Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Hei. Jeg er 36, blir 37 når dette barnet blir født (tvitvi). Er 8+2 idag. Nå er det jo sånn at alle over 38 får tilbud, men under skal det visstnok være særlige grunner. Jeg forstår skepsis til å "øse" ut tester med tanke på et "sorteringssamfunn", og skjønner at grensa må gå et sted. Men det er mange grunner og mange meninger om og til dette.VI f.eks har en situasjon som i utg. er vanskelig bl.a da vi har 4 barn fra før og er i jobb og studier. (som jeg vil fortsette.) Var betenkt da dette barnet plutselig og helt uplanlagt bar fast. Nå venter jeg på svar fra sykehuset - men har allerede fått vite at det mest sannsynlig blir et nei til denne testen. Hvor teit! Hadde jeg vært 25 eller 30 skulle jeg forstått. Noen med erfaringer? Dette er viktig for oss.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Det skal nok litt til for at du skal få slike tester, når du ikke har noen såkalt tungtveiende grunner i tillegg. Jeg fikk tilbud om slik test da jeg var 32 år, men det var p.g.a at jeg hadde fått en dødfødt pike. Sannsynligheten for at det skal være noe galt med fosteret du bærer er jo ikke spesielt stor sies det i statistikkene, så derfor har de valgt å sette aldersgrensen til 38 år, da statistikken visstnok viser at hyppigheten av syndromer o.l. øker etter denne alderen.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2008 #3 Skrevet 17. september 2008 Grensen på 38 år er satt etter politisk ønske. Ellers innvilges prøven på indikasjon. Haukeland skriver dette på sine sider: Hvem kan søke om fostervannsprøve? Kvinner som er over 38 år ved nedkomst har økt risiko for å få barn med kromosomsykdom og kan derfor søke om fostervannsprøve. Foreldre som tidligere har fått barn med kromosomsykdom. Foreldre som tidligere har fått barn med ryggmargsbrokk. Dersom en av foreldrene har en kromosomforandring, og dermed har høy risiko for å få et alvorlig sykt barn. Dersom det er kjent arvelig sykdom i familien, og det er fare for at barnet får den alvorlige sykdommen. Foreldre som tidligere har fått et barn med medfødt stoffskiftesykdom, hvor det er mulig å undersøke for sykdommen. Fostervannsprøve kan innvilges i spesielle tilfeller dersom kvinnen/paret er i en svært vanskelig livssituasjon. Umulig for oss her å si om du kommer inn under siste alternativet, men vil gjetter på at det feks gjelder hvor mors alder ligger nær opp til 38 år, og en av foreldrene feks lider av en alvorlig sykdom. Ikke for å være frekk men tror ikke at jobb og ønske om å fortsette studier er nok. Da er det mer trolig at dere kan få pga alder nær opp til grensen og 4 barn fra før. Vet at noen sykehus også gir prøven til de som fyller 38 år i det året barnet blir født.
Dolly Duck Skrevet 17. september 2008 #4 Skrevet 17. september 2008 Jeg synes også det er "vanskelig" å forholde seg til grensen som er satt til 38 år. Men et sted har de vel måttet sette den, så ble det 38. Faren for downs øker ikke dramatisk etter 35 eller 38 eller 40 år, den øker sakte men sikkert. Derfor gis tilbudet til de over 38, forsto jeg på genetikeren vi tok testen hos (fikk mit 2. barn da jeg var 42). Hadde jeg vært deg, ville jeg kontaktet privat gyn. Mange av dem foretar ul frem til uke 13+6 (kan ikke gjøres etter 14. uke denne testen) for å sjekke nakkefold og neseben som jo er svært gode indikatorer på om fosteret har downs. Du får ikke tatt blodprøven som følger med duo-testen, men dersom du har en flink gyn., vil ul fortelle ganske mye. Forøvrig diskuteres det om alle gravide (som ønsker det) bør få ul ved ca 12 uker fordi man da kan fange opp en del sykdommer og genfeil. Denne diskusjonen er svært viktig, syns jeg! Ønsker deg uansett lykke til, både med deres valg og med svangerskapet ellers!
Emblaa Skrevet 27. september 2008 #5 Skrevet 27. september 2008 Ville bare si at jeg fikk time til genetisk veiledning da jeg fødte mitt forrige barn. Var da 36 år og hadde helsemessige problemer som til sammen gjorde at det ville være vanskelig for meg å få et barn med downs. Ikke noen dødelige eller alvorlige sykdommer akkurat, men er svært allergisk, sliter med fibromyalgi og kraftige allergier med allergisjokk innimellom pluss komplisert migrene. Det var faktisk min fastlege som foreslo det, og det var ikke noe problem å få time på Rikshospitalet, der jeg også valgte å ha fødeplass selv om vi bor i Drammen, Tror det er veldig ulik praksis blant legene, vi skal huske på at Norge er ett av de få landene der genetisk veiledning ikke tilbys til kvinner over 35. Vi fikk svært gode resultater på tidlig ultralyd, og valgte å droppe duotest og fostervannsprøve, men hadde fått begge deler dersom vi ville. Vi fikk 1:3500 i risiko for den vanligste kromosomfeilen, og 1:30000 på de to andre.
gammel røy Skrevet 28. september 2008 #6 Skrevet 28. september 2008 Jeg var samme alder som deg da jeg fikk nr. 1. Det betyr mye hva legen skriver i henvisningen. Legen skrev i min henvisning at jeg var veldig bekymret (hun tok noe hardt i for å sikre at jeg skulle få komme inn) OG at det var endel sykdommer og fødselsfeil i min manns familie. Vi fikk duotest og etterhvert tok jeg også fostervannssprøve. Du burde ha gode nok grunner for å komme inn ettersom du har andre barn å ta vare på. Dersom det skjærer seg så går det ann å reise til Danmark eller england å ta fostervann. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #7 Skrevet 28. september 2008 Gå til en annen lege, få legen til å henvise deg til et annet sykehus (vi har fritt sykehusvalg). Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #8 Skrevet 30. september 2008 Det nytter ikke å bli henvist til annet sykehus. Regelen gjelder desverre over hele Norge og praktiseres veldig strengt. Er du 37 år og 11 mndr når du har termin får du IKKE duotest/nakkefoldsmåling. Sorry! Hva med om alle norske gravide/ikke-gravide kvinner ber om å få dette, ja da hadde det blitt noe av. 38års regelen ble fastsatt før duotest/nakkefold-screening kom. Men nå er screeningen her så hvorfor ikke be om at ihvertfall kvinner over 35 år får tilbudet. Risikoen for trisomi 21, trisomi 13 og trisomi 18 øker med kvinnens alder. Ikke andre kromosomfeil gjør det. Risikoen for trisomi 21, trisomi 13 og trisomi 18 er lav før 30 års alder, så begynner den å røre på seg og stige gradvis. Ultralyd(Nakkefold)/Blodprøve(duotest) er rettet inn på å detektere disse trisomiene. I Danmark får alle kvinner tilbud om duotest/nakkefold-screening, i Sverige alle kvinner over 35år tilbudet. I Norge er det en absolutt grense på 38 år. Det er en del gynekologer som forsøker å unngå regelen og gjør det privat eller foretar nakkefoldtesten på en annen indikasjon. Men for å få blodprøven(duotesten) MÅ man være over 38 år ved termin. Sånn er det! Men dette kan forandres, hvis nok norske kvinner ber om det, samlet, synkront og HØYT NOK. Det er ikke særlig forskjell i risiko mellom 35 år (0.3-0.4%) og 38 år (0.5%), den er nesten like høy, så det er ingen god grunn til å gjøre forskjell på 35-åringer og 38-åringer. Ved 40 år er risikoen for trisomi 1% og ved 45 år 5%, det er skikkelig høyt.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #9 Skrevet 30. september 2008 Beklager, det stemmer ikke at man ikke kan få tilbud om fosterdiagnistikk dersom man ikke er over 38, grensen er ikke absolutt!!! Dersom man er over 38 kan alle få tilbudet, men dersom du er yngre, så se følgende fra regjeringen.no: Fosterdiagnostikk er undersøkelse av et foster eller en gravid kvinne med det formål å få informasjon om fosterets genetiske egenskaper, eller for å påvise eller utelukke sykdom eller utviklingsavvik hos fosteret. Vilkårene for fosterdiagnostikk er ikke lovregulert, men foreligger i retningslinjer som helsetjenesten forholder seg til. Etter disse retningslinjene kan tilbud om fosterdiagnostikk gis til: • Gravide som vil være 38 år eller eldre ved termin. • Gravide, i de tilfeller der kvinnen selv eller hennes partner – tidligere har fått et barn eller foster med alvorlig sykdom eller utviklingsavvik. Et eksempel er kromosomfeil. – har økt risiko for alvorlig sykdom hos fosteret, dersom tilstanden kan påvises. Eksempler er en del arvelige sykdommer. – bruker medisiner som kan skade fosteret, for eksempel ved epilepsi hos mor. • Gravide som har fått påvist tegn til utviklingsavvik hos fosteret ved en ultralydundersøkelse. • I spesielle tilfeller, gravide som er i en vanskelig livssituasjon og mener at de ikke vil klare den ekstra belastning et sykt eller funksjonshemmet barn kan medføre. Jeg vil tro at du som kom med det første innlegget, og har 4 barn, kan defineres under det siste punktet. Jeg fikk tilbud om fosterdiagnostikk da jeg var 36 med grunnlag i siste punkt, men du må ha en lege som spiller på lag med deg. Regjeringen har løst på den strenge tolkningen av reglementet KRF innførte, men det er ennå en veg å gå. JA til testing fra 35 år for de som vil det, men Bioteknologinemda har vurdert at kostnadene ikke gjør opp for det man vinner med dette.....
kyllerylle Skrevet 1. oktober 2008 #10 Skrevet 1. oktober 2008 Hej vil kort indskyde, at hvis du er bekymret kan I tage til Danmark og få lavet en duotest. Det gjorde vi forrige gang og planlægger også at gøre denne gang. Det koster 2000 kr på rigshospitalet. Tjek www.rigshospitalet.dk. Ved at der er mange norske par der får lavet en duotest der. Indtil vi får mulighed til at få samme undersøgelse i Norge må vi bare råbe i kor på lov til selv at vælge om vi vil fravælge!
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2008 #11 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg har vært spent, siden dette betyr mye for oss i vår livssituasjon. Nå har vi fått innvilget duotest, og det er vi takknemlige for. Hadde en flink lege som nok "ga det lille ekstra" , og forstod vår situasjon, og ho fikk det gjennom. Lykke til - alle gryende mødre og fedre - ......=)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #12 Skrevet 23. oktober 2008 Hei, Jeg starta dette innlegget. Jeg er 37 når barnet skal bli født, og jeg har fått tatt duotesten. Svarene jeg fikk var beroligene, og jeg ønsker ikke fostervannsprøve. Jeg fikk det på grunnlag av vår sosiale situasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå