Anonym bruker Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 Sånn i olje..? Tusen takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 Det stemmer at de fleste fetaostene i Norge er laget av pasteurisert melk. En annen ting som gjør fetaosten til et trygt produkt (og mozarella også) er at de skal spises ferske. De skal ikke gjennom en lang modnings- og lagringsprosess før de er spiseferdige. Pasteurisering vs ikke-pasteurisering er rett og slett et litt gammeldags råd når det kommer til listeria-faren i oster som er lagret og modnet (f.eks. Camambert osv.) Den listeria-osten som ble servert syke pasienter på Riksen i 2007 var faktisk en langtidslagret ost som var produsert av pasteurisert melk. Osten inneholdt likevel svært høye nivåer av Listeria. Dermed blir poenget mitt ganske tydelig. Det er ikke pasteuriseringen som er cluet, men det er om osten har fått stå og modne seg lenge på hylla. HVIS den skulle inneholde litt listeria i utgangspunktet, vil disse kunne formere seg i lagringsperioden og produktet kan da bli farlig for gravide og andre med nedsatt immunforsvar. Gjeldende råd til gravide er å unngå "bløte oster, både av pasteurisert og upasteurisert melk, der produktet modnes og lagres over lang. Listeria som har kommet til produktet etter pasteurisering, kan vokse til høye nivåer."
Anonym bruker Skrevet 17. september 2008 #3 Skrevet 17. september 2008 Takk for at du svarte meg så utfyllende og bra! MEN ville du spise feta - er det trygt eller ei eller er det som du skriver bare et råd at man bør la være..? Hm. Og jeg som elsker fetaost:-) HI
Gjest Skrevet 17. september 2008 #4 Skrevet 17. september 2008 Jeg spiser det hver dag jeg...... og er gravid i 18 uke. Har ikke tenkt på at det også kan være fy-fy.
Trollemor og snuppa! Skrevet 17. september 2008 #5 Skrevet 17. september 2008 Spis det med god samvittighet! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå