Gå til innhold

Positiv trippeltest

Janaanamal

Anbefalte innlegg

Fikk en fryktet telefon fra Haukeland i dag der jeg ble informert om positivt prøvesvar på trippeltesten jeg tok der i forrige uke.

I følge legen var risikoen for trisomi 21 1:17!!

Risikoen for trisomi 18 var også en god del forhøyet. Skal selvfølgelig ta FVD nå...

Dette hadde jeg ikke ventet til tross for at jeg nettopp rundet førr, og sjokket var stort, men jeg prøver å tenke positivt - trippeltest er jo 'bare' en screening og ingen diagnostisk metode. Jeg er likevel svært urolig, for ikke å si superstresset.

Noen som har liknende erfaringer og ønsker å dele dem med meg??

Takknemlig for svar.....

Fortsetter under...

Vet hvordan du har det.. Fikk 1:80 i risiko etter funn av nakkefold. Det var helt forferdelig. Jeg tok morkakeprøve og det viste seg at at fosteret hadde downs. Det endte med at jeg tok abort. Det var utrolig vanskelig men jeg har aldri angret. Håper ikke du ble enda mer redd nå, har lest om mange her inne med samme risiko som deg som det har gått bra med. Ikke meningen å gjøre deg enda mer stresset. Nå er jeg gravid igjen og skal ta ny morkakeprøve i morgen. Ønsker deg masse lykke til!!

Takk for svar!!!

Dette var leit å høre! Og det er bra du er kommet igang med ny graviditet og jeg ønsker deg og ungen alt godt fremover. Krysser fingrene for at alt er bra.

Jeg fikk telefon fra Haukeland idag - og den hyggelige legen der kunne fortelle at alt er normalt. Ingen trisomier. Hurra!!Nå venter vi på det endelige resultatet som kommer om ca en uke og jeg håper det er like gode nyheter som jeg fikk i dag.

Jeg hadde i tillegg til risiko på 1:17 for Downs, en risiko på 1:16 for Edwards syndrom (trisomi 18) så jeg har vært temmelig nervøs den siste tiden.

Jeg hadde nok valgt det samme som du gjorde om det skulle ha vist seg at barnet hadde Downs. Jeg er jo ingen ungsau lenger og et så stort ansvar og arbeidsbyrde til jeg var godt over 60 tror jeg ikke jeg hadde orket, og det ville også vært galt overfor mitt noe bortskjemte (pr i dag) enebarn på 8 å utsette henne for noe sånt fordi det ville ha blitt veldig lite tid og ressurser igjen til henne. Barnets far var også helt enig i dette. Men så er altså alt i orden - og vi er så glade så glade!!

Fortell gjerne hvordan det gikk med prøven!!

Det gikk heldigvis kjempebra med meg!!! Fikk telefon fra legen i dag med melding om ingen trisomier!! Du verden for en glede! Rødvin til far og appelsinjuice til mor i kveld.

Men tilbake til deg - hva viste UL da? Og hvordan går det med deg nå?? Krysser fingrene for at alt er bra med deg og barnet ditt også!!!

• 8 måneder senere...

Annonse

• 1 måned senere...

Jeg tok trippeltest i fjor. Fastlegen min henviste meg for sent (selv om jeg fortalte ham i god tid, i uke 7) til duotest. Eller, det var for sent, men også til feil sykehus, og da måtte jeg henvises igjen. Jeg kom til Ullevål i uke 14+2, og da var det for sent for duotest. Fikk ta trippeltest, og det var egentlig helt greit for meg. Fikk et okay svar (1:402) og fødte en frisk jente i oktober i fjor.

Tror grunnen til at mann hører så lite om trippeltesten, er at de fleste kommer i tide til å ta duotesten. For min del, hvis jeg skulle bli gravid igjen, så ville enten duotest eller trippeltest være greit for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...