nicknavn Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Det har seg slik at vi er 4 naboer som har spleiset på gressklipper. Den 5 naboen i rekka ville ikke være med på spleiselaget, fordi han hadde egen gressklipper. For et par uker siden spurte han om å få låne klipperen fordi han gikk tom for bensin til sin klipper. Det var greit at han fikk låne den, den gangen. Men i dag kom han en gang til og spurte om å få låne klipperen fordi han ikke hadde fått "rotet" seg til å kjøpe bensin. Jeg ble litt rådvill, men ga han lov. Men nå er resten av sameiet av klipperen, blitt irritert på han og litt på meg fordi jeg lånte den bort til han. Med begrunnelse i at han ikke ville være med på spleiselaget og at sannsynelig ikke blir å kjøpe bensin siden sesongen for klipping er nesten over. Så hva sier jeg til han, om han kommer en gang til for å låne klipperen? Er det så enkelt å bare si "nei, du får ikke låne den"? Eller skal jeg si "nei du får ikke låne den, siden du ikke ville være med på å kjøpe den sammen med oss"?
Gjest Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 man sier nei enkelt og greit. Blindpasasjer kaller jeg sånne...... irriterende:(
Libido- Skrevet 16. september 2008 #3 Skrevet 16. september 2008 Man sier ja en gang. eller en gang i jubelåret. Værste som er, er når noen i gata lar være å kjøpe noe som helst for så å snylte på alle andre. Da er det smartere å byttelåne eller spleise som dere andre har gjort =)
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 16. september 2008 #4 Skrevet 16. september 2008 jeg synes det virker litt rart å straffe ham for at han ikke ville være med å kjøpe gressklipper når han allerede eide en gressklipper jeg da, men det er nå uansett litt merkelig å ikke kunne vente med å klippe gresset til du har fått kjøpt litt bensin også...
nicknavn Skrevet 16. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. september 2008 Det er jo ikke for å straffe han, men de andre mistenker at han ikke blir å kjøpe bensin, siden det er på slutten av sesongen og han har rykte på seg for å ikke vil bruke penger på noe han kan låne av andre, om du skjønner. Eller kansje det er for å straffe han:-)
Gjest ronja røverdatter Skrevet 16. september 2008 #6 Skrevet 16. september 2008 Synes det er helt greitt å "straffe" ham også jeg. Er man ikke med på laget, så er man ikke med på laget. En ting er om hans maskin plutselig gitt i stykker akkurat i det han skulle til å klippe plenen en gang, men å låne en annen maskin fordi man selv er tom for bensin, nei - den er for tynn.
Gjest Skrevet 16. september 2008 #7 Skrevet 16. september 2008 Selvfølgelig kan man si nei! Han ville ikke være med så da får han komme seg på bensinstasjonen og kjøpe bensin til sin egen klipper..
Gjest Skrevet 16. september 2008 #9 Skrevet 16. september 2008 Jeg hadde sagt blankt nei. Hadde han blitt sur hadde jeg smilt klissete søtt og sagt at han kan få sitte på til bensinstasjonen etterpå når jeg skal på butikken:p
Koseklompen Skrevet 17. september 2008 #10 Skrevet 17. september 2008 Da er det bare å si nei. Han ville ikke være med å spleise på klipper. Vel, da får han ta konsekvensene av det.. enkelt og greit..
prince and princess brud060609 Skrevet 17. september 2008 #11 Skrevet 17. september 2008 Hadde svart, beklager samme problem her ikke noe mere bensin.
Stratos med 3 barn Skrevet 17. september 2008 #12 Skrevet 17. september 2008 Samma hvordan du sier det, men nei må du i hvertfall si! Æsj, jeg hater snyltere!
Gjest Skrevet 17. september 2008 #13 Skrevet 17. september 2008 Du kan godt si nei, og fortell at dere som eier den er enige i at det blir feil å låne den ut så ofte når han avslo å være deleier. Jeg kan godt forstå at naboen ikke ville være med å spleise når han hadde egen klipper, det er jo bortkastede penger for ham. Men da bør han være voksen nok til å holde den i stand, og så lang tid tar det ikke å kjøpe bensin. Hadde den vært ødelagt og til reparasjon hadde jeg sagt ja. Det er tross alt godt naboskap å hjelpe hverandre når det trengs. Men jeg synes man skal skille mellom behov og latskap. Er den på verksted har man ikke særlig valg (og tilbyr ofte en gjentjeneste), er man lat og ikke gidder å kjøpe bensin blir det snylting på andre. Håper du skjønte noe som helst av hva jeg prøvde å si... ble litt knotete og omstendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå