Mht. kromosomtesting, sa de at de hadde fjernet 2 "kromosomsyke" egg fra de 10 jeg fikk ut sist. Spindelapparatet skal visstnok være veldig bra. Så.. igjen vi velger jo å tro på det de sier. Alt er opp til hver enkelts vurdering med andre ord Lykke til !
Astra71 - tvillingmor Skrevet 25. september 2008 #22 Skrevet 25. september 2008 Heisann Kine! Tenkte bare jeg ville fortelle deg at jeg har fått inn to egg alle tre gangene jeg har vært på offentlig sykehus i Norge (Haugesund). Legen min sier at 'aldersgrensen' for å få satt inn to vanligvis er rundt 37 år. Jeg var nesten 36 på mitt første forsøk, og nærmer meg nå 37, men jeg har altså fått bestemme selv hvor mange jeg ville ha inn. Det kan selvsagt ha hatt med eggkvaliteten min å gjøre, men de har også sagt at den er over gjennomsnittet (selv om jeg ikke har hatt god nok kvalitet til frys). Gleder meg bare til Nordica nå, jeg! Skal krysse fingrene for at det går bra med fryseforsøk for deg i oktober. Ei jeg kjenner klarte det nettopp på 6. forsøk, og da med fryseegg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå