Gå til innhold

Hvis man ikke tar ferie i permisjonstiden?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det gjelder samme regler som ved overføring av ferie til neste år om du ikke hadde hatt permisjon.

Noen generelle retningslinjer er det nok, men såvidt jeg har forstått varierer reglene for dette veldig fra bedrift til bedrift så jeg ville hørt med min egen arbeidsplass.

Jeg tror vi hos oss har et tak på 10 feriedager som kan _søkes_ om å få overført til neste år.

Det å ta ferie i permisjonstiden gjør jo bare permisjonen litt lenger. Jeg tar mine 4 uker i juli hvor min arbeidsgiver utbetaler ferie, så fortsetter jeg permisjonen etter ferie.

Det å ta ferie gjør ikke at far må ta permisjon eller noe. Du stopper permisjonen, tar ferien din, og fortsetter permisjonen.

Du mister ingen ting, og ved å legge ferien til når du får utbetalt feriepenger vil du ikke få dårligere råd, men en utbetaling hver eneste mnd.

I min bedrift kan vi bare overføre 10 dager til året etter. Jeg ønsker å være hjemme så lenge som mulig og derfor forlenger jeg permisjonen med ferie.

Kommer nok litt ann på hvor man er ansatt. Selv jobber jeg i kommunen. Hadde sv.skaps permisjon fra mai 07 til april 08. Var ikke noe problem å overføre ferien fra 07 til 08. Eneste kriteriet arbeidsplassen hadde var at jeg brukte opp ferien fra 07 før jeg begynte på 08 ferien og at jeg tok ut denne etter endt permisjon. 08 ferien kunne jeg selv bestemme når jeg ville ta ut.

Takker for svar :-)

Har sjekket litt mer selv også. Lovverket sier at 2 uker ferie kan søkes overført til året etter. Det er viktig at det søkes om overførsel, for ferie som ikke avvikles ellers søkes overført bortfaller rett og slett. Jeg har da funnet ut jeg tar 3 uker ferie mens jeg er i tidskonto med fordeling permisjon 40% og jobb 60% høsten 2009 og søker 2 uker overført til 2010. Da får jeg 3 uker lenger hjemme med "Minimum" og 7 uker ferie totalt i 2010. (Bedriften hvor jeg jobber har innført 5 uker ferie). Blir ikke dumt det her tror jeg :-)

Annonse

Det med ferie varierer veldig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Hos oss går alt på timer, og jeg har ca 6 uker til gode når jeg begynner på permisjonen, det vil i utgangspunktet si at jeg kan ta 11 uker ferie til neste år (overfører 6 fra i år + 5 uker 2009). Jeg har tenkt å ta ut 6 uker ferie når pappa har sine 6 uker med pappaperm, resten spares nok videre... Kan jo være kjekt å ha dersom man ikke får barnehageplass/ dagmamma med en gang man skal ut i jobb igjen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...