Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Hei Har snakket med Nordica idag angående IVF-forsøk. Fikk komme til med engang og kan starte opp neste mens. De skulle sende meg "plan". Pleier de sende den i posten, eller på mail ? De skulle også sende resepter. Kan de enkelt og greit leveres inn på et norsk apotek? Eller hvordan gjør en det? Hører noen kjøper i Sverige for det er billigere, men det er lite aktuelt for meg som bor på sørvestlandet. Legen jeg snakket med skulle nå skrive planen med en gang så da håper jeg å være igang om en knapp måned.
Poten Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Heisann C",?) Joda du for alt i posten, tok bare 3 dager for meg. Og reseptene går det helt fint og hente på apoteket her i norge. Lurt og levere den i god tid i tilfelle apoteket må bestille noen preparater. Når det gjelder Sverige, sjekket jeg litt, og for meg var det kun ca 600 kr og spare, og det hadde jeg vel brukt på harryturen uansett:))). Men tror det kommer litt an på hva man skal ha av medisiner for noen er faktisk billigere i norge og omvendt. Har du vurdert akupunktur i forbindelse med ivf?, jeg sjekket litt på google og fant ut at det var og anbefale. Du for også en brosjyre på det fra nordica. Her er en link som sier noe om det http://www.haugesund-akupunktur.no/sub03/0304.html Masse lykke til!
gliring Skrevet 16. september 2008 #3 Skrevet 16. september 2008 Hej! Jag har funderat på detta förut härinne på BIM. Har ni inte några hyggliga läkare som översätter de danska recepten till norska? I Sverige gör några läkare detta och det gör att man kommer undan med högkostnadsskydd (ca 1800 sek)
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 16. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 16. september 2008 Takk for svar poten, hvordan er det med deg ? Er du igang med forsøk ?? Gliring: Kan du forklare litt nærmere hva du mener? Jeg får vel ikke dekket noe uansett om det er en norsk eller dansk lege som skriver ut resepten...? Siden jeg er singel og må gjøre det privat Danmark, da dekker vel ikke den norske stat noe av dette....
gliring Skrevet 16. september 2008 #5 Skrevet 16. september 2008 Singel-tjejer har inte rätt till hjälp i Sverige heller men en del läkare behandlar ändå dem som sina patienter. Då tex Nordica skriver ut recept på Gonal F så "översätter" den svenska läkaren receptet och skriver ut samma sak. Då kan man hämta ut i Sverige till "högkostnadsskydd" dvs ca 1800 sek. Detta har jag o min fru haft nytta av
Poten Skrevet 16. september 2008 #6 Skrevet 16. september 2008 Jepp jeg er i full gang:) Ny skanning i morgen, og uttak lørdag eller mandag hos nordica. Kjempe spent.... Har det helt topp. Er på såkalt kortnedregulering, kjenner det vokser, men humøret er på topp. )). Vet du om du skal på lang eller kort nedregulering?
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 16. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 16. september 2008 Noen som vet om det gliring forteller om funker i Norge??? Her er jo uansett taket 15.000 etter hva jeg vet...om en er par også så må en jo betale dette selv.. Lykke, lykke til poten, blir spennende da og se når det blir innsett !!! Jeg må si at jeg ikke helt skjønner hvordan legene avgjør om en skla ha lang eller kort regulering. Og hvorfor må noen gå på slik nesespray?? Jeg skulle ikke det, skulle begynne neste mens på dag 2, men aner ikke hvilke medisiner jeg blir satt på...Men det kommer vel ann på hva som er problemet hos den enkelte. Her hos meg er jo hovedproblemet "utalmodighet" ha-ha :-) Jeg regner med jeg får mer info når det kommer i posten :-)
satser & vesla Skrevet 16. september 2008 #8 Skrevet 16. september 2008 Hei. Jeg tror jeg skjønner hva du mener, så jeg prøver her. Vi får tatt ut medisiner med dansk resept i Norge. I Norge må vi betale egenandel på 15000 Nkr før man får dekket resten av trygdekontoret. Kvitteringene for medisin blir spesifisert av apoteket og der kan du ikke se hvem som skrev resepten.
gliring Skrevet 17. september 2008 #9 Skrevet 17. september 2008 Hej igen! Då förstår jag. Taket i Norge är högre dvs 15.000 NOK medan det i Sverige är 1800 SEK. I Sverige ingår alltså bara medicin. Behandlingarna får vi betala själva men det finns ett högkostnadsskydd på de svenska läkarbesöken också (för scanning och goda råd). Sedan 2005 får lesbiska hjälp i Sverige. Tjejer i Skåne kan även hämta ut danska recept på svenska apotek.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2008 #10 Skrevet 17. september 2008 Bare for å presisere: Som singel får man ikke dekket noe av NAV. Så dersom man trenger medisiner for mer en 15000 kroner må vi single pent belage oss på å punge ut. Når det gjelder å få ut medisiner i Sverige så har jeg en bekjent som er lege der og han sier at reglene har endret seg og at man må ha svensk personnummer/svensk lege for at det skal fungere. Håper han tar feil, men tror ikke vi Nordmenn kan ta turen over grensen og regne med kun å betale 1800 svenske kroner.
gliring Skrevet 17. september 2008 #11 Skrevet 17. september 2008 Nej antagligen inte... Jag är förvånad över att det är så stor skillnad mellan Sverige och Norge i detta fall. Vi brukar ha hyggligt likadana regler. Till exempel då det gäller vård av barn och anhöriga (jag har släkt utanför Bergen och vi brukar jämföra lite). Men det finns ju ingen registrering att man är singel eller lesbisk varken i Sverige eller Norge så nog borde läkarna kunna hjälpa er ändå??!!! Det måste finnas läkare som hjälper er på samma sätt som vi lesbiska och singlar fått hjälp av dem som har stora hjärtan. Man uppger ju bara kvinnans personnummer vid läkarbehandlingen.
Poten Skrevet 17. september 2008 #12 Skrevet 17. september 2008 TIPS TIL GITTE C",?) Hei igjen Gitte. Ville bare tipse deg om en liten lur ting. Hvis du skal gå på Gonal-f og kortversjon. Så har du sikkert fått en resept på bl.a 3 x 900IE/penn, hvis du er lur så hører du med apoteket om du kan vente med og hente den siste. Jeg brenner nå inne med en ubrukt penn som koster kr 3772,- pr stk. Det samme blir det med sprøytene Orgalutran, brenner inne med 2 stk. Så hvis det går like raskt med deg som med meg så kan du spare hele 4172 kr Så blir det flere runder på meg så kommer jeg til og få apoteket til og bestille inn alt, men ikke hente det før jeg har bruk for dem. Dette var bare et lite høsttips:) Lykke til!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå