Gå til innhold

Hvorfor velger mannfolk å bli gynekologer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At det er flest menn innen denne yrkesgruppen syntes jeg er rart. Jeg har i mange år vært utsatt for seksuelle overgrep og ser på en time hos gynekolog som helt uaktuelt. Å ja, jeg har gått til flere psykologer og jeg vet jeg tenker feil. Men jeg sitter å føler en slik avsky over menn som velger dette yrke. Hva skjer oppe i hodene deres i yrkesvalgprosessen? Gjør at det blir enda mindre aktuelt å bestille seg en time, for meg

Fortsetter under...

Skrevet

De synes det er et interessant fagområde rett og slett. Du er preget av opplevelsene dine ikke noe annet

Skrevet

jeg vet ikke egentlig. men tror også du er preget av det du har opplevd, desverre. Leit at du har vært utsatt for det, men du kan jo gå til kvinnelig gynekolog? de mennene jeg har vært til time hos har vært veldig ordentlige og "normale" for å kalle det noe. Det er vel igrunn ikke rarere å interessere seg for "tissen" enn for nesa. Klart, man lurer når det er kjønnsorganet, men noen må da bli dette og. Når man tenker seg om, det er ikke akkurat sånn at de bare får titte på spretne smårips dagen lang.. så jeg tror ikke de velger det bare får å se på kvinners underliv. du har foresten krav på å ha en kvinnelig sykepleier tilstede hvis en mann foretar gyn. på deg, hvis det får deg til å føle deg tryggere.

Skrevet

har opplevd det samme som deg,men går helst til mann vis jeg virkelig må.følt mer vell av det.kunne aldri blitt det jeg nei.kikke langt inn i ei dame.mer naturlig med mann syns jeg da.godt de gjør det de også.

flest manneleger også.de liker vel det yrket og hjelpe folk.tror de gjør det langt ifra for å se mange mus da!alle skal få lov å ha det yrket de vil ha!gjerne hatt flere barnehageonkler også.aldri sett før jeg nei!

Annonse

Skrevet

Jeg har vært gjennom noe av det samme som deg, altså seksuelle overgrep.

De undersøker sopp, klamydia, herpes og mange slike kjønnssykdommer. Mange av pasientene dems er kvinner med problemer med ufrivillig vannlating og de er gjerne rundt 70-80 år.

Det finnes mange kvinnelige gynekologer omkring i landet.

Jeg har gitt opplysninger om meg til sykehuset og legen min ang overgrepene.

Jeg får kun kvinnelige leger og gynekologer. Selv når jeg har blitt hentet med ambulanse pga magesmerter. Og undersøkelsene foregår alltid med 2 stk fra helsepersonellet tilstede.

Men som regel har jeg med meg samboer om han er tilgjengelig.

Lykke til

Skrevet

Jeg har ikke vært utsatt for det som deg HI. Takk og pris for det. Men jeg må ærlig innrømme at jeg lurer veldig på det samme selv.Spesielt lurer jeg på hvorfor det er flest menn som utdanner seg innen dette.Selv bruker jeg bare kvinner når jeg skal sjekke stellet.Det er veldig trøstende å vite de må gjennom samma dritten selv.Gå til kvinner hvis du ikke er komfertabel med menn:)

Skrevet

og syns mennene er flinkere jeg da.ikke så vondt og de er langt ifra hard hendte som mange damer er.man tror jo det er egentlig motsatt,men det stemmer ihvertfall ikke!!!!!!!!!!

Skrevet

Hva når gynokologene er kvinner og pasienten er mann?? Synes du det er like uhørt? Ikke bare damer som går til gynokolog!!

Herregud så teit du er...

Skrevet

joooo....det er bare kvinnfolk som går til gynekolog.....

mannfolk går til UROLOG!

herregud så teit DU er....

Skrevet

Jeg har også desverre vært utsatt for seksuelle overgrep. Selv går jeg til kvinne hvis jeg må. Dette er ikke pga. redsel for overgrep, men minsker følelsen av å bli utsatt for overgrep under undersøkelsen. Jeg får veldig mange tilbakefall av følelser når jeg føler jeg MÅ undersøke meg der nede. De følelsene og tankene blir lettere når jeg har en kvinnelig lege. Jeg for min del hadde syntes det var ti ganger værre og hatt fler enn nødvendig i rommet. Jeg ønsker ikke to stykker inne når jeg blir undersøkt. Som du skjønner fra svarene her er det mange med samme sjebne som har funnet forskjellige løsninger for dette "problemet". Jeg håper du også finner en løsning etterhvert, slik at du kan slappe mer av med tankene dine. Uten å føle agresjon mot leger og undersøkelser.

Skrevet

Og hva feiler det deg da, som svarer slik til en person som har vært utsatt for sexuelle overgrep?! Er du helt blottet for empati? Stakkars LILLE deg!!

Annonse

Skrevet

Enig med HI- jeg har også fundert på hva som skjer i hodet til en mannlig medisinerstudent som velger å spesialisere seg på kvinners underliv..

OG- gang på gang har jeg fått fordommene mine bekreftet av avisoverskrifter om mannlige gynekologer som både har forgrepet seg på pasienter, berørt dem upassende og filmet/tatt bilder. Ikke lenge siden en slik ble avslørt med hundrevis av sine pasienters underliv på film... Det ER noe muffins med slike menn assa. Jeg ville virkelig hatt en viss bismak om jeg valgte å spesialisere meg på menns underliv, og sitte og fikle med peniser dagen lang.. Kommer liksom ikke forbi at jeg tilhører det andre kjønn- om jeg skulle jobbet med penis og testikler, og det farger jo vitterlig hele opplevelsen av slikt. Mennesker er da ikke maskiner heller..

Skrevet

Her kommer fasiten:

MENN er opptatt av PENGER! De velger karrieren som gir MYE PENGER. Gynekologer tjener SYKT MYE PENGER på DESPERATE infertile kvinner og HYSTERISKE kvinner som er villige til å bruke TUSENVIS av KRONER på PRIVAT UL de egentlig IKKE TRENGER!

SKJØNNER?!?

Skrevet

Genialt svar, annie 21:58. Tenkte akkurat det samme selv! =)

Skrevet

Det kan jo være forskjellige grunner. Kanskje noen bare synes dette er et interessant fagområde, et område som de føler at de har noe å bidra med til. Kvinnehelse er ikke akkurat noe prioritert område i helsevesnet, kanskje disse mennene ønsker å gjøre noe med akkurat det. Å være gynekolog handler jo ikke bare om gynekologiske undersøkelser, det handler jo også om svangerskapsomsorg, kirurgi og diagnoser som f.eks kreft. Kanskje noen av disse mannlige gynekologene har opplevd å hatt et nært familiemedlem eller en nær venn som har hatt f.eks kreft i underlivet eller andre problemstillinger. Og at de av den grunn ønsker å gjøre noe for å hjelpe andre.

Jeg tror de menn som blir gyn. bare på grunn av syke seksuelle lyster, som regel blir luket ut ganske raskt....

Skrevet

Gynekologi er et veldig spennende felt, som består av både medisinsk behandling, kirurgi og forskning. Det er ikke så mange spesialiseringer som gjør det. Gynekologi er så mye større enn dei undersøkelsene som vi vanlige går til. Det er ikke disse som er mest lærerike og utfordrene for en gyn.

Som dame kommer jeg ikke til å velge gynekologi, fordi jeg liker å arbeide med mannlige pasienter, og en hverdag som gynekolog vil bestå av litt for mange damer. Men faget er spennende, kjempespennende, og slik tenker nok mange menn også.

Går selv utelukkende til menn, fordi jeg synes dei er mindre hardhendt. Nå er jeg heldig, for jeg har aldri opplevd overgrep.

Fødselslegen jeg hadde var også mann, og læreren på universitetet, og han er kjempeglad i jobben sin. Han snakker mye om den, og jeg har sett flere opptak fra hans kirurgiske inngrep, og det er spennende saker altså.

Så personlig trur jeg menn velger å bli gynekologer fordi det er eit variert og spennede fagfelt. : )

Skrevet

Mange forskjellige grunner

- tidligere har det alltid vært flere menn enn kvinner som er blitt leger, og det har jo allikevel vært behov for gynekologer. Mannlige leger har sett at det har trengtes spesialister også innen kvinnehelse og gynekologi

- fordi det er et veldig spennende fagfelt med mange ulike utfordringer

- fordi arbeidstidene ikke er så verst, i motsetning til veldig mange andre medisinske spesialiteter

- fordi man etter seks år på medisinstudiet faktisk blir litt blind for at mange opplever at noen organsystemer er mer "spesielle" eller tabubelagte enn andre. Man får brutt ned utrolig mange grenser. Man tenker ikke på underliv som noe spesielt i det hele tatt

- og tro du meg, apropos det, mange spesialiteter er langt "eklere", men man blir så vant til det man før syntes var ekkelt at man nå syns det er mest fascinerende

- fordi det er en av spesialitetene med flest valgmuligheter for hvor og hvordan en vil jobbe, selvstendig eller på sykehus, og i byen eller på bygda, og som en annen påpeker, inntjeningen er god

- og sist men ikke minst - og denne tror jeg ikke gjelder så veldig mange, men likevel - for sin egen sjelefreds skyld. Det er noen menn som blir gynekologer nettopp fordi det dreier seg om organer de ikke har selv. Mange legestudenter/leger blir livredde for alle sykdommene de leser om eller ser ofte, noen så til de grader at det går ut over livskvaliteten. For en mannlig lege er det å velge gynekologi den eneste måten å fullstendig unngå å stadig vekk møte pasienter med grusomme sykdommer han selv risikerer å få på et tidspunkt.

Er legestudent selv, og vurderer mange flere fag og spesialiteter nå som jeg er kommet et stykke ut i studiene, enn jeg gjorde i starten! Det er utrolig mye som er kjempefascinerende:-) Og har forøvrig mannlig gynekolog som jeg er veldig fornøyd med, innmari flink fyr. Alltid hatt mannlig fastlege også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...