Anonym bruker Skrevet 17. september 2008 #1 Del Skrevet 17. september 2008 Er deltidsstudent,så får bare litt over fire tusen i mnd i lån.Har jo også da mistet retten til dagpenger som var ganske bra.Er ti uker på vei så begynner å stresse med å kunne opparbeide meg fødselspenger. Har meldt meg som ringevikar rundt omkring. Enn visst jeg får noen småjobber å ikke klarer å jobbe helt frem til fødselen,men bare kansje i tre mnd. Hjelper det da med sykemld frem til fødselen og kan jeg da få fødselspenger? Altså er helt fortvilet her jeg sitter. Lure på om det er forsent for meg å begynne å jobbe, får jo alikavell ikke noe fast..HJELP!!! Nav og trygdekontoret er ikke villig til å hjelpe mæ med spørsmål... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138706863-hvet-ikke-hva-jeg-skal-gj%C3%B8regravid-og-null-inntekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
termin 6 mars Skrevet 21. september 2008 #2 Del Skrevet 21. september 2008 hei. fra termin så må du ha jobbet 6 av de siste 10 måneder bak i tid. for å kunne være sykmeldt med utbytte av dette må du ha fast jobb med kontrakt slik at de kan se hvor mye du tjener for å regne ut fødsels pengene. det er d jeg vet vertfall... håper du ble litt klokere? men går du skole og skal gå skole vider får du penger fra lånekassen,fødsels stipend som du får hvis du fortsetter på skolen etter 1¨år permisjon. det blir gjort om på lån om du ikke fortsetter på skole.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138706863-hvet-ikke-hva-jeg-skal-gj%C3%B8regravid-og-null-inntekt/#findComment-138741413 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #3 Del Skrevet 22. september 2008 Finn deg en fast jobb med turnusordning. Lettere å kombinere studier med jobben da. Så må du jobbe fullt i 4 uker (5 uker for å være på den sikre siden)for å opptjene rettighet til sykepenger ved en sykemelding. Så basert på den mnd`s lønn kan du sykemelde deg om det er nødvendig kanskje 50%. Da har du en deltidsjobb som gir fullt betalt mens du også får tid til studiene dine. Sykepenger er like godt utbetalt som vanlig jobbing. Men du opptjener ingen pensjon og du får kun feriepenger for X antall dager. Men sykepenger er det samme som en fullverdig lønn når du skal søke om foreldrepenger. Om du sliter med å finne jobb er det bare å mekke sammen en fin CV, og søke alle jobber du kommer over. Servitør er en grei jobb, bensinstasjon er mer avslappende, men der har du nattskift. Jobbe i butikk, da har du ikke så utrolig mange forskjellige skift å velge mellom, og tjener litt mindre enn som servitør. Aner ikke hvilken kompetanse du har. Men bare GO FOR IT!!! Veldig greit å ha opptjent nok penger til å ta deg fri et helt år.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138706863-hvet-ikke-hva-jeg-skal-gj%C3%B8regravid-og-null-inntekt/#findComment-138741952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 22. september 2008 #4 Del Skrevet 22. september 2008 Du er i en situasjon som gjør at du fort kan falle gjennom to stoler. Du bør ta kontakt med ditt nærmeste NAV kontor og sjekke ut rettigheter i forhold til din situasjon. Jeg ser over her at det anbefales at du får deg en jobb. Desverre er det slik at så lenge man er gravid er det ikke så enkelt å få dette. (selv om lovverket egentlig sier noe annet). Skal du opptjene deg sykepengerett på 4 uker må du være fast ansatt eller helst ha en arbeidskontrakt som er over 6 mnd. Hvis ikke vil sykepengene dine opphøre når arbeidskontrakten går ut. Og det er ikke riktig som det st¨år over her: sykepenger er pensjonsgivende inntekt på lik linje med arbeidsinntekt. Synes det er en god ide som du har gjort, og melde deg som vikar. Du må jobbe 6 av 10 siste mnd før fødselen og du vil da få foreldrepenger etter et snitt av det du har tjent som vikar om du jobber over 6 mnd. Du må ha jobbet i over 50% stilling for at far skal få rett til sin fedrekvote. Dersom du ikke klarer å jobber kan engangsstønaden kanskje være rette ytelse for deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138706863-hvet-ikke-hva-jeg-skal-gj%C3%B8regravid-og-null-inntekt/#findComment-138745650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #5 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg fikk jobb som lærervikar- det var veldig enkelt og jeg fikk jobber hver dag på forskjellige skoler. Nå er jeg utdannet lærer da, men skoleassistent var også en mulighet. Jobbet altså i et vikarbyrå- og fikk masse jobb og tjente bra, fordi timelønnen er ganske høy som vikar. Kanskje et tips til deg? Dette var i Bergen- vet ikke hvor du bor. Ellers trenger man ikke utdanning innenfor SFO som assistent- tror jeg, i hvert fall. Får masse jobb der også. Da jeg ble syk etter en mnd tid, fikk jeg sykepenger etter det jeg hadde tjent. Det spilte ingen rolle at jeg ikke hadde blitt lovd jobb i fremtiden. De så kun på det jeg HADDE jobbet. Jeg hadde altså ingen FAST jobb i den forstand, men vikarjobber. Hadde imidlertid en kontrakt med et vikarbyrå, men ikke sikret jobb hver dag(selv om jeg nærmest fikk det.) Men det gikk som en drøm, og jeg fikk sykepenger. Men dette må du undersøke nærmere hos NAV. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138706863-hvet-ikke-hva-jeg-skal-gj%C3%B8regravid-og-null-inntekt/#findComment-138755397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrsMilla Skrevet 28. oktober 2008 #6 Del Skrevet 28. oktober 2008 Har du mulighet til å ta et fag til, slik at du blir student over 60%? Da vil du få støtte fra lånekassen når du går ut i svangerskapspermisjon. Du bør også sjekke dine muligheter med Nav. Har du klart deg på mindre enn 50% som deltidsstudent, forventer systemet at du klarer deg på dette også i fødselspenger. 4000 pr. måned er jo ikke mye, men med engangsstønaden som er på omtrentlig 34000(?) har du jo mulighet til samme inntekt på lik linje med andre som går ut i svangerskapspermisjon. Alternativt kan det være en ide å lete seg jobb nå, men er enig med de andre her i at dette er vanskeligere for en som er gravid enn en som ikke er gravid. Desverre. Imidlertid har ikke arbeidsgiver krav på å vite at du er gravid før ca. 3 mnd før du går ut i permisjon eller så, så dette skal jo ikke være et diskusjonstema på intervju. Spørs kanskje om magen synes... Jeg var leder for ei som møtte 3 mnd. gravid første arbeidsdag. De andre på avdelingen grein på nesa og følte seg snytt, så jeg informerte alle pronto om at bedriften var glad på hennes vegne, og at hun hadde full oppbacking fra oss. Da ble det stille og folk holdt munn etterpå. Hun ble en god og lojal arbeidstaker for oss. Det er flere som oss der ute, og jeg synes denne måten å takle gravide arbeidstakere på er likestilling i praksis. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138706863-hvet-ikke-hva-jeg-skal-gj%C3%B8regravid-og-null-inntekt/#findComment-138998155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå