Gå til innhold

Gravid og arbeidsledig=i knipe..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sa selv opp jobben min og har etter det jeg har hørt ikke krav på dagpenger?..eller noen som vet?..Arbeidsplassen var ett sted jeg ikke likte meg og var sykemeldt i noen måneder før jeg sa opp..men nå er jeg gravid og har ingen jobb,har søkt på drøssevis men ingen respons..jeg er også alene..noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre??..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har krav på dagpenger selv om du sier opp jobben din selv (så lenge du oppfyller vanlige krav til dagpenger). Men du får 8 ukers karantene først, karantenen regnes fra den dagen du melder deg arbeidsledig hos Nav så det burde du gjøre umiddelbart.

Hvis man har en svært god grunn for å slutte i en jobb og kan dokumentere dette med feks en legeattest så kan man slippe de 8 ukene med karantene. Men dette vurderes fra sak til sak hos Nav.

Arbeidsledighetstrygd regnes som grunnlag for barselspenger, så dersom du skulle være uheldig å bli gående på arbeidsledig helt fram til fødselen så vil du få barselspenger utregnet fra dagpengene dine, såframt du har mottatt dagpenger i minst 6 av de siste 10 månedene før fødselen.

Er det noe mer du lurer på så er det bare å ringe Nav og spørre.

Lykke til med alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...