Gå til innhold

For oss med høyere risiko for blodpropp/blodpropp i morkake

niania

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foruten blodfortynnende medisin, finnes det noen andre "kjerringråd" for hva man kan gjøre under svangerskapet for å redusere sjansene for blodpropp i morkaka? Jeg har hørt at risikoen for dette er høyere jo lenger ut i svangerskapet man kommer, er det riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei...

eg har oxo høy risiko ang blodpropp. du må ev tenke over kva du putter i munnen. å vere flink til å bevege deg i løpet av dagen, å vere flink med å ta sprøytene dine ;)

lykke til. videre i svangerskapet.....

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Har ikke hørt noen kjerringråd, men det er viktig at dosen blir justert dersom du går over 90 kilo.

Skrevet

jeg er allerede over 90 kg og var det for jeg ble gravid. Ble satt paa klexane 40 mg, hvor mange mg har du faatt og hvor mye ble det justert opp naar du gikk over 90 kg? (sorry tastatur, er paa ferie..)

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg kjenner ikke til Klexane, men for fragmin ble dosen også økt når jeg passerte 70 kg. Dvs. det skal hele tiden tilpasses vekten!

Skrevet

Hei

Hva er det som gjør at noen har førhøyet risiko for blodpropp slik det skrives om her på tråden?

Skrevet

Leidenmutasjon er i alle fall én faktor som gjør at kvinner har økt risiko for blodpropper i morkaka. Det er en arvelig mutasjon som gjør at blodet koagulerer raskere, altså en levringsfeil ved blodet.

Jeg har lest meg frem til at Omega 3 og vitamin E også har en blodfortynnende effekt. Er det noen som har blitt anbefalt dette?

Skrevet

Blå druejuice skal visst også være bra.

Skrevet

E-vitamin øker effekten av noen blodfortynnende midler, hvis du bruker blodfortynnende medisiner må du rådføre deg med lege før du begynner. Omega-3 fettsyrer kan føre til forlengning av blødningstiden.

Søk de opp på helsebiblioteket.no for å lese forskning gjort på området.

Skrevet

huff...jeg har ikke hørt noe om justering av dosen etter vektøkning... burde de ikke følge det opp. Har flyttet etter starten av svangerskapet, slik at det sykehuset som nå følger meg opp ikke er det som gav meg resepten på fragmin...men de vet jo at jeg bruker det og journalen skal jo være sendt... men no ble jeg jammen skeptisk. Stoler ikke på sykehuset, for stort, for mange mennesker og ingen som er min "passe på person"... Det hadde jeg på forrige sykehus. Her byttes det leger, og jeg selv må passe på å få de timene som jeg trenger. Gjør det hele usikkert.

Skrevet

min erfaring fra svangerskapet var dessverre at man må følge opp dette selv, var også på et stort sykehus med nye leger hver gang - og måtte hele tiden informere dem om tilstanden min selv om det sto i journalen. Jeg hadde spurt neste gang om doseringen stemmer med vekta eller om den snart bør justeres

Skrevet

Er så forbannet lei av å ikke bli tatt varet på slik som et lite sykehus klarer. Hvorfor må vi som virkelig trenger noen som kan ta over litt ansvar og ekstra stress virkelig passe på alt mulig selv. Det gjør meg skikkelig sint og ikke minst det gjør hele situasjonen så og si umulig å føle seg tryggere i. Hadde jeg kunne tatt fly har jeg reist tilbake og bedt om å få være på mitt passelige lille sykehus, hvor jeg ikke trengte å passe på å få de timene jeg burde ha... Det er så lite som skal til før de store sykehusene kunne gitt så mye bedre omsorg enn det de gjør nå. De skal få tilbakemelding på ris og ros telefonen sin, for dette burde de gjøre noe med. Men nå orker jeg ikke bruke energi på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...