Gå til innhold

Hvordan lager du mørk lapskaus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruke mørk buljong, evt sukkerkolør i tillegg?

Skrevet

Det er ikke vanlig brunssaus altså? Har ikke sukkerkulør i hus, hadde håpet på å slippe å dra til butikken.

Finner ikke noen oppskrift på nettet.

Skrevet

Når jeg "jevner" lapskausen, pleier jeg å ha i sukkerkulør og mørk buljong, men det går sikkert an å lage brunsaus også...

Denne fant jeg på internett:

Brun lapskaus

Antall porsjoner: 10

Ingredienser:

1 kg mørt kjøtt

2-2,5 kg kokefaste poteter

2 gulrøtter

Litt sellerirot

2 store purreløk

salt og pepper

buljongulver eller terning

vann

Tilberedning:

Skrell poteter og skjær dem i små terninger. Legg de over i en kjele med kaldt vann etter hvert.

Skyll og rens kjøttet for sener og fett. (Eller bruk ferdig kjøtt i terninger.)Skjær i små terninger og stek godt i pannen litt av gangen strø på salt og pepper. Hell over vann så det såvidt dekker kjøttet og tilsett 2 ts buljongpulver i hver omgang. Kokes opp og has over i en stor kjele etterhvert. Legg i 1 skivet purreløk i kjelen. La alt koke ca 15 minutter . Sil av potetterningene og ha dem i gryten. Legg i selleri og gulrotterninger og den siste purren i skiver. La alt koke til grønnskakene er ferdige. Smak til om du har nok buljong, salt og pepper.

Jevne lapskausen.

Det er mange måter å jevne lapskausen. Jeg gjør det enklest, dvs. at jeg tar opp noen poteter fra gryten, legger på et fat, moser dem med gaffel, så tilbake i kjelen. Ellers går det greit å blande ut litt maizenamel med litt kaldt vann og ha oppi. Prøv deg frem til ønsket konsistens. Rør inn sukkerkulør for mørkere farge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...