Gå til innhold

Lactacyd såpe til babyen? Eller bør man ikke bruke såpe i badevannet i d hele tatt i starten??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangs, så litt grønn på dette området.. Tenkte kanskje at Lactacyd såpe kunne være bra for babyhud, iom at pH er så lav og den inneholder melkesyre som bevarer hudens fuktighet. Men vet ikke om den er egnet for spedbarn?? Og om man bør bruke så mye såpe i d hele tatt sånn i starten..? Noen m erfaring..?

Og hvordan blir d m bæsjebleier? Jobbet i bhg, og da brukte vi bare vann på kluten, trengs vel ikke såpe da el?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har blitt rådet til å ikke bruke såpe den første tiden, fordi man ikke skal vaske vekk det verdifulle fettlaget/vernix for tidlig, da tørker huden bare ut.

Uansett skal man alltid bruke flytende sepe som har under 7 i PH-verdi. 7 er huden egen PH verdi og alt som er over 7 virker uttørkende på huden.

Lunkent vann gjør nok susen de første dagene :o)

selv kommer jeg til å begynne og bruke

- neutral baby med ph ca 4,8

- unik badesåpe med ph 5,0

til babyen min

Skrevet

Trenger ikke såpe! Bruk heller jordnøttolje på tørrservietter fra Euroshopper - det vasker fint vekk feks bæsj, og smører samtidig.

Også brukt i badevannet av og til. De skal ikke bades for mye heller i begynnelsen.

Skrevet

hmmm.. Blir nok bare vann i starten da, men hvor lenge ca? lactacyd har pH 3,5, da funker kanskje den etterhvert..?

Gjest Mammamoms
Skrevet

Men hvor ofte gir man et fullt bad i begynnelsen? Hadde vært veldig til hjelp for meg å høre noen konkrete løsninger! :-)

Jeg tenker også å bruke bare vann, eller vann med litt babyolje i etterhvert, men dette har jeg aldri gjort før, så føler meg ikke helt trygg ennå.

Skrevet

Jeg har tenkt å bruke vann med en dråpe jojobaolje i. Har hørt at d er godt for babyhud.

Skrevet

jojobaolje er supert :o) og helt naturlig

- du lurer på når du kan starte med såpe/olje i vannet, og det må du nok se først når babyen din har kommet ut, alt avhengig av hva slags hud babyen har, og hva som er best og når finnes det nok ingen fasit på - dette varierer fra barn til barn.

Skrevet

Jeg mener det beste i starten er å bade babyen minst mulig, kanskje 1 gang i uka. Så vil jeg bare si at olje kan være bra for tørr hud, men ikke bruk det så lenge huden er tørr. Oljen tetter porene litt slik at det blir værre for babyen å regulere temperaturen. Har selv prøvd å hatt noen dråper olje i badevannet og jeg fryser litt helt til neste gang jeg dusjer/bader. Såpe er ikke nødvendig, men jeg hadde nok brukt litt babysjampo om babyen hadde mye hår som ble gulpet i e.l.

Skrevet

Tulla vår badet vi ca 2 ganger i uka til å begynne med. Vi brukte da badebalje med vann mellom 37 og 38 grader, og noen dråper badeolje i. Dette var i følge jordmor på sykehus tilstrekkelig antall bad i uka, og i følge apotek var det greit å bare ta noen oljedråper i badevannet (kjøpte badeoljen på apoteket også tror jeg).

Skrevet

Det som tørker ut huden aller mest er jo bading. Så vi bader barna lite.

Jeg vet vi ikke badet mer enn 1 gang i uken men gutten vår når han var liten.Har brukt litt olje i vannet ved behov og ikke såpe.

Nå er han 2 år og fortsatt så "sparer vi på vannet" Han har super fin hud så han tåler litt, men mange barn er veldig sensitive og blir fort veldig tørre.

Enig i at en shampo kan være greit om det kommer mye gulp i håret, så får man bort vond lukt.

Skrevet

Vi har et barn på 2 år nå og bruker fortsatt i såpe i badevannet, med mindre hun er veldig skitten (feks om sommeren). Bruker heller ikke noe i håret med mindre det sitter matrester el. lign som er vanskelig å få ut. Det anbefales ikke å bruke produkter som såpe og krem på små barn med mindre det er nødvendig/de har et hudproblem.

I perioder kan allle barn ha litt tørr hud eller utslett som man ikke vet hvor kommer fra, som gjerne forsvinner igjen. Men hvis de får barneeksem feks så skal det jo selvfølgelig behandles.

• 4 uker senere...
Skrevet

I badevann til nyfødte skal man IKKE bruke såpe. Det svekker barnets eget immunfoirsvar fordi det tar opp til ei uke for barnet å få tilbake sin normale bakterieflora når den er vasket bort med såpe. Såpe til spedbarn er fyfy :-) Bruk badeolje uten parfyme, det holder også i håret. Trenger ikke bruke shampoo. Trenger ikke bruke såpe for å vaske vekk avføring heller, vann holder lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...