Gå til innhold

BMI

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes egenlig at BMI er noe tull. De måler jo ikke muskler i forhold til fett.

Veier for øyeblikket 90 kg. Legen sa i går at det er anbefalt at jeg tar en glukosetest(?) på neste kontroll.

Hvordan regner men egentlig ut BMI? Har helt glemt det jeg;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan "google" BMI, da kommer det opp en sånn nettkalkulator. Syns det er så kjekt jeg, slipper dermed å regne selv.

By the way, jeg veide nesten 94 sist, ble ikke nevnt noe om glukosetest. Var i uke 10 da.

Skrevet

Hei du.....

Vært hos legen idag, fikk beskjed om det samme jeg og.... må ta glukosetest i uke 25-27..... veier 92 nå er i uke 14.... har bare gått opp 3 kilo, og det syns jeg er bra....

Sist hadde jeg gått opp 9!!! kilo i uke 14, og da ble ingen ting nevnt....

Men,men... bare bra de finner ut av det da...... om det skulle være noe galt...

hvor høy er du forresten HI ?? Jeg er 1.72.....

Skrevet

Takk for svar:)

Jeg er 1.70cm.

Tror jeg har gått ned ca 3 kg siden jeg ble gravid. Skal prøve å hold meg til den trenden;)

Jeg skal ta glukostest i uke 18 og siden i uke 32 sansynligvis.

Sist svangerskap for 4 år siden begynte jeg på 87kg og endte på 99kg (fornøyd med å ikke bikke det "magiske" tallet). Hørte ingen ting om BMI eller vekt den gangen.

Skrevet

Jeg veide 97 da jeg ble gravid, og har desverre gått opp ganske mye, er nå i uke 26. Jeg pleier å gå opp mye når jeg er gravid. Jeg må også ta glucosetest. Men legen min var noe fjern da, hun anbefalte at jeg tok en test så fort som mulig da jeg ble gravid, altså i uke 7-8 ca. Jeg syntes det hørtes merkelig ut, og undersøkte. Og det er ikke vanlig med test så tidlig så lenge man ikke har noen utslag på urinprøver. Det vanlige er å ta denne testen rundt uke 28. I uke 32 får vi ekstra ultralyd for vekstestimering her jeg bor. Så tror du skal undersøke litt du som har fått beskjed om å ta denne testen to ganger. Vet ikke om det har noe for seg å sjekke så tidlig så lenge du ikke har andre tegn.

Jeg skal ta testen, men tok den ved begge forrige graviditetene mine også uten utslag. Men kan jo hende jeg plutselig har fått svangerskapsdiabetes for det da, så er greit å være på den sikre siden. Legen min mente at det ble mer og mer vanlig at alle skulle ta å testes nå, men vet ikke om hun er helt oppdatert da ;)

Skrevet

jordmor sa til me, hun slo det opp faktisk, at hvis du har BMI over 30( husker ikke, men i allefall et tall) så skal d taes en glukosetest.

og hun sa at jeg trengte å ta en før uke 26:)

Skrevet

Det med glukosebelastning har visst blitt rutine etter at de begynte med såkalt differensiert fødselsomsorg. Dersom du har bmi (før graviditeten) på over 32 havner du automatisk i gruppen for risikofødsler. Da skal det gjøres glukosebelastningstest i uke 26-28 for å utelukke svangerskapsdiabetes. Hvis du veier 90 kg og er 1,70 høy har du en bmi på 90:1,7*1,7=31,1, så da er du i såfall helt på grensen.

Jeg har bmi på 34 og skal ta glukosebelastning etter hvert. Sist svangerskap (for tre år siden) hadde jeg enda høyere bmi, men da ble ikke vekta eller svangerskapsdiabetes nevnt i det hele tatt.

Skrevet

Så det regnes alltid ut ifra vekten før man ble gravid altså?

Har vært litt flinkere med kosthold under svangerskapet og som sagt gått ned noen kg. Tenkte å prøve å fortsette og gå ned til 85 i første omgang ihvertfall (ikke farlig salnking altså, kun pga kostholdet). Da kommer jeg jo under 30 i bmi...

Ja ja, er vel til det beste for meg den testen. Bare litt nedtur (psykisk) å komme inn under den kategorien liksom...

Tusen takk for alle gode svar.

HI

Skrevet

Jeg syns det der er så rart!

Jeg har 2 svangerskap bak meg. Første gang gikk jeg til privat gyn hele svangerskapet, og andre gangen fastlegen. Begge gangene har jeg og blitt oppfulgt at jordmødre på s.huset pga svangerskapsforgiftning.

ALDRI har det noen gang blitt nevnt glukosebelastning på meg.. Og jeg er laaaangt over bmi på 32

Skrevet

Jeg må få sagt ang glukosetest at så absolutt ikke alle blir testet. Jeg har en mor med diabetes type 1, og fikk beskjed av fastlegen på første kontroll at pga min mor burde jeg ta en slik test da det vistnok var større sjanse for å få svangerskaps diabetes.

Jordmor mente det var tull - sa at verdiene på urin og blodtrykk var helt normalt, og sa vi ikke trang bruke noe tid på det så lenge ting var normalt.

Jeg har også en bmi over 30!.

Så jeg hadde nektet å ta en slik test om det ikke var andre ting som sa at det kunne være en sjanse for svangerskapsdiabetes!

Skrevet

Hei

Hvorfor skal vi nekte å ta en glukosetest eller en ekstra ultralyd med vektestimering?? Jeg synes det er flott at det har blitt mer fokus på svangerskapsdiabetes, og en tettere oppfølging av risikopasienter.

Jeg er enig i at BMI ikke nødvendigvis gir et riktig bilde av kroppssammensetningen, men hev dere over disse tallene jenter. Si ja takk til en ekstra oppfølging. Jeg har vært i gjennom denne sukkerdrikken to ganger før, og trår til igjen i det 3. svangerskapet også. (Har BMI på 30).

Husk at du kan ha svangerskapsdiabetes uten at det vises på urinprøven.

Skrevet

Helt enig!

Kommer ikke til å nekte å ta testen.

Greit med all den oppfølgingen man kan få.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...