RødRev Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 Sønnen min er åtte mnd og har atopisk eksem. Jeg mener å ha hørt at han ikke bør bruke ullundertøy da..? Noen som har gode råd vedr dette?
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 18. september 2008 #2 Skrevet 18. september 2008 har en gutt på 3år som har hatt eksem hele livet sitt,han har fått diagnosen alvorlig kronisk atopisk eksem. og ull skal man aller helst unngå rett på huden for atopikere,fordi ull klør,og da klør eksemen,og blusses da opp og man har det gående. en god erstatning er bomull,så evt ullundertøy over. her er det t-skjort og strømpebukse,så ullundertøy over det,og gjerne bare det så parkdress,holdes god og varmt da. men siden gutten din er bare 8mnd,og jeg ikke vet hvor mye han beveger seg selv for å få varme i seg,så kanskej du burde vurdere litt mer klær om vinteren hvertfall. men uansett,på voksentoppen (senter for astma,eksem og allergi) så sier de at bomull innerst mot kroppen er det beste,og prøv å unngå bruk av feks. blå strømpebukse,blå fargen kan for noen gjøre eksemen værre. vel,det var dagens ord fra meg =) ta gjerne en titt på bloggen min for oss med kronisk syke barn www.simensindre.blogspot.com
RødRev Skrevet 19. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. september 2008 Tusen takk for god informasjon!! Veldig behjelpelig
Anonym bruker Skrevet 21. september 2008 #4 Skrevet 21. september 2008 Bomull innerst, ikke verre enn det. Man trenger da ikke ull? Og i alle fall ikke som undertøy? :-) PS. De fleste med atopisk eksem vokser det av seg. Men unngå ull likevel - min sønn på fem har atopisk eksem, men har ikke sett noe til det de siste årene - i alle fall så lenge han slipper ull. Da klør han som gal.
Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #5 Skrevet 3. oktober 2008 På cubus har de ullbodyer,luer og bukser med bomull på innsiden og ull på utsiden. Sønnen min fikk på seg en sånn lue ved en feil i bhg og han reagerte ikke på det.
-Petrine- Skrevet 8. oktober 2008 #6 Skrevet 8. oktober 2008 Min lille atopiker klør ikke av silkeull, så det bruker vi. Her tror jeg nesten man bare må prøve seg frem. Ville nok ikke kledt et barn med mye eksem i ull, men her går det i alle fall fint om hun bare har i knehaser, albuer, på hender og i ansiktet :-)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 10. oktober 2008 #7 Skrevet 10. oktober 2008 Uff nei for all del ikke ull på barn med atopisk eksem! Hehe, uff, får bare helt vondt av å tenke på det (har selv atopisk eksem, som var VELDIG hissig når jeg var liten) . Det er bare helt forferdelig å ha ull på huden når man har atopisk eksem.
Audacious Angel Skrevet 12. oktober 2008 #8 Skrevet 12. oktober 2008 JEG har atopisk eksem og er på vinterstid tidvis ganske plaget, og ulltøy er helt SUPERT spesielt ull/silkeblandinger. Det er ikke all ull som klør!!! Aller best er ren ull som inneholder lanolin, som ulla du får hos nøstebarn, bånsull med fler... Husk at den atopiske eksemen blir utløst av varierte eksponenter og at det ikke er likt for noen.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2008 #9 Skrevet 17. oktober 2008 Min treåring har alvorlige eksemplager, og noe av det første vi fikk beskjed om da vi endelig nådde frem i helsevesenet - var at vi måtte unngå at ull kom i kontakt med huden hans. Det var ikke veldig morsomt å få beskjed om, siden jeg hadde kjøpt et superduperfantastisk ullskinn fra Nøstebarn som han lå på fra han var nyfødt. Den dag i dag har jeg dårlig samvittighet for hva jeg utsatte ham for som baby, men uansett hvor man henter informasjon får man jo bare høre hvor fantastisk ull er...
Audacious Angel Skrevet 27. oktober 2008 #10 Skrevet 27. oktober 2008 Fryktelig synd at du har dårlig samvittighet for dette, det er ikke noe godt for hjertet. Men jeg vil bare ha frem at barna våre reagerer forskjellig på forskjellige ting, noen eksem barn og voksne har det kjempebra med ull og andre ikke. Veldig mange kremer for irritert hud og eksem hud inneholder faktisk lanolin. Noen blir bedre av lanolig og for andre er dette den utløsende eksponenten. Ull er veldig flott og et godt naturprodukt, men det er ikke alle som kan bruke det. Fleece er en god erstatter som holder på varmen om vinteren, men husk at mye fleece inneholder hormonforstyrrende kjemikalier og velg fleecen med omhu. Ull med en bomull innside vil jeg absolutt ikke anbefale av den grunn at det er vanskelig å få reint. Og bomullen vil også jobbe imot ulla, siden bomull som blir vått og fuktig blir kaldt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå