Gå til innhold

hodeleie, men hodet er ikke festet, må jeg ligge nede hvis vannet går?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat samme situasjon som meg, jeg spurte jordmor i forrige uke og fikk beskjed om at dette gikk de bort fra i 2004. Du tremger ikke legge deg ned for barnet vil fungere som propp, det har ikke vært registrert problem med navlestreng etc heller. Hun jobber privat pluss helsestasjon pluss føden og er kjempeflink så jeg stoler iallefall på henne og trakk et lettelsens sukk... Men ring føden hvis det skjer!

Er i akkurat samme situasjon, og kommer rett fra jordmor nå. Hun sa at jeg skal legge meg ned inntil jeg kommer til sykehuset og får sjekket om hodet er helt festet, fordi det ofte er navlesnoren som kommer i klem....

Ett råd her og ett råd der, men selv om jeg aller helst ikke vil legge meg ned, men kunne foretrekke å sitte oppreis til sykehuset, så våger jeg nok ikke annet enn å legge meg om vannet skulle gå først her.

Litt irriterende med ulike råd rundt om i jordmorkrokene!

• 2 uker senere...

Jeg og fikk beskjed om å legge meg ned. Har en venninne som gikk og babyen hadde navlestrengen rundt halsen når den ble født..

Men det sies jo at siden du har født barn før er det mest sannsynlig at hodet ikke fester seg før fødselen..

Nei, i hvert fall ikke hvis hodet ligger relativt langt nede.

Hodet fester seg sjelden helt når du har født før, så dette med navlestrengsfremfall er neppe en risiko. Det forekommer først og fremst hos dem med babyer i seteleie eller veldig bevegelig hodeleie. Jeg fikk i alle fall beskjed om å ringe sykehuset og ellers ta det med ro- det var unødvendig å legge seg ned. Om babyen har navlestrengen rundt halsen eller ei har lite med dette å gjøre, det er i så fall snakk om at navlestrengen faller nedover i skjeden mens hodet presser nedover og dermed kutter oksygentilførselen. Det skjer ekstremt sjelden hos babyer i hodeleie:-)

Annonse

Har vært hos legen i dag. Både hun og jordmor sa at så lenge babyen ligger høyt oppe, og hodet ikke har festet seg så skal en legge seg ned. Hvis vannet da går, så vil det som regel komme mye vann på en gang, og babyen faller ned. Hvis babyen ligger lengre ned i bekkenet fra før og vannet går så vil det bare komme litt og litt vann, og da er det ikke så farlig, for babyen ligger som en propp.

Jeg har født to ganger før. Begge babyene lå høyt oppe og fødslene startet med at vannet gikk med et splash!! jeg har lagt meg ned og blitt hentet av ambulanse begge gangene, og regner med at det kanskje skjer denne gangen og!! (termin i dag!) Som oftest så går vannet om natten av en eller annen grunn, så forhåpentlig slipper vi å legge oss ned midt i gata eller butikken... Hjelp det er mitt største mareritt om dagen:-) Hadde sett lurt ut å slenge seg ned mellom frysediskene på Rema eller noe.. Knegg knegg....

• 3 uker senere...

Dette skjedde med meg med min andre fødsel. Barnet lå langt oppe og vannet gikk med et splash mens jeg satt i sofaen klokken elleve på dagen. Jeg er såååå glad for at jeg ikke var i butikken. Jeg hadde nemlig tenkt meg dit.....

Jeg la meg ned på gulvet og ringte føden, vannet fosset ut og jeg fikk beskjed om å komme meg ut i bilen, ligge i baksetet på veien og gå opp på føden.

Det er kanskje en mellomting mellom å ligge og å stå mao. Jeg spurte om jeg kunne dusje og det fikk jeg ikke, men så lenge noen kunne kjøre meg trengte jeg ikke ambulanse.

• 3 uker senere...

Jordmora mi har gitt klar beskjed om at jeg skal legge meg ned med et håndkle under rompa hvis vannet går.. Og seff ringe føden. Så jeg tenker følge det rådet. Forrige gang gikk vannet uten at hodet var festet. Jeg la meg ikke ned den gang. Men det gikk bra altså. På sykehuset (Ullevål) var det omtrent sånn at noen jordmødre ba meg holde sengen, mens andre beordret meg ut og gå.. Ganske forvirrende.. Så da ble det litt gåing og ligging om hverandre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...